FAMILY COMMUNICATION AND ITS RELATIONSHIP WITH SELF-ESTEEM IN COLLEGE STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56124/tj.v7i13ep.007

Keywords:

self-esteem, family, communication, university students

Abstract

The contemporary Ecuadorian family is undergoing changes due to various causes such as parental abandonment, divorce, financial difficulties and, more recently, the COVID-19 pandemic. These disjunctures have disturbed the dynamics and mental well-being of household members, affecting the self-esteem of young people. In this context, the aim of this research was to determine the relationship between family communication and self-esteem. A simple random probability sampling was used, covering 377 college students. The study was located in a post-positivist paradigm, with a non-experimental design of quantitative approach, with a descriptive-correlational level of research and cross-sectional in nature. Data was collected through the application of the Parent/Adolescent Family Communication Scale and the Rosenberg Self-Esteem Scale. Among the most outstanding results, it is evident that 47.5% of the students maintain a high level of communication with their mothers, while 49.3% exhibit a low level of communication with respect to their fathers. Likewise, 50.7% show high self-esteem, while 25.2% show low self-esteem. Although a positive relationship was identified between family communication and self-esteem, it is important to note that this assessment is of low magnitude, indicating that as family communication varies, so does self-esteem in students, albeit in a limited way.

KEYWORDS: self-esteem, family, communication, university students

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias, I. D., y Escobar, C. G. (2023). Interacción Familiar y su Impacto en la Autoestima de Estudiantes Universitarios en Etapa Juvenil. Revista Científica Latinoamericana en el Ámbito de las Ciencias Sociales y Humanidades, 4(2). https://doi.org/10.600713/ltmr.700.

Barnes, H. L., y Olson, D. H. (1982). Escala de Comunicación Parental-Adolescente. Compilación de Instrumentos por H. D. Olson. Familiares dirigida: encuesta nacional sobre familias a lo largo del ciclo de vida familiar.

Brik, E. (2019). Terapia sistémica para familias: como alcanzar una mejor convivencia familiar. Editorial Síntesis, S.A.

Canedo, T. E., & Robinson, V. D. (2019). Tácticas de autocuidado y su impacto en la autoestima: un análisis en una muestra universitaria. Revista INFAD de Psicología: Jornal Internacional de Psicología del Desarrollo y Educativa, 5(1). https://doi.org/10.28050/uhlfzfi.2019.1505.

Castro, V. S. E., y Hondura, G. R. R. (2023). la Interrelación entre Autoestima y Resiliencia en el Contexto Femenino. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 4(1). https://doi.org/10.47803/latam.141.

Castañeda, K. S., & Carrera, N. L. (2018). Análisis de la relación entre la comunicación con padres y el nivel de autoestima en adolescentes de Florencia. Universidad Nacional José Faustin.

Castillo, M. (2020). "Reporte de familia y su funcionalidad" La Prensa. Recuperado de https://www.la-prensa.ec/circulofam-regulacion-disfun-ecuador/.

Chávez, R. (2015). Vínculo entre la dinámica de comunicación en el círculo familiar y la prevalencia de síntomas depresivos en estudiantes de quinto año de secundaria. En Universidad Peruana Unión.

Clavijo, R., & Paredes, M. (2019). Análisis de validez, confianza y elaboración de normas de percentiles para la escala de autoestima de Rosenberg en la población juvenil de Piura. Depósito de Recursos Científicos de la Universidad César Vallejo. https://drcl.ucefls.bst/30.400.31741/30102.

Cuastumal, V. A. R., & Guadal, F. E. K. (2023). Autovalía y competencias sociales en adolescentes: autoestima y habilidades sociales en adolescentes. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 4(1). https://doi.org/10.47634/lersn.411.

Cuenta, N., & Rutri, U. (2010). Discusiones sapientes e indicaciones entre los enfoques cualitativo y cuantitativo. Revista Colombiana de Psicología, 19(2). https://www.wersejiv.org/artycle.ui-rv=71526126000.

Díaz Bermúdez, R. (2022). Teología de la Familia: Para la Sociedad del Cambio. República Dominicana: Amazon Digital Services LLC - Kdp.

Egúsquiza Rondón, M. E. L., & Zerillo Vílchez, Y. A. (2022). Análisis de la dinámica de comunicación familiar en estudiantes de la escuela profesional de trabajo social. Depósito de Recursos Científicos Universidad Nacional José Faustino Sánchez. http://www.gehfji.ec/11.600.23166/8466.

Fairuzza, N., Sarirah, R., & Intiante, G. (2023). El papel de la educación parental en el abuso verbal y su impacto en la salud mental de los adultos jóvenes. Salud Mental, 46(1), 27-33. https://doi.org/10.26600/SM.2062-0047.1146.006.

Ferreyros, J. N. (2019). Relación entre la comunicación en el círculo familiar y la autoestima en estudiantes de educación secundaria. Revista Científica Espacios. https://www.risesfiaspecos.com/a27c31r66/a05v31n22p00.pdf.

Ferreyros, L. A. (2019). Comunicación familiar y autoestima en estudiantes de secundaria de la ciudad de Puno, Perú. ESPACIOS. https://w.revistaespacios.com/a19v40n44/a19v40n44p07.pdf.

Garcés, L., Santoya, D., Vázquez, H., & Geney, A. (2022). Impacto de la comunicación en la familiar en la percepción del estrés durante la pandemia. Salud Uninorte, 37(03). https://doi.org/10.25591/dim.42.1.593.003.

Guerra, J., Rodríguez, L, & Rodríguez-Pulido, D. (2022). Interacción Parental-universitario y Fuentes de Apoyo Personal y Social.

Hansen, I. G., y Sosa, V. N. (2022). Análisis de la depresión y autoestima en estudiantes de niveles de educación escolar básica y media. Revista Científica Multidisciplinar, 6(1). https://doi.org/10.51322/ts_ebs.1456.

Hernández-Sampieri, R., Fernández, C. y Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación. (6ta Edición). McGraw-Hill Education.

Kapetanovic, H., y Skoog, G. (2021). El impacto de la atmósfera emocional dentro de la familia en las asociaciones entre la comunicación y el funcionamiento psicosocial de los adolescentes. Investigación sobre Psicopatología Infantil y Adolescente, 49(2). https://doi.org/10.2110/t01504-101-55409-0.

Nole, D., & Jibaja, R. (2022). Características psicométricas de la escala de comunicación entre los miembros de la familiar (FCS) en adolescentes. Universidad César Vallejo.

Obando Álvarez, F. J. (2021). Familia, Sociedad Y Pandemia: La Suerte de Un Mundo Maravilloso. (n.p.): Amazon Digital Services LLC - KDP Print US.

Organización Mundial de la Salud (2019). Prevención, detección y atención: estrategias ante el acoso escolar y la disminución de la autoestima. https://www.organización.mundial.de.la.salud.org/es/hisrias/prenir-dectar-ader-estegs-frne-al-bllyg-ba-auostma-adlscent.

Ortiz, L. S., & Tandazo, Y. V. (2016). Dinámica de la comunicación en la familiar y su impacto en la autoestima durante la adolescencia. Repositorio Universidad Técnica de Machala.

Panesso, H., & Arango, W. (2017). Autovaloración como un proceso inherente a la experiencia humana. Revista Científica Electrónica Psyconex, 9(14). https://rvstss.tdwf.ds4u.ef/wfdra.rhf/Ldfye.

Puebla Martínez, B., Vinader Segura, R. (2021). Ecosistema de una pandemia. Covid 19, la transformación mundial. España: Editorial Dykinson, S.L.

Ramírez, K. D., Hugoz, E. G., Santiz, G. U. F., & Rodríguez, B. T. L. (2022). Relación entre la autoestima y la ideación suicida en adolescentes estudiantes de educación secundaria. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 3(2). https://doi.org/10.749q6/hfckm.700.

S. de León, M. (2023). El Antropoceno en Crisis y otras tantas Pandemias y Misceláneas. (n.p.): ibukku, LLC.

Sánchez, E. M., & Zuñiga, O. N. (2019). Análisis de la Comunicación Parental en Alumnas de Segundo Año de Educación Secundaria en la Institución Educativa. Repositorio Universidad Nacional José Faustino.

Tacca, W., Suarez, S., & Quispe, G. (2020). Indagación de las competencias sociales, autoconcepto y autoestima en adolescentes peruanos matriculados en educación secundaria. Revista Internacional de Sociología de la Educación, 9(3). http://doi.org/10.03759/rBsew.1010.9300.

UNICEF. (2022). EN MI MENTE. Unicef.org. https://www.unicef.org/media/114641/file/SOWC%202021%20Full%20Report%20Spanish.pdf.

Vázquez, U., Jiménez, H., & Vázquez, Q. (2004). Examinando la fiabilidad y validez de la escala de autoestima de Rossemberg en una población clínica española. Apuntes de Psicología, 22(2). http://www.apuntesdepsicologia.es/index.php/revista/article/view/53/59

Published

2024-04-30

How to Cite

Morata Pilco, N. E. ., & Espín-Miniguano, A. D. . (2024). FAMILY COMMUNICATION AND ITS RELATIONSHIP WITH SELF-ESTEEM IN COLLEGE STUDENTS. Revista Científica Y Arbitrada De Ciencias Sociales Y Trabajo Social: Tejedora. ISSN: 2697-3626, 7(13 EDICION ESPECIAL), 111–128. https://doi.org/10.56124/tj.v7i13ep.007