THE ROLE OF THE TEACHER IN COMPREHENSIVE SEXUAL EDUCATION FOR BASIC GENERAL EDUCATION STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56124/tj.v8i17ep.014

Keywords:

Students, teacher's role, comprehensive sexuality

Abstract

The purpose of this research was to analyze the role of teachers in comprehensive sexual education for upper Basic General Education students at the Cicalpa Educational Unit. A quantitative methodology was adopted, as the social issue was analyzed through the collection of statistical data, with a non-experimental design and a descriptive scope. The population consisted of upper Basic Education teachers from a rural institution in the Sicalpa Parish, Colta Canton, with a purposive non-probabilistic sample. The data collection technique used was a survey, with a structured questionnaire based on the Likert scale as an instrument. The results show a division of opinions among teachers, highlighting the fragility of the dialogue established with students. It is concluded that there is inefficiency in the preparation of teachers regarding comprehensive sexual education; although most have basic knowledge on the subject and occasionally address topics such as sexuality and teenage pregnancy, students rarely seek information on these issues, reflecting the lack of trust in the teacher-student relationship within this context

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arispe, C., Yangali, J., Guerrero, M., Lozada, O., Acuña, L., & Arellana, C. (2020). La investigación científica (Vol. 1ra edición ). Guayaquil, Ecuador: Universidad Internacional del Ecuador. https://repositorio.uide.edu.ec/bitstream/37000/4310/1/LA%20INVESTIGACI%C3%93N%20CIENT%C3%8DFICA.pdf

Bayona, Y. (2024). Concepciones de la educación sexual como eje transversal curricular en la formación del estudiante de Educación Básica Secundaria. Universidad Pedagógica Experimental Libertadorinstituto Pedagógico Rural “Gervasio Rubio”. https://espacio.digital.upel.edu.ve/index.php/TD/article/view/1187/1065

Bentancur, R. S. (2020). El Rol Docente y el Abordaje de la Educación Sexual en el Aula. Una barrera a derribar. Consejo de Formación en Educación .

Cabrera, D. P. (2022). Educación sexual integral en la escuela. Revista UNIMAR, 40(1), 136-151. doi:https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar40-1-art7

Camacho, S., & Legaspi, M. (2024). Debates por la educación sexual y la formación de docentes normalistas, hoy. Debates por la historia, 12(1), 213-235. doi:https://doi.org/10.54167/debates-por-la-historia.v12i1.1373

Challco, M., & Ttito, S. (2021). Habilidades sociales del docente y desarrollo de la Educación Sexual de los estudiantes del nivel de educación secundaria de la Institución Educativa 51501 de la comunidad de Urpay de la Provincia de Quispicanchi de la región del Cusco, 2018. Tesis, Universidad Nacional de San Antonio Abad del Cusco, Cusco-Perú. http://hdl.handle.net/20.500.12918/5885

Dvoskin, G. (2023). La Educación Sexual Integral como movimiento pedagógico: tensiones entre el saber validado y las experiencias directas. Logos (La Serena), 33(1), 126-149. doi:https://dx.doi.org/10.15443/rl3308

Janeta, P. F., & Bonilla, G. P. (2024). Diálogo familiar y sexualidad integral. Revista Científica y Arbitrada de Ciencias Sociales y Trabajo Social ‘‘Tejedora’’:, 7(14). doi:https://doi.org/10.56124/tj.v7i14.002

Lozano, A. V. (2024). Manual de Educación Sexual para docentes de E.G.B. Superior. Tesis de licenciatura , Cuenca-Ecuador. http://dspace.uazuay.edu.ec/handle/datos/14333

MINEDUC. (25 de agosto de 2015). Ley Orgánica de Educación Intercultural. Obtenido de Ley Orgánica Reformatoria a la Ley Orgánica de Educación Intercultura: https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/02/Ley_Organica_de_Educacion_Intercultural_LOEI_codificado.pdf

Ñaupas, H., Valdivia, M., Palacios, J., & Romero, V. (2018). Metodología de la investigación Cuantitativa - Cualitativa y Redacción de la Tesis (Vol. 5a. Edición). Bogotá - México, DF: Ediciones de la U. http://www.biblioteca.cij.gob.mx/Archivos/Materiales_de_consulta/Drogas_de_Abuso/Articulos/MetodologiaInvestigacionNaupas.pdf

Pelezuelos, W. C. (2023). Atribuciones causales de éxito y fracaso sobre el rol docente en la educación sexual integral. Tesis, Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima-Perú. http://hdl.handle.net/20.500.12404/26752

Poblete, R. N. (2024). La Educación Sexual Integral en Chile: Barreras y Oportunidades para Implementar Programas Educativos. Qualitative Research in Education, 13(1), 43-63. doi:http://dx.doi.org/10.17583/qre.12524

Prefectura de Chimborazo. (2020). Plan de Desarrollo y Ordenamiento Territorial de la Provincia de Chimborazo 2019 - 2023. Riobamba. https://chimborazo.gob.ec/principal/wp-content/uploads/2022/06/PDOT.pdf

Silva, D. M. (2024). Diálogo y la sexualidad integral en los docentes de Educación Básica Superior. Tesis de licenciatura, Universidad Nacional de Chimborazo, Riobamba-Ecuador. http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/13334

Tingo, D. E. (2024). Diálogo y Sexualidad Integral en los estudiantes de noveno año de Educación General Básica. Tesis de Licenciatura, Universidad Nacional de Chimborazo, Riobamba-Ecuador. http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/13513

Published

2025-02-28

How to Cite

Pilco Chávez, J. P. ., Montoya Lunavictoria, J. K. ., & Campos-Yedra , H. M. . (2025). THE ROLE OF THE TEACHER IN COMPREHENSIVE SEXUAL EDUCATION FOR BASIC GENERAL EDUCATION STUDENTS. Revista Científica Y Arbitrada De Ciencias Sociales Y Trabajo Social: Tejedora. ISSN: 2697-3626, 8(17 EDICION ESPECIAL), 217–230. https://doi.org/10.56124/tj.v8i17ep.014