ROUTES AND PROTOCOLS FOR THE EDUCATIONAL INCLUSION OF STUDENTS IN SITUATIONS OF HUMAN MOBILITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56124/tj.v8i17ep.006

Keywords:

higher education, educational inclusion, human mobility

Abstract

This article describes the inclusion of students in situations of human mobility in higher education, emphasizing that educational inclusion is a fundamental right that guarantees equal opportunities. The general objective is to establish pathways and protocols for students in situations of human mobility at the National University of Chimborazo. The methodology employed followed a mixed methods approach, incorporating both quantitative and qualitative methods. The study has a non-experimental, descriptive design, as the variables ere not manipulated: Educational Inclusion and Human Mobility, the population consisted od students from UNACH, and the sample included students in a situation of human mobility, with a total of 312 participating students. The information was collected through surveys as a part of the UNACH project: “Inclusion of students with specific educational needs at the National University of Chimborazo” the results reveal that only a minority of students in situations of human mobility responded to the survey. Among them, many reported debilitating emotional conditions such as depression and anxiety, while only a few received psychological support or had formalized documentation. These highlights significant gaps in the mechanisms of care, underscoring the necessity for designing sustainable solutions and ensuring continuous monitoring to promote equity and respect for human rights in educational contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asamblea Nacional del Ecuador (2008). Constitución de la República del Ecuador [CRE]. Registro Oficial 449 de 20-oct-2008. Recuperado de: https://www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_ecu_const.pdf

Benlloch, C. y Barbé, M. (2020). Movilidad Humana una revisión teórica de los flujos migratorios en España. Revista Ciencia Política, (18), 35-63, e-ISSN: 2216-1767. Recuperado de: https://doi.org/10.15446/frdcp.n18.79873

Cornejo, G., Maldonado, V., Acosta, A., Rivadeneira, D. y Vélez, C. (2021). Rutas de atención y acompañamiento para estudiantes con necesidades específicas de apoyo. ISBN: 978-9978-77-482-3. Ecuador: Centro de publicaciones PUCE. Recuperado de: https://es.slideshare.net/slideshow/puce-rutas-de-atencion-y-acompanamiento-pdf/270022956

Consejo de educación superior (2018). Reglamento de Ley Orgánica de Educación Superior. Registro oficial suplemento 298 de 12-oct.-2010. Recuperado de: https://www.ces.gob.ec/documentos/Normativa/LOES.pdf

Guzmán, T., Guzmán, J., Centeno, T. (2021). Caracterización de los componentes de políticas y programas de inclusión en las instituciones de educación superior. Revista argentina de educación superior: RAES, ISSN-e 1852-8171, No. 23, 2021, págs. 70-83. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8247042

Naciones Unidas. (2015). Declaración Universal de los Derechos Humanos. Recuperado de: https://www.un.org/es/documents/udhr/UDHR_booklet_SP_web.pdf

Panizo, A. (2023). Inclusión educativa en el marco de la movilidad humana que atraviesa a Ecuador. [Tesis de Maestría]. Ecuador, Universidad Andina Simón Bolívar. Recuperado de: https://repositorio.uasb.edu.ec/bitstream/10644/9302/1/T4068-MIE-Panizo-Inclusion.pdf

Pastor, J. y Serrano, L. (2023). Educación universitaria y movilidad social en España. Nueva Revista. Recuperado de: https://www.nuevarevista.net/educacion-universitaria-y-movilidad-social-en-espana/

Secretaría de Educación Superior, Ciencia, Tecnología e Innovación [SENESCYT]. (2023). Informe de rendición de cuentas No 11546. Recuperado de: https://rendicion-cuentas.senescyt.gob.ec/wp-content/uploads/2024/06/Informe-RdC-2023_CPCCS_Matriz_.pdf

UNACH. (2020). Informe de rendición de cuentas de la UNACH 2021. Recuperado de: https://www.unach.edu.ec/unach-en-cifras/

Universidad Nacional de Chimborazo. (2019). Reglamento de la Universidad Nacional de Chimborazo. Resolución No. 0193-HCU-20-08-2.015. Recuperado de: https://www.unach.edu.ec/reglamentos/images/pdf/reglamento_de_regimen_academico_reformado.pdf

Universidad Técnica de Manabí. (2021). Rutas de Atención y Acompañamiento. Recuperado de: https://utm.edu.ec/images/sliders/2021/content/RUTAS-DE-ATENCION-Y-ACOMPANAMIENTO.pdf

Valdivieso, K., Vivas, D., Sanchez, J. y Carrión, C. (2021). Educación inclusiva en la educación superior: Propuesta de un modelo de atención en Ecuador. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 27(Esp.3). Recuperado de: https://www.redalyc.org/journal/280/28068276002/html/

Yucra, J. (2023). Fortalecimiento de competencias investigativas: una revisión sistemática de estrategias utilizadas en la educación superior. Chakiñan, 1-3, e-ISSN:2550-6722 Recuperado de: https://chakinan.unach.edu.ec/index.php/chakinan/article/view/922/893

Published

2025-02-28

How to Cite

Llanga Asitimbay, E. M. ., & Bonilla González , G. P. . (2025). ROUTES AND PROTOCOLS FOR THE EDUCATIONAL INCLUSION OF STUDENTS IN SITUATIONS OF HUMAN MOBILITY. Revista Científica Y Arbitrada De Ciencias Sociales Y Trabajo Social: Tejedora. ISSN: 2697-3626, 8(17 EDICION ESPECIAL), 83–103. https://doi.org/10.56124/tj.v8i17ep.006