SOCIAL WORK AND DOMESTIC VIOLENCE IN THE FAE EDUCATIONAL UNIT OF MANTA
DOI:
https://doi.org/10.56124/tj.v7i13ep.025Keywords:
Social Work, Violence, Family, Social Intervention, DysfunctionAbstract
This research was important to develop because domestic violence is a social problem that in the educational context is currently on the rise, the Department of Student Counseling of the Educational Units has a great responsibility in the application of strategies that contribute directly to the resolution of this social phenomenon; the methodology implemented was qualitative because the data collected were only based on the perceptions of the key informants, who were two Social Workers and two Educational Psychologists who were given a structured interview to know the process of professional intervention that they handle in cases of domestic violence from their functions in the DECE. The collected data were systematized and triangulated through the descriptive method. The results of this study were based on the importance of Social Workers and Psychologists carrying out socialization strategies for students and families on the protocol of action in case of domestic violence so that they act in the face of a violation of rights immediately; To conclude and in relation to the argument raised in this scientific article, the main repercussions on victims of domestic violence are socio-educational due to the low academic performance of students, aggressive behaviors, but also in the socio-emotional aspect such as anxiety, depression, low self-esteem, so it is considered of great relevance that educational institutions intervene through the methodological processes of competent professionals in This area that guarantees the integral development of students.
Downloads
References
Álava, L., y Veliz, M. (2018). La intervención profesional del Trabajador Social frente a la violencia intrafamiliar. Revista Caribeña de Ciencias Sociales, Vol. 3(Núm.4). Obtenido de file:///C:/Users/COMPUS~1/AppData/Local/Temp/Rar$DIa5196.4697/trabajador-social-violencia.pdf
Bernal, D. (2021). Afectaciones infantiles por violencia intrafamiliar. Revista Trastornos del Desarrollo Infantil, Vol. 21(Núm. 9). Obtenido de https://repositorio.uasb.edu.ec/bitstream/10644/8424/1/T3677-MTDI-Bernal-Afectaciones.pdf
Cadena, P., y Rendón, R. (2017). Métodos cuantitativos, métodos cualitativos o su combinación en la investigación: un acercamiento en las ciencias sociales. Revista Mexicana de Ciencias Agrícolas, Vol. 8(Núm. 7). Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/2631/263153520009.pdf
Carrillo, M. (2017). La violencia intrafamiliar como factor del bajo rendimiento en los estudiantes del décimo “A” de la Unidad Educativa “Monseñor Edmundo Carmody”. (Vol. Vol.2). Guayaquil, Guayas, Ecuador. Obtenido de http://repositorio.ug.edu.ec/bitstream/redug/26177/1/2.%20Tesis%20finalSeptiembre%202017...pdf
González, J., y Loy, B. (2018). Violencia intrafamiliar. Una mirada desde la adolescencia. Revista Acta Médica del Centro, Vol. 12 (Núm.3). Obtenido de https://www.medigraphic.com/pdfs/medicadelcentro/mec-2018/mec183d.pdf
Guayanay, J. (2021). Violencia intrafamiliar y su incidencia en el rendimiento académico de los estudiantes de la Escuela de Educación Básica Ciudad de Ventanas. Revista de Desarrollo Social, Vol. 21(Núm. 8). Obtenido de https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/20347/1/GT003233.pdf
Iño, W. (2018). Investigación educativa desde un enfoque cualitativo: la historia oral como método. Revista Voces De La Educación, Vol. 6(Núm. 3). Obtenido de file:///C:/Users/CompuStore/Downloads/Dialnet-InvestigacionEducativaDesdeUnEnfoqueCualitativo-6521971.pdf
Merino, Z., y Del Castillo, M. (2017). Repercusiones de la violencia intrafamiliar como factor de riesgo en el rendimiento académico. Revista Ciencia e Investigación, Vol. 2(Núm. 7). Obtenido de https://revistas.utb.edu.ec/index.php/sr/article/view/207/199
Ministerio de Educación. (2017). Protocolo de actuación ante casos de violencia intrafamiliar o maltrato institucional detectada o cometida en el ámbito educativo. Quito. Obtenido de https://educacion.gob.ec/wpcontent/uploads/downloads/2017/03/Protocolos_violencia_web.pdf
Montero, B., y Guayacundo, A. (2020). Violencia Intrafamiliar en el marco de la emergencia sanitaria por COVID-19. Revista CienciAmérica, Vol. 9 (Núm. 2). Obtenido de file:///C:/Users/CompuStore/Downloads/Dialnet-ViolenciaIntrafamiliarEnElMarcoDeLaEmergenciaSanit-7746453.pdf
Orozco, J. (2018). El Marco Metodológico en la investigación cualitativa. Experiencia de un trabajo de tesis doctoral. Revista Científica de FAREM-ESTELÍ, Vol. 7(Núm. 7). Obtenido de https://www.lamjol.info/index.php/FAREM/article/view/7055/6658
Piza, N., y Amaiquema, F. (2019). Métodos y técnicas en la investigación cualitativa. Algunas precisiones necesarias. Revista Conrado, Vol. 15(Núm. 70). Obtenido de http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442019000500455yscript=sci_arttextytlng=pt
Rocha, A. (2019). Estrategias De Afrontamiento Para La Salud Metal En Víctimas De Violencia Doméstica: Una Revisión De Tema. Revista de Salud Mental, Vol. 19(Núm. 36). Obtenido de https://repository.udca.edu.co/bitstream/handle/11158/2768/Trabajo%20de%20Monograf%C3%ADa%20Estrategias%20de%20afrontamiento%20en%20violencia%20dom%C3%A9stica.pdf?sequence=1yisAllowed=y
Tenorio, A. (2020). Intervención de trabajo social en casos de negligencia parental, atendidos en el Centro de Apoyo Integral “Las Tres Manuelas”, período abril-agosto 2019. Revista Científica de Ciencias Sociales, Vol. 7(Núm. 18). Obtenido de http://www.dspace.uce.edu.ec/bitstream/25000/23322/1/UCE-FCSH-TS-Tenorio%20Ana.pdf
Zambrano, Z. (2017). El Rol Del Departamento De Consejería Estudiantil Frente Al Incremento De La Violencia Intrafamiliar En La Escuela Fiscal “Fabián Jaramillo Dávila. Revista de Violencia Intrafamiliar, Vol. 1(Núm. 1). Obtenido de http://repositorio.ute.edu.ec/bitstream/123456789/2504/1/53502_1.pdff
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Científica y Arbitrada de Ciencias Sociales y Trabajo Social: Tejedora. ISSN: 2697-3626
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.