Immersive Reality in the Development of Tutoring for Higher Education, Trends and Challenges: A Systematic Literature Review

Authors

  • Liliana Rocío García Ríos Universidad Técnica de Manabí - UTM
  • Andrea Katherine Alcivar-Cedeño Universidad Técnica de Manabí - UTM
  • Jorge Luis Veloz Zambrano Universidad Técnica de Manabí - UTM
  • Wilson Ignacio Romero Universidad Técnica de Manabí - UTM

DOI:

https://doi.org/10.56124/encriptar.v8i15.008

Keywords:

Realidad Virtual en la Educación, Tutoría en Educación Superior, Tecnologías de Aprendizaje Inmersivo

Abstract

This study examines the impact of Immersive Virtual Reality (IVR) in higher education through a systematic literature review. The PRISMA methodology was used to identify, evaluate, and synthesize studies on the implementation of IVR in academic tutoring. Findings indicate that IVR enhances the understanding of complex concepts, facilitates personalized learning, and promotes collaboration in virtual environments. Additionally, its usefulness in developing practical skills and fostering inclusive education is highlighted. However, its adoption faces challenges such as the need for advanced technological infrastructure, teacher training, and equitable accessibility. Despite these challenges, IVR represents an innovative tool with the potential to transform the traditional educational model. Longitudinal studies are recommended to assess their long-term impact and applicability across different disciplines. This study contributes to the discussion on integrating emerging technologies in higher education, highlighting both its benefits and barriers to effective implementation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A. Caballero-Garriazo, J. R. Rojas-Huacanca, A. Sánchez-Castro, y A. F. Lázaro-Aguirre, «Revisión sistemática sobre la aplicación de la realidad virtual en la educación universitaria», Rev. Electr. Educare, vol. 27, n.o 3, pp. 1-18, dic. 2023, doi: 10.15359/ree.27-3.17271.

A. Laurens-Arredondo, «Information and communication technologies in higher education: Comparison of stimulated motivation», Educ Inf Technol, vol. 29, n.o 7, pp. 8867-8892, may 2024, doi: 10.1007/s10639-023-12160-2.

A. Ogegbo et al., «Exploring pre-service teachers’ intentions of adopting and using virtual reality classrooms in science education», Educ Inf Technol, abr. 2024, doi: 10.1007/s10639-024-12664-5.

Acevedo, J. A. Flores Cruz, C. A. Hernández Aguilar, y D. Pacheco Bautista, «Diseño e implementación de un simulador basado en realidad aumentada móvil para la enseñanza de la física en la educación superior», Edutec, n.o 80, jun. 2022, doi: 10.21556/edutec.2022.80.2509.

Aparicio Gómez, W. O. (2023). La Inteligencia Ar-tificial y su Incidencia en la Educación. Revista Internacional de Pedagogía e Innovación Edu-cativa, 3(2), 217-229. Recuperado el 23 de fe-brero de 2024, de https://www.researchgate.net/publication/372053496_La_Inteligencia_Artifi-cial_y_su_Incidencia_en_la_Educacion_Trans-formando_el_Aprendizaje_para_el_Siglo_XXI/fulltext/64a3295395bbbe0c6e0e0a17/La-Inte-ligencia-Artificial-y-su-Incidencia-en-la-Educa-cion-TransAguilar

Ateş y C. Ş. Kölemen, «Integrating theories for insight: an amalgamated model for gamified virtual reality adoption by science teachers», Educ Inf Technol, jul. 2024, doi: 10.1007/s10639-024-12892-9.

