EMOTIONAL INTELLIGENCE AND LEARNING IN UNIVERSITY STUDENTS OF PSYCHOPEDAGOGY, DISTANCE AND ONLINE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56124/tj.v8i19.015

Keywords:

learning, emotional intelligence, psychopedagogy

Abstract

This study analyzes the relationship between emotional intelligence (EI) and learning in university students enrolled in the Psychopedagogy program through distance and online education. EI is widely recognized as a determining factor in academic performance, as it influences emotional self-regulation, motivation, decision-making, interpersonal relationships, and adaptability to diverse educational settings. The objective of this research was to determine students’ EI levels and assess their relationship with academic performance in the Neuropedagogy course. A quantitative approach was adopted, using a non-experimental, descriptive, and correlational design, applied to an intentional sample of 22 third-semester students. Data were collected using the Bar-On Emotional Intelligence Test, adapted by Ugarriza and Pajares, while academic performance was measured through official course grades. The results indicated that students demonstrated medium to high levels of EI across the three core dimensions: attention to feelings, emotional clarity, and emotional repair. The average academic grade was high (M = 8.88; SD = 0.68), reflecting consistent performance among participants. A significant and positive correlation was identified between EI and academic achievement (ρ = 0.504; p = .017). It is concluded that emotional development plays a critical role in enhancing autonomous learning and academic engagement, particularly in virtual environments, where greater emotional management, self-discipline, and personal initiative are required for educational success.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Gómez-Ramírez, M. A., & Hernández-Sánchez, J. (2018). La inteligencia emocional y su impacto en el aprendizaje a distancia de los estudiantes universitarios. Revista de Psicología y Educación, 13(1), 85-9 https://doi.org/10.33936/recus.v7i3.3470

Salovey, P., y Mayer, J. D. (1990). Inteligencia emocional. Imaginación, cognición y personalidad, 9(3), 185-211. https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG

Núñez, J. C., & Suárez, N. (2016). Inteligencia emocional en estudiantes universitarios a distancia y su relación con el rendimiento académico. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18(1), 45-56. https://doi.org/10.33789/enlace.20.2.99

Bar-On, R. (1997). Una definición amplia de inteligencia emocional-social según el modelo de Bar-On. Recuperado de https://www.reuvenbaron.com/37-2/

Cueva-Chata, M. S., Yana-Salluca, M., Vizcarra-Herles, N. E., Cutipa-Luque, R., Mendoza-Zuñiga, M., & Larico-Uchamaco, G. R.-U. (2024). Inteligencia emocional y rendimiento académico en una muestra de estudiantes universitarios: Un estudio correlacional. Salud, Ciencia y Tecnología, DOI: https://doi.org/10.56294/saludcyt20241010

Gusqui Bonilla y Galárraga Andrade (2023): Gusqui Bonilla, K. M., & Galárraga Andrade, A. S. (2023). Relación entre inteligencia emocional y el manejo del estrés académico en los estudiantes universitarios. REVISTA U-Mores, 2(2), 9–23. https://doi.org/10.35290/ru.v2n2.2023.873

Rodríguez, M. J., Torrijos, P., & Vaquero, M. (2020). Relación entre inteligencia emocional y rendimiento académico en adolescentes dentro de un centro educativo de excelencia en Sao Paulo. Universidad de Salamanca. Recuperado de https://gredos.usal.es/handle/10366/143606

Luna Conejo, B., & Luna Nemecio, J. (2022). El papel de la educación en línea para alcanzar sustentabilidad. Desafíos socio-ecológicos e inteligencia emocional. Sociedad & Tecnología, 5(2), 281. https://doi.org/10.51247/st.v5iS2.281

Cornejo, Y., Morán, D., & García, S. (2022). Análisis de la inteligencia emocional de los estudiantes universitarios de la Facultad de Enfermería de la Universidad Estatal de Milagro (2022). https://doi.org/xxx

Goleman, Daniel. Inteligencia emocional: La inteligencia emocional y su impacto en la vida personal y profesional (1995). https://books.google.com.ec/books?id=YuybDwAAQBAJ&lpg=PA1&hl=es&pg=PA1#v=onepage&q&f=false

Casal, J., & Mateu, E. (2003). Tipos de muestreo. Revista Española de Medicina Preventiva, 1, 3–7. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/303281625_Tipos_de_muestreo​:contentReference[oaicite:5]{index=5}

Nathanson, L. (2005). La inteligencia emocional de los estudiantes y su relación con el rendimiento académico. Revista de Desarrollo de Estudiantes Universitarios, 46(2), 159–173.

Zeidner, M., Matthews, G. y Roberts, R. D. La ciencia de la inteligencia emocional: lo conocido y lo desconocido (2021). https://doi.org/10.1027/1016-9040.13.1.64

Cherniss, C. (2010). Inteligencia emocional: Hacia la clarificación de un concepto. Psicología Industrial y Organizacional, 3(2), 110-126 https://doi.org

/10.1111/j.1754-9434.2010.01231.x

Mayer, J. D., Salovey, P., y Caruso, D. R. (2004). Inteligencia emocional: Teoría, hallazgos e implicaciones. Psychological Inquiry, 15(3), 197–215. www.psychosocial-intervention.org

Hernández Sampieri, R., Fernández-Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6ª ed.). McGraw-Hill https://highered.mheducation.com/

Cueva-Chata, M. S., Yana-Salluca, M., Vizcarra-Herles, N. E., Cutipa-Luque, R., Mendoza-Zuñiga, M., & Larico-Uchamaco, G. R.-U. (2024). Inteligencia emocional y rendimiento académico en una muestra de estudiantes universitarios: Un estudio correlacional. Salud, Ciencia y Tecnología, 4, 1010. https://doi.org/10.56294/saludcyt20241010

Published

2025-07-03

How to Cite

Cueva Abad , K. J. ., & Troya Sanchez , M. E. . (2025). EMOTIONAL INTELLIGENCE AND LEARNING IN UNIVERSITY STUDENTS OF PSYCHOPEDAGOGY, DISTANCE AND ONLINE. Revista Científica Y Arbitrada De Ciencias Sociales Y Trabajo Social: Tejedora. ISSN: 2697-3626, 8(19), 215–228. https://doi.org/10.56124/tj.v8i19.015