INCLUSIVE POLICIES, CULTURE AND PRACTICES IN HIGHER EDUCATION STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56124/tj.v8i17ep.002

Keywords:

Higher education, special educational needs, inclusion

Abstract

The purpose of this research was to analyze the policies, culture, and inclusive practices among students from the Faculty of Education, Humanities, and Technologies at the National University of Chimborazo. A mixed-methods approach was employed with a descriptive scope and non-experimental design. The study population consisted of 599 students distributed across twelve programs. Surveys were used as the data collection technique, with a structured questionnaire serving as the instrument. The results indicate that regarding inclusive policies, about one-fifth of the students are unaware of them. Inclusive practices are shown to be strong in terms of the use of adapted teaching tools, evaluation methods, and teacher support. However, a weakness lies in the students’ integration of peers with special educational needs into curricular activities. Regarding inclusive culture, the faculty members demonstrate strength in this area, but the same cannot be said for the students, as nearly half of those surveyed admit that they do not feel part of an inclusive culture. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Enciso, C. (2015). Prácticas inclusivas en el aula. Universidad Santo Tomas, 1.

Sosa, M., & Villafuerte, C. (2022). Camino hacia la atención de diversidad en la educación. Horizontes, 6(26), 1918–1931.

Valdés , R., & Pérez, N. (2022). Celebrar la diversidad y defender la inclusión: la importancia de una cultura inclusiva. Faro, 1(33), 46-59.

Anguita, C. -R. (2023). La encuesta como técnica de investigación. Elaboración de cuestionarios y tratamiento estadístico de los datos (I). Atem primaria, 143.

Bartolomé, M. G. (2021). La inclusión en la educación superior ecuatoriana: algunas. Espacios, 57.

Bernal, C. (2010). Metodología de la investigación administración, economía, humanidades. colombia: Pearson.

Bet-Gil, A. (2020). Desarrollo de políticas inclusivas en la educación superior. Redalcyc.org.

Giraldo, M. (2011). Abordaje de la investigación cualitativa a través de la teoría fundamentada en los datos. Redalyc, 85. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/2150/215021914006.pdf

Guamán , V., Erraéz, J., & Alejandro, K. (2019). Inclusión social en la instituciones educativas ecuatorianas. Metropolitana, 2(84-91). Obtenido de http://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA

Jiménez, J., & Mesa, P. (2021). La cultura inclusiva para la atención a la diversidad. SciELO, 8(2476). Obtenido de https://www.scielo.org.mx/pdf/dilemas/v8nspe5/2007-7890-dilemas-8-spe5-00001.pdf

Mendoza, H.-S. y. (2018). Metodología de la investigación. Obtenido de http://www.biblioteca.cij.gob.mx/Archivos/Materiales_de_consulta/Drogas_de_Abuso/Articulos/SampieriLasRutas.pdf

Menéndez. (2018). Culturas, políticas y prácticas inclusivas a. Austurias.

Robinson, R. L. (2019). Políticas y prácticas pedagógicas inclusivas para la generación de una cultura inclusiva . Bogotá.

Sosa, M. &. (2022). Camino hacia la atención de diversidad en la educación. Horizontes .

Valdés , R., & Pérez, N. (2022). Celebrar la diversidad y defender la inclusión: la importancia de una cultura inclusiva. Faro, 1(33), 46-59.

Vallejo, R. &. (28 de 06 de 2009). La triangulación como procedimiento de análisis para investigaciones educativas. Obtenido de https://ojs.urbe.edu/index.php/redhecs/article/download/84/4001?inline=1?inline=1

Published

2025-02-28

How to Cite

Cevallos Granizo , V. N., & Cazorla, A. (2025). INCLUSIVE POLICIES, CULTURE AND PRACTICES IN HIGHER EDUCATION STUDENTS. Revista Científica Y Arbitrada De Ciencias Sociales Y Trabajo Social: Tejedora. ISSN: 2697-3626, 8(17 EDICION ESPECIAL), 17–33. https://doi.org/10.56124/tj.v8i17ep.002