Web accessibility in Manabí universities for users with visual disabilities according to the NTE INEN-ISO / IEC 40500:2012 STANDARD

Investigation article

Authors

  • Cecilia Lisbeth Moreira-Cevallos Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Manta – Ecuador.

Keywords:

universities, Manabí, web accessibility, visual impairment, users

Abstract

Web accessibility refers to the ease for all people to perceive, understand, navigate, and interact with the web. This work carries out an accessibility analysis for users with visual disabilities, according to the ISO / IEC 40500 standard, taking as case studies the five universities of Manabí. The methodology of this work is descriptive. A documentary analysis is used to analyze the criteria of the ISO / IEC 40500: 2012 standard and compare with the results of the web pages using accessibility evaluation tools. In addition, 15 visually impaired students from the Manabí universities were surveyed: Laica Eloy Alfaro de Manabí, Técnica de Manabí, Estatal del Sur, Politécnica de Calceta and San Gregorio de Portoviejo. It is concluded that the web platforms of the universities need to better evaluate their requirements in terms of perceptibility and consider the inclusion of people with visual disabilities so that they evaluate their accessibility.

Keywords: universities, Manabí, web accessibility, visual impairment, users.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Corvalán, K. (Diciembre de 2007). Ministerio de Educación, Chile. http://especial.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/31/2016/08/GuiaVisual.pdf
García, J. M. (2015). Una aproximación a las plataformas de realidades virtuales de las universidades españolas: el primer reto para una educación personalizada en personas con discapacidad motórica y visual. Universidad internacional de la Rioja, 33(2), 20.
Hilera, J. (2012). Evaluación de la accesibilidad de páginas web de universidades españolasy extranjeras incluidas en rankins universitarios internacionles. Revista española de documentación científica, 16.
INEN. (2014). Técnica de la información - Directrices de accesibilidad para el contenido web del W3C (WCAG) 2.0 (ISO / IEC 40500). Quito.
Luján, S. (2014). Accesibilidad web en las universidades del Ecuador. Análisis preliminar. Escuela Politécnica Nacional, 1 - 8.
Molina, M. (2015). La realidad de la educación inclusiva en el Ecuador. http://www.revistarupturas.com/la-realidad-de-la-educacion-inclusiva-en-el-ecuador.html
Moreira, J. (2017). Methodology to valuate ad classify web accessibility evaluations tools. Calceta: EBCI.
Organización Mundial de la Salud. (2019). OMS. (Sitio web mundial). https://www.who.int/topics/disabilities/es/
Pascual, A. (2015). Accesibilidad en entornos web interactivos: superación de las barreras digitales. Lérida: Lleida.
Pincay, J. (2017). Accesibilidad web: Retos de las universidades ecuatorianas. Accesibilidad web: Retos de las universidades ecuatorianas, (p.14). Guayaquil.
Revilla, O. (2018). Accesibilidad web WCAG 2.1 de forma sencilla. Madrid, España: Itákora.

Published

2019-01-09

How to Cite

Moreira-Cevallos, C. L. (2019). Web accessibility in Manabí universities for users with visual disabilities according to the NTE INEN-ISO / IEC 40500:2012 STANDARD: Investigation article. Scientific Journal of Informatics ENCRYPT - ISSN: 2737-6389., 2(3), 2–8. Retrieved from https://publicacionescd.uleam.edu.ec/index.php/encriptar/article/view/89