Ayala, R. J., Laurente, C. M., Escuza, C. D., Núñez, L. A., & Díaz Dumont, J. R. (2020). Mundos virtuales y el aprendizaje inmersivo en educación superior. Propósitos y Representaciones, 8(1), 1-17. doi:ht-tps://doi.org/10.20511/pyr2020.v8n1.43

Brigham, T. J. (2017). Verificación de la realidad: conceptos básicos de la realidad aumentada, virtual y mixta. Medical Reference Services Quar-terly, 36(2), 171-178. doi:http://doi.org/10.1080/02 763869.2017.129398

Castro Gutiérrez, N., Flores Cruz, J. A., & Acosta Ma-gallanes, F. (2023). Laboratorio Virtual de Electro-magnetismo como estrategia didáctica utilizando el enfoque de aprendizaje situado en ingeniería. Publicaciones, 53(2), 255-273. doi:https://doi.org/10.30827/publicaciones.v53i2.26827

Chugh, D. Turnbull, M. A. Cowling, R. Vanderburg, y M. A. Vanderburg, «Implementing educational technology in Higher Education Institutions: A review of technologies, stakeholder perceptions, frameworks and metrics», Educ Inf Technol, vol. 28, n.o 12, pp. 16403-16429, dic. 2023, doi: 10.1007/s10639-023-11846-x.

Cicek, A. Bernik, y I. Tomicic, «Student Thoughts on Virtual Reality in Higher Education—A Survey Questionnaire», Information, vol. 12, n.o 4, p. 151, abr. 2021, doi: 10.3390/info12040151.

De Carvalho Amaral, Â. Amaral, y S. Elene Bataliotti, «Virtual Reality Supporting Physical Education Teaching in Brazilian Elementary Schools», en HCI International 2024 Posters, vol. 2117, C. Stephanidis, M. Antona, S. Ntoa, y G. Salvendy, Eds., en Communications in Computer and Information Science, vol. 2117. , Cham: Springer Nature Switzerland, 2024, pp. 54-65. doi: 10.1007/978-3-031-61953-3_7.

Design and development of a mobile augmented reality‐based learning.pdf. en Computer Assisted Learning - 2024 - Yildirim -. Wiley, 2024.

F. Z. A. Razak, M. A. Abdullah, B. E. Ahmad, W. H. R. B. W. A. Bakar, y N. A. F. B. Misaridin, «The acceptance of artificial intelligence in education among postgraduate students in Malaysia», Educ Inf Technol, ago. 2024, doi: 10.1007/s10639-024-12916-4

H. Ateş y J. Garzón, «An integrated model for examining teachers’ intentions to use augmented reality in science courses», Educ Inf Technol, vol. 28, n.o 2, pp. 1299-1321, feb. 2023, doi: 10.1007/s10639-022-11239-6.

H. Rodríguez Chávez, «Sistemas de tutoría inteligente y su aplicación en la educación superior», RIDE, vol. 11, n.o 22, ene. 2021, doi: 10.23913/ride.v11i22.848.

H. Semanate-Quiñonez, A. Upegui-Valencia, y M. Upequi-Valencia, «Blended learning, avances y tendencias en la educación superior: una aproximación a la literatura», Inf. tec., vol. 86, n.o 1, oct. 2021, doi: 10.23850/22565035.3705.

Hidayat y Y. Wardat, «A systematic review of Augmented Reality in Science, Technology, Engineering and Mathematics education», Educ Inf Technol, vol. 29, n.o 8, pp. 9257-9282, jun. 2024, doi: 10.1007/s10639-023-12157-x.

J. A. Villalobos López, «Marco teórico de realidad aumentada, realidad virtual e inteligencia artificial: Usos en educación y otras actividades», ETiE, vol. 6, n.o 12, pp. 1-17, ene. 2024, doi: 10.19136/etie.a6n12.5695.

J. Buchner y M. Hofmann, «The more the better? Comparing two SQD-based learning designs in a teacher training on augmented and virtual reality», Int J Educ Technol High Educ, vol. 19, n.o 1, p. 24, dic. 2022, doi: 10.1186/s41239-022-00329-7.

J. K. Toala-Palma, J. L. Arteaga-Mera, J. M. Quintana-Loor, y M. I. Santana-Vergara, «La Realidad Virtual como herramienta de innovación educativa», E.K, vol. 3, n.o 5, p. 270, jun. 2020, doi: 10.35381/e.k.v3i5.835.

J. Laine, E. Rastas, A. Seitamaa, K. Hakkarainen, y T. Korhonen, «Immersive virtual reality for complex skills training: content analysis of experienced challenges», Virtual Reality, vol. 28, n.o 1, p. 61, mar. 2024, doi: 10.1007/s10055-024-00955-8.

J. M. Sáez-López, R. Cózar-Gutiérrez, J. A. González-Calero, y C. J. Gómez Carrasco, «Augmented Reality in Higher Education: An Evaluation Program in Initial Teacher Training», Education Sciences, vol. 10, n.o 2, p. 26, ene. 2020, doi: 10.3390/educsci10020026.

J. P. Cárdenas Benavides, C. A. Carvajal Chavez, A. D. R. Tomalá De La Cruz, y Á. X. Tovar Arcos, «El uso de la inteligencia artificial en la creación de entornos de aprendizaje inmersivos en la educación superior. Revisión sistemática», RECIAMUC, vol. 8, n.o 1, pp. 348-356, ene. 2024, doi: 10.26820/reciamuc/8.(1).ene.2024.348-356.

J. Tito Cruz, V. R. Coluci, y R. Moraes, «ORUN-VR2: a VR serious game on the projectile kinematics: design, evaluation, and learning outcomes», Virtual Reality, vol. 27, n.o 3, pp. 2583-2604, sep. 2023, doi: 10.1007/s10055-023-00824-w.

J.-R. Sanabria-Navarro, Y. Silveira-Pérez, D.-D. Pérez-Bravo, y M. de-Jesús-Cortina-Núñez, «Incidences of artificial intelligence in contemporary education», Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, vol. 31, n.o 77, oct. 2023, doi: 10.3916/C77-2023-08.

Kaplan-Rakowski, T. K. Dhimolea, y I. S. Khukalenko, «Language teachers’ beliefs about using high-immersion virtual reality», Educ Inf Technol, vol. 28, n.o 10, pp. 12505-12525, oct. 2023, doi: 10.1007/s10639-023-11686-9.

Ł. Tomczyk, Ed., New Media Pedagogy: Research Trends, Methodological Challenges, and Successful Implementations: Second International Conference, NMP 2023, Cracow, Poland, November 21–23, 2023, Revised Selected Papers, vol. 2130. en Communications in Computer and Information Science, vol. 2130. Cham: Springer Nature Switzerland, 2024. doi: 10.1007/978-3-031-63235-8.

Li, Q. Liu, y Y. Chen, «Prospective Teachers’ Acceptance of virtual reality technology: a mixed study in Rural China», Educ Inf Technol, vol. 28, n.o 3, pp. 3217-3248, mar. 2023, doi: 10.1007/s10639-022-11219-w.

López De La Cruz, E., & Arévalo, S. (2022). Educa-ción artificial. Desafíos, 13(1), 55-61. Recuperado el 09 de febrero de 2024, de http://portal.amelica.org/ameli/journal/656/6563541005/html

M. Nadeem, A. Chandra, A. Livirya, y S. Beryozkina, «AR-LabOr: Design and Assessment of an Augmented Reality Application for Lab Orientation», Education Sciences, vol. 10, n.o 11, p. 316, nov. 2020, doi: 10.3390/educsci10110316.

M. Palomo-Duarte, A. Berns, A. Balderas, J. M. Dodero, y D. Camacho, «Evidence-Based Assessment of Student Performance in Virtual Worlds», Sustainability, vol. 13, n.o 1, p. 244, dic. 2020, doi: 10.3390/su13010244.

M. Peña Saldarriaga y E. G. Cuzco Silva, «Hacia un Aprendizaje Conectado: Realidad Virtual como Herramienta Transformadora en la Educación de Telecomunicaciones», COCIRI, vol. 4, n.o 2, pp. 165-194, dic. 2023, doi: 10.55813/gaea/ccri/v4/n2/236.

M. Ranieri, D. Luzzi, S. Cuomo, y I. Bruni, «If and how do 360° videos fit into education settings? Results from a scoping review of empirical research», Computer Assisted Learning, vol. 38, n.o 5, pp. 1199-1219, oct. 2022, doi: 10.1111/jcal.12683.

