COOPERATION AND ITS IMPACT ON EMOTIONAL PROBLEMS CAUSED BY BULLYING IN CHILDREN
DOI:
https://doi.org/10.56124/tj.v8i19.034Keywords:
Emotional support, bullying, cooperationAbstract
The present research has as its object of study the cooperation in relation to emotional problems caused by bullying in boys and girls. The problem lies in the negative emotional effects, such as anxiety, low self-esteem and depression, that minors face. The objective of this research is to analyze the cooperation between students, teachers and families, which can mitigate these emotional effects and promote an inclusive and safe school environment. Therefore, supporting victims by exploring support networks that provide emotional support and at the same time allow fostering empathy in a more inclusive and respectful school environment, providing the necessary mutual and psychological support. This research was carried out from a qualitative approach with a phenomenological design, the study method used was inductive, the technique used was ten interviews with open questions, which were applied to teachers, parents, volunteer boys and girls, in primary education in the Portoviejo canton period 2023-24, with the due authorization of the parents. The results of the study show that cooperation is essential to offer emotional support to victims, thus contributing to the establishment of a school environment characterized by mutual respect and empathy. Opportunities were found to promote community participation in educational programs against bullying. The results indicate that it is necessary to create policies that focus on the emotional and social well-being of children. The research highlights the importance of developing strategies that strengthen social connections
Downloads
References
Balluerka, N., Aliri, J., Goñi-Balentziaga, O., & Gorostiaga, A. (2023). Asociación entre el bullying, la ansiedad y la depresión en la infancia y la adolescencia: el efecto mediador de la autoestima. Revista de Psicodidáctica, 28, 26-34. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2022.10.001
Cortés, A. (2020). Acoso escolar, ciberacoso y las nuevas tecnologías de la información y la comunicación. Revista Cubana de Medicina General Integra, 36(3), 1-9. Obtenido de /www.medigraphic.com/pdfs/revcubmedgenint/cmi-2020/cmi203l.pdf
Fernández Díaz, A. (2023). Participación educativa en el desarrollo local. Revista Científico Pedagógica “Horizonte Pedagógico”, 1. Obtenido de https://horizontepedagogico.cu/index.php/hop/article/view/297/593
Fernández-Martínez, I. (2023). Psicología de la Salud con Niños y Adolescentes: Importante Continuar Avanzando. Revista Psicología de la Salud, 11(1), 1-5. https://doi.org/10.21134/pssa.v11i1.311
Forero Hernandez, D., & Castro Campos, P. (2022). Políticas Educativas y Cooperación Internacional en Latinoamérica. Revista FACCEA, 12(1), 08-28. doi:DOI: 10.47847/faccea.v12n1a1
Gallardo-López, J.A., López-Noguero, F. & Gallardo-Vázquez, P. (2020). Pensamiento y Convivencia entre Géneros: Coeducación para Prevenir la Violencia. MultidisciplinaryJournal of Gender Studies,9(3), 263-287. https://hipatiapress.com/hpjournals/index.php/generos/article/view/5477/3232
Gómez, H. J., & Hérnandez, R. E. (2024). Violencia Escolar: alternativas para la Escuela. México: Editorial LEED. ISBN: 978-607-59503-1-2
Gonzálvez, C., Martín, M., & Fernández-Sogorb, A. (2022). Rechazo escolar en niños y miedo a situaciones futuras. "HUMAN REVIEW" Revista Internacional de Humanidades, 13(4), 1-9. Obtenido de https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.4054
Hernández, R. (2014). Metodología de la Investigación. México: Miembro de la Cámara Nacional de la Industria Editorial Mexicana. ISBN: 978-1-4562-2396-0
Herskovic, V., & Matamala, M (2020). Somatización, ansiedad y depresión en niños y adolescentes. Revista médica clínica los condes, 31(2),183-187. Obtenidos de https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0716864020300213?via%3Dihub
Ministerio de Educación del Ecuador. (28 de Abril del 2023). En acción: el sistema educativo responde a denuncias de violencia. Obtenido de https://educacion.gob.ec/en-accion-el-sistema-educativo-responde-a-denuncias-de-violencia/
Molinero-González, P., Martín-Antón, L. J, Carbonero-Martín, M. Á., & Arteaga-Cedeño, W. L. (2023). Estrategias docentes para reducir el rechazo entre iguales en infantil: aplicación piloto. Revista Fuentes, 25(1), 26–36. https://revistascientificas.us.es/index.php/fuentes/article/view/21526
Puche, L. (2024). Amistad, redes de apoyo mutuo y activismos juveniles.Respuestas solidarias a la discriminación. Revista Electrónicas Antropología Experimental, 24(24), 221-237. https: //dx.doi.org/10.17561/rae.v24.8477
Simbaña-Haro, M. (2023). Primera Infancia: Modalidades de Atención y Educación en Latinoamérica. 593 Digital Publisher CEIT, 8(6), 236-253. doi:doi.org/10.33386/593dp.2023.6.2095
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Científica y Arbitrada de Ciencias Sociales y Trabajo Social: Tejedora. ISSN: 2697-3626

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
















