CONTRIBUTION OF SOCIAL WORK IN THE ACADEMIC DEVELOPMENT OF UNIVERSITY STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.56124/tj.v7i16.005Keywords:
Social Work, Academic Development, University students, academic performanceAbstract
Currently it can be seen that the functions performed by the social worker are decisive in all fields linked to the development of people, within the educational context it allows university students to develop their capabilities in their function of generating comprehensive training. the same one that requires support focused on building improvements in personal processes. The objective of this work is focused on determining the contribution of social work in the academic development of university students. To consolidate the results, it was taken into consideration to apply a methodology that responds to a bibliographic review, which was carried out based on the analysis of 135 documents, of which it was considered appropriate to work with 14, taking into account the academic relevance found in they. Among the main results, it is highlighted that social work is linked to economic and political processes in the world, therefore it is important that in relation to projects aimed at improving the functioning of these activities within higher education institutions throughout the country. Was able to conclude that, currently within university educational processes, it must be seen as a necessity to incorporate social workers within all educational institutions, taking into account that their actions are directly related to the work of preventing academic failure. due to different family, social, economic and academic situations.
Downloads
References
Apolo, A. (2020). El aporte del Trabajo Social en la educación superior. Asignación de becas socioeconómicas en la Universidad Central del Ecuador. Período mayo - agosto 2019. UNIVERSIDAD CENTRAL DEL ECUADOR: https://www.dspace.uce.edu.ec/entities/publication/46191242-154b-4d92-ae99-360667ec1ea1
Cervantes, M., Llanes, A., Peña, A., & Cruz, J. (2020). Estrategias para potenciar el aprendizaje y el rendimiento académico en estudiantes universitarios. Revista Venezolana de Gerencia, 25(90). https://www.redalyc.org/journal/290/29063559011/29063559011.pdf
Chacón, R., Martínez, A., & Puertas, P. V. (2020). Bienestar social en la etapa universitaria según factores sociodemográficos en estudiantes de Educación. Revista electrónica de investigación educativa, 22. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412020000100103
Concha, M., Anabalón, Y., Lagos, N., & Mora, M. (2020). Prácticas profesionales y Trabajo Social. Una revisión de la literatura en educación superior. Pensamiento educativo, 57(1). https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-04092020000100105
Daza, A., Vargas, J., & Ríos, D. (2022). Evaluación del impacto de programas de Bienestar Universitario en el rendimiento académico, permanencia y graduación de estudiantes. Revista Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión, 30(1), 53-66. https://www.redalyc.org/journal/909/90974067005/html/
Duarte, C., Alvarado, I., Suárez, J., Madriz, D., & Nieto, Z. (2021). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes de enfermería. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 40(9), 927-933. https://www.redalyc.org/journal/559/55971716008/html/
Espinosa, J., Hernández, J., Rodrígue, J., Chacín, M., & Bermúdez, V. (2020). Influencia del estrés sobre el rendimiento académico. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 39(1). https://www.redalyc.org/journal/559/55969798011/55969798011.pdf
Gómez, M., Santander, C., Rojas, H., Lara, P., & Aguilera, O. (2020). Salud mental de los estudiantes de Trabajo Social: Estudio de caso de una universidad colombiana. Educere, 24(79), 603-615. www.redalyc.org/journal/356/35663293010/html/
Guillén, J. (2021). Habilidades del Trabajador(a) Social: Desde la mirada de su acción profesional. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 27(4), 327-340. https://www.redalyc.org/journal/280/28069360023/html/
Gutiérrez, J. A.-,. (2021). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios. Formación universitaria, 14(1). https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062021000100013
Pachar, G. (2021). Disfuncionalidad familiar y rendimiento académico. Abya-Yala, 12(3). https://books.scielo.org/id/qp4g6/pdf/loyola-9789978106754-08.pdf
Quispe, A., & Ortega, O. (2023). Las habilidades sociales en la vida universitaria. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(29), 1387-1398. http://www.scielo.org.bo/pdf/hrce/v7n29/a25-1387-1398.pdf
Sánchez, A. (2024). Autoconcepto y rendimiento académico de estudiantes universitarios. Universidad, Ciencia y Tecnología, 27(118). https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316-48212023000100061
Santos, V., Pinela, T., Celeste, N., Cedillo, E., & Paucar, O. (2023). Acción del Trabajador Social en el ámbito educativo. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(17). www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2616-79642023000100315
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Científica y Arbitrada de Ciencias Sociales y Trabajo Social: Tejedora. ISSN: 2697-3626
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.