Results of telemedicine and its doctor-patient interaction, in the face of the Covid 19 pandemic, in the working population of the City of Manta

Autores/as

Palabras clave:

Telemedicine, Interaction, doctor-patient

Resumen

The present study aims to know the results of telemedicine and its doctor-patient correlation and interaction in the working population of Manta city during the period 2020. This quali-quantitative research covers an exploratory study method, a survey applied to a sample of 387 people from the working population of Manta. Significant results were obtained in relation to telemedicine, where 74% of the population stated that medical care should remain in the traditional method, with direct contact and face-to-face check-ups, while 26% indicated that this modality is not necessary to effectively carry out a medical appointment. Regarding to a good treat-service applied to patients by the doctor, 55.7% of the contestants said that they received a good service, while 3.9% pointed out that there was not a fair service through the telemedicine process. These results allow us to analyze in depth the advantages and disadvantages of telemedicine, and its effectiveness in the prescriptions that are issues online to patients. In conclusion we can state that this popular method called Telemedicine is an option against the pandemic we are facing in order to avoid possible contagions, nevertheless, it does not give the necessary guarantees and safety for the patient who attends to a doctor's appointment, those appointments has traditionally been rooted with auscultation, physical checkup and other processes that are involved in a medical appointment.

Keywords: Telemedicine, Interaction, doctor-patient.

RESUMEN:

El presente estudio tiene objetivo conocer los resultados de la telemedicina, su interacción y correlación médico-paciente en la población laboral de la Ciudad de Manta, durante el periodo 2020. Esta investigación de corte cuali-cuantitativo, con método de estudio exploratorio, para la recolección de datos aplicó encuestas dirigidas a 387 personas de la población laboral del Cantón Manta. Se obtuvieron resultados importantes en relación a la telemedicina, en los que 74% de la población manifestó que las atenciones médicas deberían mantenerse de manera presencial, es decir con contacto directo y chequeo presencial, mientras que el 26% indicó que no es necesario esta modalidad para llevar a cabo de manera efectiva una cita médica. En relación al buen trato los participantes manifestaron con un 55,7% que, si existió buen trato, mientras que el 3,9% indicó que no hubo buen trato durante el proceso de telemedicina. Estos resultados nos permiten analizar de manera profunda acerca de la telemedicina, y las ventajas y desventajas que existen dentro de la misma, y su efectividad en las prescripciones que este emite de manera on-line hacia el paciente. Como conclusión podemos decir que este método popular actual llamado Telemedicina es una opción frente a la pandemia para evitar posibles contagios sin embargo no da las respectivas garantías de seguridad para el paciente que acude a una cita médica, misma que ha estado tradicionalmente arraigada con la auscultación, el chequeo físico y demás procesos que implican una cita médica tradicional.

Palabras Clave: Telemedicina, Interacción, médico- paciente.

Recibido: 05 de octubre de 2021; Aceptado: 27 de diciembre de 2021; Publicado: 07 de enero de 2022.

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Citas

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Pardo, J. (2013). Evaluación del impacto del servicio de telemedicina en los usuarios de ese Hospital lcides Jiménez. Perú, Puerto Asis.

Publicado

2022-01-07

Cómo citar

Aragundi-Muñoz, A. C., & Juárez-Méndez, A. J. (2022). Results of telemedicine and its doctor-patient interaction, in the face of the Covid 19 pandemic, in the working population of the City of Manta. