EDUCATIONAL SUPPORT FOR STUDENTS WITH SEN IN THE CUENCA CANTON BY THE UDIPSAI CENTER

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56124/tj.v6i11.0073

Keywords:

Special educational needs, psychopedagogical evaluation, virtuality, inclusion

Abstract

The UDIPSAI Center aims to provide a psychoeducational support service to students with NEE associated or not with disability, through this aid it aims to promote inclusion in the educational field, as well as to evaluate the different difficulties that users present, either through psychological, academic, social level, as well as promoting and improving the oral and speech health of the beneficiaries. It has been recorded that 90% of students have learning problems, while 70% of users require continuous attention during the process. Through TIC, the different adaptations have been made to prevent interventions with virtual modality, as well as the organization of didactic resources to be used and the strategies to achieve the objectives set. However, the new normality affected to a certain extent the optimal development of those services that require social interaction to guarantee compliance with results, or due to a limitation in access to services and devices that allow constant remote monitoring.

Keywords: Special educational needs, psychopedagogical evaluation, virtuality, inclusion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

García, W., & Jara, G. (2019). UNIDAD DE DIAGNÓSTICO, INVESTIGACIÓN, PSICOPEDAGÓGICA Y APOYO A LA INCLUSIÓN. VINCULACIÓN CON LA SOCIEDAD, Universidad Católica de Cuenca, Cuenca.
García, W., & Jara, G. (2020). QUEDATE EN CASA UDIPSAI ONLINE PROPUESTA DE INTERVENCIÓN EN LÍNEA UTILIZANDO ENTORNOS VIRTUALES DEL CENTRO DE PRÁCTICAS Y VINCULACIÓN CON LA SOCIEDAD. Microproyecto prácticas preprofesionales, Universidad Católica de Cuenca, Vinculación con la sociedad, Cuenca.
Henao López, G. C., Martínez Zamora, M., & Tilano Vega, L. M. (enero-junio de 2007). La evaluación psicopedagógica: revisión de sus componentes. EL ÁGORA USB, 77-84.
Jiménez Sánchez, E. (diciembre de 2001). EL SIGNIFICADO OCULTO DEL TÉRMINO «NECESIDADES EDUCATIVAS ESPECIALES». Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado (42), 169-176.
Jiménez, J., & Romero, J. (2011). Estrategias de acompañamiento para el favorecimiento del aprendizaje autónomo en educación virtual. Universidad Pedagógica Nacional, México.
Luque Parra, D. J., & Luque Rojas, M. J. (2015). ALUMNADO CON NECESIDADES ESPECÍFICAS DE APOYO EDUCATIVO: ASPECTOS PSICOPEDAGÓGICOS EN UN MARCO INCLUSIVO. Perspectiva Educacional, 59-73.
Ministerio de Educación. (2016). INSTRUCTIVO PARA LA EVALUACIÓN Y PROMOCIÓN DE ESTUDIANTES CON NECESIDADES EDUCATIVAS ESPECIALES. Subsecretaría de Educación Especializada e Inclusiva, Quito.
Organización Mundial de la Salud. (2011). Informe Mundial sobre la Discapacidad. Suiza.

Published

2023-01-09

How to Cite

Tapia-Segarra, J. I., Aguirre-Cuesta, E. M., & Barreto-Pintado, J. A. (2023). EDUCATIONAL SUPPORT FOR STUDENTS WITH SEN IN THE CUENCA CANTON BY THE UDIPSAI CENTER. Revista Científica Y Arbitrada De Ciencias Sociales Y Trabajo Social: Tejedora. ISSN: 2697-3626, 6(11), 44–58. https://doi.org/10.56124/tj.v6i11.0073