M. S. Fernandez y E. P. Alvarado, «Estrategia metodológica para enseñar Factores Humanos y Diseño Universal utilizando Realidad Virtual Inmersiva».

M.-D. González-Zamar y E. Abad-Segura, «Implications of Virtual Reality in Arts Education: Research Analysis in the Context of Higher Education», Education Sciences, vol. 10, n.o 9, p. 225, ago. 2020, doi: 10.3390/educsci10090225.

M.-D. González-Zamar y E. Abad-Segura, «La Realidad Aumentada como recurso creativo en la educación: una revisión global», RCyS, vol. 32, n.o 1, ene. 2020, doi: 10.37475/creatividadysociedad1/32.8.

Maheshwari, «Factors influencing students’ intention to adopt and use ChatGPT in higher education: A study in the Vietnamese context», Educ Inf Technol, vol. 29, n.o 10, pp. 12167-12195, jul. 2024, doi: 10.1007/s10639-023-12333-z.

Montenegro, M., & Fernández, J. (2022). Realidad aumentada en la educación superior: posibili-dades y desafíos. Tecnología, Ciencia y Educa-ción(23), 95-114. Recuperado el 25 de febrero de 2024, de https://www.researchgate.net/publi-cation/363282670_Realidad_aumentada_en_la_educacion_superior_posibilidades_y_desafios/fulltext/636c85a737878b3e8799b2f8/Realidad-au-mentada-en-la-educacion-superior-posibilida-des-y-desafios.pdf?origin=publication_detail&_tEL USO DE LA INTELIGENCIA ARTIFICIAL EN LA CREACIÓN DE ENTORNOS DE APRENDIZAJE INMERSI-VOS EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR. REVISIÓN SISTEMÁTICA

Montenegro, M., & Fernández, J. (2022). Realidad aumentada en la educación superior: posibili-dades y desafíos. Tecnología, Ciencia y Educa-ción(23), 95-114. Recuperado el 25 de febrero de 2024, de https://www.researchgate.net/publi-cation/363282670_Realidad_aumentada_en_la_educacion_superior_posibilidades_y_desafios/fulltext/636c85a737878b3e8799b2f8/Realidad-au-mentada-en-la-educacion-superior-posibilida-des-y-desafios.pdf?origin=publication_detail&_tEL USO DE LA INTELIGENCIA ARTIFICIAL EN LA CREACIÓN DE ENTORNOS DE APRENDIZAJE INMERSI-VOS EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR. REVISIÓN SISTEMÁTICA

Montenegro, M., & Fernández, J. (2022). Realidad aumentada en la educación superior: posibili-dades y desafíos. Tecnología, Ciencia y Educa-ción(23), 95-114. Recuperado el 25 de febrero de 2024, de https://www.researchgate.net/publi-cation/363282670_Realidad_aumentada_en_la_educacion_superior_posibilidades_y_desafios/fulltext/636c85a737878b3e8799b2f8/Realidad-au-mentada-en-la-educacion-superior-posibilida-des-y-desafios.pdf?origin=publication_detail&_tEL USO DE LA INTELIGENCIA ARTIFICIAL EN LA CREACIÓN DE ENTORNOS DE APRENDIZAJE INMERSI-VOS EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR. REVISIÓN SISTEMÁTICA

Okoye et al., «Impact of digital technologies upon teaching and learning in higher education in Latin America: an outlook on the reach, barriers, and bottlenecks», Educ Inf Technol, vol. 28, n.o 2, pp. 2291-2360, feb. 2023, doi: 10.1007/s10639-022-11214-1.

Parmaxi et al., «Augmented Reality in Language Learning: Practical Implications for Researchers and Practitioners», en Learning and Collaboration Technologies, vol. 14724, P. Zaphiris y A. Ioannou, Eds., en Lecture Notes in Computer Science, vol. 14724. , Cham: Springer Nature Switzerland, 2024, pp. 138-154. doi: 10.1007/978-3-031-61691-4_10.

R. V. D. Cabanes et al., «Issues, Innovations, and Challenges: Simulation Technologies in Related Learning Experiences», SN COMPUT. SCI., vol. 5, n.o 5, p. 613, jun. 2024, doi: 10.1007/s42979-024-02904-3.

S. Lufungulo, J. Jia, S. Mulubale, E. Mambwe, y K. Mwila, «Innovations and Strategies During Online Teaching in an EdTech Low-Resourced University», SN COMPUT. SCI., vol. 4, n.o 4, p. 328, abr. 2023, doi: 10.1007/s42979-023-01729-w.

S. T, C. J. Av, N. Harshith, J. E. S, S. G. S, y P. M, «Learning Analytics: Virtual Reality for Programming Course in Higher Education», Procedia Computer Science, vol. 172, pp. 433-437, 2020, doi: 10.1016/j.procs.2020.05.095.

S.-M. Lee, X. Wang, I. Park, y R. Lestiono, «It feels so real! Situated authentic language learning in immersive virtual reality», Educ Inf Technol, jun. 2024, doi: 10.1007/s10639-024-12807-8.

Santoveña-Casal y S. R. López, «Mapping of digital pedagogies in higher education», Educ Inf Technol, jun. 2023, doi: 10.1007/s10639-023-11888-1.

Soltiyeva, W. Oliveira, A. Madina, S. Adilkhan, M. Urmanov, y J. Hamari, «My Lovely Granny’s Farm: An immersive virtual reality training system for children with autism spectrum disorder», Educ Inf Technol, vol. 28, n.o 12, pp. 16887-16907, dic. 2023, doi: 10.1007/s10639-023-11862-x.

T. De Back, A. M. Tinga, P. Nguyen, y M. M. Louwerse, «Benefits of immersive collaborative learning in CAVE-based virtual reality», Int J Educ Technol High Educ, vol. 17, n.o 1, p. 51, dic. 2020, doi: 10.1186/s41239-020-00228-9.

Valero Franco y A. Berns, «Desarrollo de apps de realidad virtual y aumentada para enseñanza de idiomas: un estudio de caso», RIED, vol. 27, n.o 1, pp. 163-185, oct. 2023, doi: 10.5944/ried.27.1.37668.

Valero Franco y A. Berns, «Desarrollo de apps de realidad virtual y aumentada para enseñanza de idiomas: un estudio de caso», RIED, vol. 27, n.o 1, pp. 163-185, oct. 2023, doi: 10.5944/ried.27.1.37668.

X. Zhang y M. Zhou, «Factors affecting university students’ intention to use mobile apps for intercultural competence development: A mixed-method approach», Educ Inf Technol, vol. 29, n.o 6, pp. 6991-7026, abr. 2024, doi: 10.1007/s10639-023-121

Xue, R. Guo, S. Yao, L. Wang, y K.-L. Ma, «From Artifacts to Outcomes: Comparison of HMD VR, Desktop, and Slides Lectures for Food Microbiology Laboratory Instruction», en Proceedings of the 2023 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, Hamburg Germany: ACM, abr. 2023, pp. 1-17. doi: 10.1145/3544548.3580913.

Zaphiris y A. Ioannou, Eds., Learning and Collaboration Technologies: 10th International Conference, LCT 2023, Held as Part of the 25th HCI International Conference, HCII 2023, Copenhagen, Denmark, July 23–28, 2023, Proceedings, Part II, vol. 14041. en Lecture Notes in Computer Science, vol. 14041. Cham: Springer Nature Switzerland, 2023. doi: 10.1007/978-3-031-34550-0.

Published

2025-02-28

How to Cite

García Ríos, L. R. ., Alcivar-Cedeño, A. K. ., Veloz Zambrano, J. L. ., & Romero, W. I. . (2025). Immersive Reality in the Development of Tutoring for Higher Education, Trends and Challenges: A Systematic Literature Review. Scientific Journal of Informatics ENCRYPT - ISSN: 2737-6389., 8(15), 135–152. https://doi.org/10.56124/encriptar.v8i15.008