Socio-emotional competencies and self-regulation of learning in high school students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56124/tj.v6i12ep.0102

Keywords:

Socio-emotional competencies, self-regulation of learning, integral human development, academic performance

Abstract

The holistic ability to understand, communicate and regulate emotions in the socio-educational environment presents itself as a difficulty in achieving adequate control processes in learning, causing inequality of opportunities in integral human development and access to comprehensive citizenship education. The objective of the research was to analyze the training in socio-emotional competencies in the self-regulation of learning in high school students of the Juan Montalvo Fiscomisional Educational Unit, of the Manta Canton, in the period 2022 - 2023. The quantitative approach and field research were used as methodology. The inductive research method was used in conjunction with the bibliographic review. The research instruments applied to second-year high school students were: survey and metacognitive test. The results indicated, in the formative evaluation, that in the students who applied a methodology based on the formation of socio-emotional competences, they improved their academic performance and presented greater control in the progress and control of their learning. Finally, it is concluded that educational models that promote the progressive teaching of socio-emotional skills promote self-regulation of the learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barreto-Trujillo, F., & Álvarez-Bermúdez, J. (2020). Estrategias de autorregulación del aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de bachillerato. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 7(2), 184-193. doi:10.17979/reipe.2020.7.2.6570

Cerezo, R., Fernández, E., Amieiro, N., Valle, A., Rosário, P., & Núñez, J. (2019). El papel mediador de la autoeficacia y la utilidad entre el conocimiento y el uso de estrategias de autorregulación del aprendizaje. Revista de Psicodidáctica, 24(1), 1-8. doi:10.1016/j.psicod.2018.08.001

Delgado-Villalobos, M., & López-Riquelme, G. O. (2022). Evaluaciones de las competencias socioemocionales en el contexto educativo: una revisión. Revista ConCiencia EPG, 7(Edición Especial), 43-74. doi:10.32654/ConCienciaEPG/Eds.especial-3

Fernández de Castro, J., Ramírez-Ramírez, L., & Rojas-Muñoz, L. (2021). Desarrollo de la autorregulación del aprendizaje en educación secundaria y media superior ante la contingencia de la COVID-19. Revista Panamericana de Pedagogía(31), 119-148. doi:10.21555/rpp.v0i31.2122

Flores-Rivas, V., & Marquez-Alvarez, G. (2020). Logros de aprendizaje, herramientas tecnológicas y autorregulación del aprendizaje en tiempos de Covid 19. Journal of business and entrepreneurial studies, 4(3), 102-109. Obtenido de https://www.redalyc.org/journal/5736/573667939007/573667939007.pdf

Fraile, J., Gil-Izquierdo, M., Zamorano-Sande, D., & Sánchez-Iglesias, I. (2020). Autorregulación del aprendizaje y procesos de evaluación formativa en los trabajos en grupo. RELIEVE. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 26(1), 1-15. doi:10.7203/relieve.26.1.1740

Hernández Rivero, V. M., Santana Bonilla, P. J., & Sosa Alonso, J. J. (2021). Feedback y autorregulación del aprendizaje en educación superior. Revista de Investigación Educativa, 39(1), 227-248. doi:10.6018/rie.423341

Jolay-Benites, J., & Purizaca-Gallo, A. (2022). Las competencias socio emocionales de los estudiantes en la educación virtual. Polo del Conocimiento. Revista Científico-Académica Multidisciplinaria, 7(6), 160-175. doi:10.23857/pc.v7i6.4067

León-Ron, V., Saéz, F., Mella, J., Posso-Yépez, M., Ramos, C., & Lobos, K. (2020). Revisión sistemática sobre instrumentos de autorregulación del aprendizaje diseñados para estudiantes. Revista ESPACIOS, 41(11), 29-53. Obtenido de https://revistaespacios.com/a20v41n11/a20v41n11p29.pdf

López López, V., Zagal Valenzuela, E., & Lagos San Martín, N. (2020). Competencias socioemocionales en el contexto educativo: Una reflexión desde la pedagogía contemporánea. Revista Reflexión E Investigación Educacional, 1(3), 149-160. Obtenido de https://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/4508

López-Angulo, Y., Sáez-Delgado, F., Arias-Roa, N., & Díaz-Mujica, A. (2020). Revisión sistemática sobre instrumentos de autorregulación del aprendizaje en estudiantes de educación secundaria. Información tecnológica, 31(4), 85-98. doi:10.4067/S0718-07642020000400085

Llorent, V. J., Zych, I., Fontans, M., & Álamo, M. (2021). Diversidad étnico-cultural, inteligencia emocional y competencias socioemocionales en la educación secundaria andaluza. Psychology, Society & Education, 13(2), 61-75. doi:10.21071/psye.v13i2.13995

LLorent, V., Farrington, D., & Zynch, I. (2021). El plan de convivencia y su relación con las competencias socioemocionales, el bullying y el cyberbullying en la educación secundaria. Revista de Psicodidáctica, 1(26), 35-34. doi:10.1016/j.psicod.2020.11.002

MINEDUC. (2018). Guía de Desarrollo Humano Integral. Quito: Ministerio de Educación del Ecuador. Obtenido de https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2018/09/GUIA-DE-DESARROLLO-HUMANO-INTEGRAL.pdf

Muchiut, A., Zapata, R., Comba, A., Mari, M., Torres, N., Pellizardi, J., & Segovia, A. (2018). Neurodidáctica y autorregulación del aprendizaje, un camino de la teoría a la práctica. Revista Iberoamericana De Educación, 78(1), 205-219. doi:10.35362/rie7813193

Paoloni, P. V. (2019). Competencias socioemocionales antes, ahora…¿ y mañana. En P. Paoloni, M. Rinaudo, & R. Martín, Yo, tú... ellos y nosotros. Competencias socioemocionales en la construcción de identidades profesionales (págs. 103-134). Córdoba: Brujas.

Suárez Cretton, X., & Castro Méndez, N. (2022). Competencias socioemocionales y resiliencia de estudiantes de escuelas vulnerables y su relación con el rendimiento académico. Revista de Psicología (PUCP), 40(2), 879-904. doi:10.18800/psico.202202.009

Valiente-Barroso, C., Suárez-Riveiro, J., & Martínez-Vicente, M. (2020). Autorregulación del aprendizaje, estrés escolar y rendimiento académico. European journal of education and psychology, 13(2), 161-176. doi:10.30552/ejep.v13i2.358

Published

2023-12-31

How to Cite

Giler-Medina, P., & Bravo-Cedeño, J. (2023). Socio-emotional competencies and self-regulation of learning in high school students . Revista Científica Y Arbitrada De Ciencias Sociales Y Trabajo Social: Tejedora. ISSN: 2697-3626, 6(12 Edición Especial), 80–97. https://doi.org/10.56124/tj.v6i12ep.0102