RESPONSIBLE READING AND ITS IMPACT ON THE LEGAL PROBLEMS OF CONSUMERS IN MANTA
DOI:
https://doi.org/10.56124/tj.v5i10.0052Keywords:
consumers, reading, cognitive factors, intersubjective factors, social factorsAbstract
This article is the result of the documentary study of the information contained in the Ombudsman Management System (SIGED). The purpose of the study is to determine the cognitive, intersubjective and sociocultural aspects and their incidence in the judgments, demands and loss of resources and goods of consumers. Likewise, it enunciates transdisciplinary theoretical reflections that aim to position responsible - reflected reading, for action and transformation of reality. All of the above from a liberating pedagogical approach.
Keywords: consumers, reading, cognitive factors, intersubjective factors, social factors.
Downloads
References
CRE. (2008). Constitución de la República del Ecuador. Montecristi: Asamblea Nacional del Ecuador.
Deci, E., & Ryan, R. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum Press.
Defensoría del Pueblo de Ecuador. (2021). Rendición anual de cuentas 2020. Quito: DPE.
Foucault, M. (1983). ¿qué es la crítica? seguido de la cultura de sí. Berkeley: Siglo XXI.
Freire, P. (1976). La educación como práctica de la libertad. México: Siglo XXI.
Freire, P. (1990). El acto de estudiar. En P. Freire, La naturaleza política de la educación (págs. 29 - 32). Barcelona: Paidós.
Freire, P. (2002). Pedagogía del Oprimido. México: Siglo XXI.
INEC-ENIGHUR. (2011-2012). Encuesta Nacional de Ingresos y Gastos (ENIGHUR). Quito: INEC.
Jaramillo, C. (2019). Variables más influyentes en la motivación para la transferencia en lso campos de la educación y gestión. Digital Publisher. doi:doi.org/10.33386/593dp.2020.1.160
Kennedy, J. (15 de Marzo de 1962). Aytojaen.es. Obtenido de http://www.aytojaen.es/portal/RecursosWeb/DOCUMENTOS/1/2_13065_1.pdf
LODC. (2014). Ley Orgánica Defensa al Consumidor. Quito.
Martínez, M. (2011). Intersubjetividad y Teoría de la Mente. Psicología del Desarrollo, I (II), 9 - 28. doi:ISSN 1853-8746
ONU, O. d. (2015). Directrices de Naciones Unidas para la protección de consumidores. Promoción y protección de los intereses económicos de los consumidores. Ginebra: ONU.
Pozo, I. (1999). Aprendices y Maestros. La Nueva Cultura del Aprendizaje. Madrid.
Rockwell, E. (2000). La otra diversidad: historias múltiples de apropiación de la escritura. Obtenido de http://www.teluq.uquebec.ca/diverscite
Ryan, R., & Deci, E. (2000). La teoría de la autodeterminación y la facilitación de la motivación intrínseca, el desarrollo social y el bienestar.
Silveira, E. (2013). La lectura como práctica sociocultural y herramienta para lograr la equidad social a partir de la enseñanza. Montevideo: ORT.
Singer, H., & Ruddell, R. (1997). Theoretical Model and Process of Readng. Model of Attitude Influence upon Reading and Learning to Read.
Sunkel, G. (2002). Una mirada otra. La cultura desde el consumo. En Estudios y otras prácticas intelectuales latinoamericanas en cultura y poder. Obtenido de http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/clacso/gt/20100916030805/26sunkel.pdf
Tambussi, C. (2014). Los derechos de usuarios y consumidores son derechos humanos. Revista de la Facultad de Derecho y Ciencia Política, LEX No. XII, 24. doi:10.21503/lex.v12i13.38
Zuleta, E. (1981). La Lectura. Medellín, Colombia: Facultad de Ciencias Humanas Universidad Nacional de Colombia