DIDACTIC STRATEGIES FOR TEACHING ENGLISH TO STUDENTS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES IN THE ELEMENTARY SUBLEVEL
DOI:
https://doi.org/10.56124/tj.v8i17ep.007Keywords:
intellectual disability, English teaching, didactic strategiesAbstract
Currently, students with intellectual disabilities face significant challenges in acquiring English language skills due to the lack of pedagogical strategies tailored to their specific needs. Therefore, the objective of this study was to propose didactic strategies for teaching English to elementary-level students with intellectual disabilities. A quantitative approach was employed, using surveys directed at the parents of these students. Additionally, a literature review of the theoretical foundations of intellectual disability and English language teaching was conducted. The survey results indicate that, according to parents' perceptions, multisensory and kinesthetic strategies, as well as interactive games, are considered the most effective for improving the learning process for these students. Furthermore, collaborative interaction and social engagement are key elements in fostering communicative and social skills. Based on these findings, a proposal was formulated with the aim of not only enhancing English language learning but also strengthening students' social and communicative competencies by creating an inclusive and motivating educational environment that encourages active participation. In conclusion, inclusive teaching strategies, such as the use of multisensory resources, interactive games, and kinesthetic learning, could benefit English language instruction for students with cognitive disabilities, as these methods not only actively engage students but also have the potential to promote a more motivating educational environment.
Downloads
References
Albán, J., y Naranjo, T. (2020). Inclusión educativa de estudiantes con discapacidad intelectual: un reto pedagógico para la educación formal. Digital Publisher CEIT, 5(4), 56-68. https://doi. org/10.33386/593dp.2020.4.217
Aranda, I., Salas, M., y Aranda, N. (2020). La transversalidad ambiental para la educabilidad de la autoestima y la formación sociolaboral en la adolescencia con discapacidad intelectual leve. Maestro y Sociedad, 68-81. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5180/4641
Arcos, N., Garrido, C., y Balladares, J. (2021). La Inclusión Educativa enEcuador: unamirada desdelasPolíticas Educativas. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplina, 7(3). https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/6656/10148
Clavijo, R., y Bautista, M. (2020). La educación inclusiva. Análisis y reflexiones en la educación superior ecuatoriana. Alteridad. Revista de Educación, 15(1), 113-126. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=467761669009
García, J., y Sánchez, P. (2020). Diseño teórico de la investigación: instrucciones metodológicas para el desarrollo de propuestas y proyectos de investigación científica. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642020000600159
Guerrero, T., y Lafaurie, M. (2023). Discapacidad intelectual y derechos sexuales: revisión narrativa de la literatura. Revista de Investigación en Salud. Universidad de Boyacá, 10(1), 129-144. https://revistasdigitales.uniboyaca.edu.co/index.php/rs/article/view/976/825
Hernández, V. (2022). Estrategias didácticas empleadas en la enseñanza de inglés a jóvenes universitarios. Universidad El Bosque. https://repositorio.unbosque.edu.co/server/api/core/bitstreams/2eacb4f1-9737-4fa8-8808-25544f6b7884/content
Hernández, L., y Cruz, P. (2022). La educación inclusiva en la escuela contextualizada desde la pandemia. Cultura, Educación y Sociedad, 13(1), 255-268. http://dx.doi.org/10.17981/cultedusoc.13.1.2022.15
Infantri, I., y Lintangsari, A. (2022). English Teaching and Mastering for Learners with Intellectual Disabilities: A Literature Review. Indonesian Journal of Disability Studies, 9(2), 283-289. https://ijds.ub.ac.id/index.php/ijds/article/view/422/291
Irisarri, N., y Villegas, G. (2021). Aportaciones de la neurociencia cognitiva y el enfoque multisensorial ala adquisición de segundas lenguas en la etapa escolar. Revista de Didáctica Español Lengua Extranjera, 32, 1-21. https://www.redalyc.org/journal/921/92165031012/
Jiang, Y., Wang, Q., y Weng, Z. (2020). The Influence of Technology in Educating English Language Learners at-risk or with Disabilities: A Systematic Review. cepsJournal, 12(4). https://doi.org/10.26529/cepsj.1426
Karvonen, M., Clark, A., Carlson, C., Wells, S., y Burnes, J. (2021). Approaches to Identification and Instruction for Students With Significant Cognitive Disabilities Who Are English Learners. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities , 46(4), 223-239. https://doi.org/10.1177/15407969211040256
Lee, K., Cascella, M., y Marwaha., R. (2023). Intellectual Disability. NIH. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK547654/
Millán, R. (2021). Enseñanza del inglés en niños con discapacidad intelectual. Revista Seres Y Saberes, 9(1), 1-7. https://revistas.ut.edu.co/index.php/SyS/article/view/2427
Minieduc. (2013). Guìa de trabajo adaptaciones curriculares para la educaciòn especial e inclusiva. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2019/05/Guia-de-adaptaciones-curriculares-para-educacion-inclusiva.pdf
Ministerio de Educación del Ecuador. (2019). Currículo de los Niveles de Educación Obligatoria. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2019/09/EGB-Eelemental.pdf
Reverter, B. (2022). Enseñanza de idiomas e inclusión. La discapacidad sensorial en el aula. Universitat de València. https://doi.org/10.7203/PUV-OA-102-0
Rosalina, E. (2024). English Teacher’s Challenges and Solutions in TeachingIntellectual Disability Students. Interaction: Jurnal Pendidikan Bahasa, 11(1). https://unimuda.e-journal.id/jurnalinteraction/article/view/6130/1936
Salvador, J., Marco, G., y Arquero, R. (2021). Evaluación de la investigación con encuestas en artículos publicados. Revista Española de Documentación Científica, 44(2). https://doi.org/10.3989/redc.2021.2.1774
Serrano, O., Espinoza, E., y Espinoza, E. (2019). La inclusión en la enseñanza básica ecuatoriana. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 2(2), 69-74. http://remca.umet.edu.ec/ index.php/REMCA
Wager, J., y Bagger, A. (2023). Didactic dimensions of teaching content for and withstudents with intellectual disabilities (ID): a scoping review. European Journal Of Special Needs Education. https://doi.org/10.1080/08856257.2024.2323250
Zambrano, M., y Vaca, M. (2024). Estrategias para enseñar inglés a niños con discapacidad intelectual. Revista Científica de Innovación Educativa y Sociedad Actual "ALCON", 4(3), 116-130. https://soeici.org/index.php/alcon/article/view/164/296
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Científica y Arbitrada de Ciencias Sociales y Trabajo Social: Tejedora. ISSN: 2697-3626

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.