Strengthening interpersonal relationships through leisure activities (traditional games)

Authors

Keywords:

playful activities, traditional games, interpersonal relationships

Abstract

This research article refers to the results found in the research on recreational activities as an alternative to strengthen interpersonal relationships of students in the seventh year of basic education, carried out at the Miguel Riofrío basic education school in the city of Loja, due to the bad interpersonal relationships that seventh year students between classmates, tensions, insults, exclusion among others. The methodology used is descriptive, likewise instruments such as observation, survey and Assertive Behavior Scale for children (Children’s Assertive Behavior Scale, Cabs; Wood, Michelson and Flynn, 1978) were used. Among the main findings, the majority of students do know the traditional Ecuadorian games, but they do not practice them within the institution, but rather they practice them outside it, taking into consideration that these activities have a series of benefits. On the other hand, it was determined that 51% of de student have aggressive behaviors. By practicing the traditional games, a positive impact was had, making the students relate to each other, being more creative, sharing with the classmates who excluded, they strengthened their values, stimulated communication, teamwork and, above all, share while playing and having fun with everyone having a common goal.

Keywords: playful activities, traditional games, interpersonal relationships.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asmal, M. E. & Ojeda, S. N. (2017). “Actividades recreativas como herramienta para fortalecer las relaciones interpersonales en niños de 6 a 12 años, cuyos miembros de familia son privados de su libertad, en la fundación somos familia Cuenca” (tesis de grado). Recuperado de https://dspace.ucuenca.edu.ec/bitstream/123456789/28751/1/Titulaci%C3%B3n.pdf.
Dávila, G. Velásquez, Á. (2017). Evaluación de la aplicación de juegos colaborativos: “Devorón” y “Temporal”. REDIE Revista Electrónica de Investigación Educativa, volumen 9, No. 2 https://www.redalyc.org/pdf/155/15590201.pdf
García, M. (2006). La actividad lúdica en la etapa infantil. Papeles salmantinos de eduacción. https://dialnet.unirioja.es/servlet/revista?codigo=7812
Gómez, J. M. (2018). Técnicas de comunicación asertiva para mejorar las relaciones interpersonales en los estudiantes del noveno año de educación general básica de la Unidad Educativa Pio Jaramillo Alvarado de la ciudad de Loja., en el periodo 2017-2018 (tesis de grado). Recuperado de https://dspace.unl.edu.ec/jspui/handle/123456789/20655
Lasheras, A. J. (2012). “¿El Trabajo Social puede utilizar el deporte como herramienta de intervención? Investigación social y propuestas de actuación en el I.E.S. Avempace de Zaragoza Muñoz” (tesis de grado). Recuperado de https://zaguan.unizar.es/record/7886/files/TAZ-PFC-2012-352.pdf
Mate, G. (1996). Evaluación de una intervención psicoeducativa en sus efectos sobre la conducta pro social y la creatividad (Vol. 1). Madrid. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=754629.
Melo, M. P. & Hernández, R. (2014). El juego y sus posibilidades en la enseñanza de las ciencias naturales. Innovación educativa, volumen 14, número 66. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-26732014000300004.
Meneses, M. & Monge, M. (2001). El juego en los niños: enfoque teórico. Revista Educación, volumen 25 (2). El juego en los niños: enfoque teórico (redalyc.org).
Molina, N. & Pérez, I. (2006). El clima de relaciones interpersonales en el aula un caso de estudio. Paradigma, volumen 27, No. 2 http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1011-22512006000200010
Mori, L. E. (2019). Juegos lúdicos basados en el enfoque significativo para mejorar el desarrollo de la motricidad fina en niños de 5 años de la Institución Educativa N° 519 Retoñitos de Manantay de Ucayali, 2018, (tesis de grado). Recuperado de http://repositorio.uladech.edu.pe/bitstream/handle/123456789/9325/JUEGOS_LUDICOS_ENFOQUE_SIGNIFICATIVO_MORI_MELENDEZ_LENI_ESCARLET.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Oliver, J. (2013). Las relaciones interpersonales de los profesores en los centros educativos como fuente de satisfacción. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Osés, R. M., Duarte, E., & Pinto, M. (2016). Juegos cooperativos: efectos en el comportamiento asertivo en niños de 6o. grado de escuelas públicas. REDIE Revista Electrónica de Investigación Educativa, volumen 18, No. 3 http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412016000300013
Posada, R. (2018). La lúdica como estrategia didáctica. Universidad Nacional de Colombia. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/47668
Sailema, Á. & Sailema M. (2018). Juegos tradicionales y populares del Ecuador. Megagraf. https://revistas.uta.edu.ec/Books/libros%202019/JuegosTradicionales.pdf.
Salermo, M., & Salas, J. (2013). Alternativa recreativa para fortalecer las relaciones interpersonales. Retrieved from febrero de 2013 website: https://www.efdeportes.com/efd177/alternativa-recreativa-para-las-relaciones-interpersonales.htm
Torres, S. G. (2013). “Los juegos tradicionales y su incidencia en las habilidades y destrezas de los estudiantes del tercero y cuarto grado de educación básica del Centro Educativo Reforma Integral CERIT, de la ciudad de Latacunga, provincia de Cotopaxi” (tesis de grado). Recuperado de https://repositorio.uta.edu.ec/bitstream/123456789/7750/1/FCHE_LCF_303.pdf
UNICEF. (2018). Aprendizaje a través del juego. Fondo Editorial de Las Naciones Unidas Para La Infancia., 7. https://www.unicef.org/sites/default/files/2019-01/UNICEF-Lego-Foundation-Aprendizaje-a-traves-del-juego.pdf

Published

2022-01-07

How to Cite

Jiménez-Tamayo, R. J., Ludeña-Jaramillo, L. F., & Medina-León, C. S. (2022). Strengthening interpersonal relationships through leisure activities (traditional games). Revista Científica Y Arbitrada De Ciencias Sociales Y Trabajo Social: Tejedora. ISSN: 2697-3626, 5(9), 172–185. Retrieved from https://publicacionescd.uleam.edu.ec/index.php/tejedora/article/view/285