GUIDE FOR THE SELF-ASSESSSMENT OF THE TEACHING LEARNING PROCESS IN LANGUAGES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56124/tj.v6i11.0082

Keywords:

Self-assessment, Communicative competence, Developing learning

Abstract

This article was aimed at offering orientations to professors for the development of self-assessment focused on the result of learning from 2 stages: planning and executing. The theory related to self-assessment, communicative competence and developing learning were taken as principles from a functional communicative perspective, based on the study of the structures of meaning. Methods such as analytical-synthetic, historical-logical and techniques like the interview and observation were used, which allowed an holistic approach of the object of study, centered upon determining the inadequacies of professors to guide the process of self-assessment as another alternative of assessment, favoring the students’ interest in learning a language from self-regulation. The result consisted in the preparation of a guide for the orientation of self-assessment of the students, composed of 2 stages, a first one called planning which includes intellectual, emotional and social aspects of the students, and the other one is executing, which has tasks that allow the student to self-regulate consciously. The conclusions generalize the actions of each of the stages in this guide.

Keywords: Self-assessment, Communicative competence, Developing learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez de Zayas, C. (1999). La escuela en la vida: Los componentes operacionales del proceso docente educativo. La independencia cognoscitiva del estudiante. La Habana: Editorial Pueblo y Educación. p. 50.
Calatayud Salom, A.(Coordinadora) (2007).La evaluación como instrumento de aprendizaje y mejora. Técnicas y estrategias. Ministerio de Educación y Ciencia. Subdirección General de Información y Publicaciones. Madrid.p.17.
Castellanos Simons, D. y otros. (2002). Aprender y Enseñar en la Escuela. Ciudad de La Habana: Ed. Pueblo y Educación, págs. 22-31.
Chomsky, Noah. Review of verbal behavior. En Language, 35 (1), 1959. pp. 26-58.
Edge, Julian. Applying linguistics in English language teacher training for speakers of other languages. En ELT Journal, 42 (1). Oxford University Press, 1988.
Flórez- Nisperuza, E., P., Hoyos- Merlano, A., M (2020). Una mirada cualitativa sobre la autoevaluación institucional desde la praxis universitaria. Revista Científica,37 (1). pp78-79. Disponible en https://doi.org./10.14483/23448350.13641
Labarrere Sarduy. A. Aprendizaje para el desarrollo. En Revista cubana de psicología, vol. 17, No. 1, 2000. pp. 28-30.
Leontiev, Alexei N. y A.V. Petrovski. El lenguaje. En Psicología general. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1978.
Leontiev, Alexei N. Actividad, conciencia, personalidad. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1981.
Martínez Llantada, M. El desarrollo de la creatividad mediante la enseñanza problémica. Teoría y práctica. Curso 6. La Habana: IPLAC, Pedagogía, 1999.
Rico Montero, Pilar. ¿Cómo desarrollar en los alumnos habilidades para el control y valoración de su trabajo docente? Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1990
Romeo Escobar, Angelina. Teoría y práctica del análisis del discurso. Su aplicación en la enseñanza. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación, 2003. 92 p.
Vigotsky, Lev. Pensamiento y lenguaje. La Habana: Edición Revolucionaria, 1966.

Published

2023-01-09

How to Cite

Pérez-Robles, S., Ley-Valdés, S., & Águila-Vega, M. E. (2023). GUIDE FOR THE SELF-ASSESSSMENT OF THE TEACHING LEARNING PROCESS IN LANGUAGES. Revista Científica Y Arbitrada De Ciencias Sociales Y Trabajo Social: Tejedora. ISSN: 2697-3626, 6(11), 162–172. https://doi.org/10.56124/tj.v6i11.0082