PEER VIOLENCE RELATED TO PARENTAL CARE IN THE SCHOOL PROCESS
DOI:
https://doi.org/10.56124/tj.v8i19.019Keywords:
parental care, school violenceAbstract
This research exposes the problem of peer violence in schools related to parental care. According to the facts, it is a recurring social problem in schools. The theoretical foundations support parental care in its process, the role it plays in strengthening students' confidence and security in the face of the multiple school challenges they face during their development. The population and sample were selected according to the research's purpose. The exploratory and descriptive methodology is based on methods and techniques that address the research objectives and contribute to results that allow for proposing solutions to the object of study. The results show percentages of the presented variables. The conclusions reflect the presence of peer violence due to the lack of participation of those involved in the educational process and institutional demotivation to unify the educational trilogy.
Downloads
References
Referencias
Cajamarca, E. (2024). El involucramiento parental en el proceso educativo de los estudiantes de la escuela de educación básica Doce de Abril [Tesis de maestría, Universidad del Azuay]. Repositorio Institucional. http://dspace.uazuay.edu.ec/handle/datos/13976
Viñachi, Y. y Males, A. (2022). Entornos virtuales como medios de violencia entre pares en estudiantes de básica superior de la escuela de educación básica Otavalo Valle del Amanecer [Tesis de maestría, Universidad de Otavalo]. Repositorio Institucional. http://repositorio.uotavalo.edu.ec/handle/52000/600
Aguilar, J. (2020). Tipología familiar y cuidado parental [Tesis de grado, Universidad
Técnica de Ambato]. Repositorio Institucional. https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/31768
Camín, L. (2012). Cuidado parental en Psicoterapia: Teoría y Práctica. Revista Bonding.
https://bonding.es/cuidado-parental-psicoterapia-teoria-practica/
Los casos de bullying, en su mayoría, quedan en el silencio (2022, 09 de mayo). Crónicas.
https://cronica.com.ec/2022/05/09/los-casos-de-bullying-en-su-mayoria-quedan-en-el- silencio/
Código de la niñez y adolescencia. (2014, 07 de julio). Congreso Nacionales.
https://www.igualdad.gob.ec/wp- content/uploads/downloads/2017/11/codigo_ninezyadolescencia.pdf
Constitución de la república del Ecuador. (2021, 25 de enero). Gobierno del Ecuador.
https://www.defensa.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2021/02/Constitucion-de-la- Republica-del-Ecuador_act_ene-2021.pdf
Hernández, O. (2021). Aproximación a los distintos tipos de muestreo no probabilístico que existen. Revista Cubana de Medicina General Integral, 37(3).
http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-
&lng=es&tlng=es.
Jany, J. (1994). Investigación integral de mercados. McGraw-Hill. https://books.google.com.pe/books/about/Investigaci%C3%B3n_integral_de_mercados.h
tml?id=mWg3PwAACAAJ&redir_esc=y
Whose Time Has Come. Educational Researcher, 33(7), 14-26.
http://www.tc.umn.edu/~dillon/CI%208148%20Qual%Reserch/Seccion%2014/Johnson%
&%Onwuegbuxie%20PDF.pdf
Ley orgánica de educación intercultural. (2015, 25 de agosto). Asamblea nacional en pleno. https://educacion.gob.ec/wp-
content/uploads/downloads/2017/02/Ley_Organica_de_Educacion_Intercultural_LOEI_codifica do.pdf
Lopez, L. (2015). Agresión entre iguales. Teorías sobre su origen y soluciones en ellos centros educativos. Universidad del Zulia Maracaibo, 31(2), 677-699 .
https://www.redalyc.org/pdf/310/31045568037.pdf
Pinheiro, P. (2007). Informe mundial sobre la violencia contra los niños y niñas. https://violenceagainstchildren.un.org/sites/violenceagainstchildren.un.org/files/document
_files/world_report_on_violence_against_children_sp.pdf
Peláez, F. et al. (2014). Etología del cuidado parental: evolución, conducta y mecanismos. Socioecología.
https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/680464/etologia_pelaez_2014.pdf?seq uence=1&isAllowed=y
Soto, H. y D. Trucco (2015), “Inclusión y contextos de violencia”, en D. Trucco y H. Ullmann (ed.) Juventud: realidades y retos para un desarrollo con igualdad, (LC/G.2647-P), Santiago de Chile. Publicación de las Naciones Unidas.
file:///C:/Users/Usuario/Downloads/S1500718_es.pdf
UNICEF, (2015). Violencia entre pares en el sistema educativo: Una mirada en profundidad al acoso escolar en el Ecuador.
https://www.unicef.org/ecuador/comunicados-prensa/violencia-entre-pares-en-el-sistema- educativo-una-mirada-en-profundidad-al-acoso P., (eds). The nature of school bullying. A cross-national perspective. Londres: Rou
https://www.unicef.org/ecuador/media/1206/file/Press%20Kit:%20Violencia%20entre%2
pares%20en%20el%20sistema%20educativo.pdf
Olweus, D. (1998). Conductas de acoso y amenaza entre escolares, en Covarrubias, A., y Caro, N. (2016). Determinantes de la violencia entre pares en escuelas secundarias del Estado de México: calidad de relaciones con maestros y familiares. RIDE revista iberoamericana para la investigación y el desarrollo educativo, 7(13), 220–249. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-74672016000200220
Ortega, R. (2002). Informe sobre la investigación de los malos tratos y la exclusión social en el marco de un proyecto europeo, en Covarrubias, A., y Caro, N. (2016). Determinantes de la violencia entre pares en escuelas secundarias del Estado de México: calidad de relaciones con maestros y familiares. RIDE revista iberoamericana para la investigación y el desarrollo educativo, 7(13), 220–249. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-
Expertos en Educación, E. (2023). Consecuencias del acoso escolar. VIU España. https://www.universidadviu.com/es/actualidad/nuestros-expertos/principales-consecuencias-del- acoso-escolar
Quintero, V. (2013). Trabajo social, familia, riesgo y vulnerabilidad. (M. F. Elías, Ed.). Buenos Aires: Editorial Espacio (En prensa). https://www.redalyc.org/pdf/5742/574261385022.pdf
Guerrero, C. (2020). Fundamentos teóricos de la violencia escolar, para su abordaje en Ecuador. Uniandes EPISTEME, 7(3), 364-377. https://revista.uniandes.edu.ec/ojs/index.php/EPISTEME/article/view/1831
Briones, M y Barcia, M. (2020). Las relaciones familiares y el rendimiento académico de los estudiantes de educación general básica. Dominio de las ciencias, (5), 162-178. http://dx.doi.org/10.23857/dc.v6i5.1593-Colombia. Análisis Carolina, (23). https://doi.org/10.33960/AC_23.202 1
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Científica y Arbitrada de Ciencias Sociales y Trabajo Social: Tejedora. ISSN: 2697-3626

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
















