ACADEMIC PERFORMANCE OF CHILDREN AND ADOLESCENTS: ANTAGONISMS BETWEEN SOCIOECONOMIC FACTORS, PARENTAL CARE AND SUPPORT
DOI:
https://doi.org/10.56124/tj.v7i16.017Keywords:
Academic performance, socioeconomic factors and parental supportAbstract
The comprehensive education and development of girls, boys and adolescents is an inalienable right that is often violated due to different factors and in different spaces including the home, educational or community. The objective of the research was to analyze the academic level of the representatives and their participation in the learning of girls, boys and adolescents of the “Flor de Lotus” Research and Intervention Center for the 2022-2023 period. The methodological strategy was exploratory and descriptive, cross-sectional, non-experimental, with a mixed qualitative-quantitative approach, survey techniques were used aimed at 75 girls, boys and adolescents, 75 representatives and an interview with 10 teachers. At the end of the research, it is evident that both the educational level of the representatives, the socioeconomic situation and the level of family support influence the development of girls, boys and adolescents; concluding that, the higher the level of instruction and family support, the greater the academic performance of girls, boys and adolescents, recommending expanding the study of the educational community in general
Downloads
References
Asamblea Nacional. (2008). Constitución de la República del Ecuador. Quito: LEXIS.
Asamblea Nacional. (2011). Ley Orgánica de Educación Intercultural. Quito: Registro Oficial.
Asamblea Nacional. (2018). Ley para prevenir y erradicar la violencia contra las mujeres. Quito: Registro oficial.
Castellanos Simons, D., Bazán Ramírez, A., & Ferrari Belmont, A. M. (2015). Apoyo familiar en escolares de alta capacidad intelectual de diferentes contextos socioeducativos. Revista de Psicología, 299-332.
Castro Durán, L., & Ostiguín Meléndez, R. M. (2005). Experiencia de las adolescentes sobre el apoyo familiar durante el embarazo. Enfermería Universitaria, 47-53.
Congreso Nacional. (2009). Código de la Nilez y Adolescencia. Quito: EDICIONES LEGALES.
Feldman, L., Goncalves, L., Chacón-Puignau, G., Zaragoza, J., Bagés, N., & de Pablo, J. (2008). Relaciones entre estrés académico, apoyo social, salud mental y rendimiento académico en estudiantes universitarios venezolanos. Universitas Psychologica, 739-751.
Flores L., A. d., Guazha Ll., S. P., Fernández A., N. Y., & Flores L., E. T. (2020). Desarrollo socioeducativo en adolescentes provenientes de familias monoparentales: Un develar a la mirada conservadora familiar. Polo del Conocimiento, 295-308.
Gobierno Provincial del Azuay. (Agosto de 2021). Plan de Desarrollo y Ordenamiento Territorial de la provincia del Azuay. Cuenca: Gobierno Provincial del Azuay. Obtenido de https://www.azuay.gob.ec/wp-content/uploads/2022/02/PDOT-AZUAY-ALINEADO-PND-2021-2025_compressed.pdf
Henao López, G. C., & García Vesga, M. C. (2009). Interacción familiar y desarrollo emocional en niños y niñas. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 785-802.
Jara, Y. C., & Porta, M. E. (2016). El nivel educativo y socioeconómico del hogar y habilidades pre-lectoras en escuelas urbano y urbano-marginales de la provincial de Mendoza-Argentina. Actualidades Investigativas en Educación, 177-203.
Lastre Meza, K., López Salazar, L. D., & Clara, A. B. (2018). Relación entre apoyo familiar y el rendimiento académico en estudiantes colombianos de educación primaria. Psicogente, 102-115.
López-Torrecillas, F., Bulas, M., León-Arroyo, R., & Ramírez, I. (2005). Influencia del apoyo familiar en la autoeficacia de los drogodependientes. Adicciones, 241-249.
Maldonado Manzano, R. L., Vinueza Ochoa, N. V., & Bajaña Bustamante, L. J. (2021). Estudio sobre el abandono físico o negligencia infantil en el Ecuador. Dilemas contemp. educ. política valores, 1-26.
Marcillo-Moreira, M. E., & Oviedo-Gutiérrez, A. D. (2020). Niños, niñas y adolescentes expuestos a violencia familiar en la ciudad de Portoviejo, Manabí, Ecuador. Polo del conocimiento, 1219-1227.
Merchán Gavilánez, M. L., Márque Allauca, V. M., Yanez Palacios, J. F., & Estrella Acencio, L. P. (2021). Estilos de crianza ante la violencia infantil. Saberes del Conocimiento, 416-429.
Ministerio de Inclusión Económica y Social. (2019). Norma Técnica Apoyo Familiar, custodia familiar y acogimiento familiar. Quito: Ministerio de Inclusión Económica y Social.
Organización de las Naciones Unidas. (19 de 11 de 2021). Naciones Unidas. Obtenido de Crónica ONU: https://www.un.org/es/cr%C3%B3nica-onu/el-fortalecimiento-de-las-relaciones-familiares-mejora-el-bienestar-infantil
Ospina Botero, M., Díaz García, S. M., Marmolejo Oliveros, N., & Buendica Morales, G. (2017). ¿Influye la tipología familiar en su dinámica relacional? 12textos y sentidos, 9-31.
Rivera Prado, N. E. (2023). Estilos parentales percibidos y su relación con el desarrollo de la autoestima en adolescentes de la Unidad Educativa Víctor Mideros de Ibarra – Ecuador. Ibarra: Universidad Técnica del Norte.
Rojas Arangoitia, V. (2021). Estratégias de cuidado infantil en familias vulnerables peruanas. Evidencia del estudio cualitativo longitudinal Niños del Milenio. Lima, Perú: GRADE Grupo de análisis para el desarrollo.
Sauceda-García, J. M., Olivo-Gutiérrez, N. A., Gutiérrez, J., & Maldonado-Durán, M. (2006). El castigo físico en la crianza de los hijos. Un estudio comparativo. Boletín médico del Hospital Infantil de México, 382-388.
Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo - Senplades. (2017). Plan Nacional de Desarrollo 2017-2021 - Toda una Vida. Quito: Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo. Obtenido de https://www.gobiernoelectronico.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/09/Plan-Nacional-para-el-Buen-Vivir-2017-2021.pdf
Sempertegui Andrade, M. F., Ortiz Elizalde, D., Flores Lazo, E. T., & Fernandez Aucapiña, N. Y. (2022). Factores sociodemográficos en niños, niñas y adolescentes en proceso de institucionalización, reinserción y adopción: Una ruta de acción para los procesos interinstitucionales e interdisciplinarios. En M. Bermúdez Vázquez, & A. Chaves Montero, Investigación y transferencia de las ciencias sociales frente a un mundo en crisis (págs. 322 - 355). Madrid: Dykinson S. L
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Científica y Arbitrada de Ciencias Sociales y Trabajo Social: Tejedora. ISSN: 2697-3626
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.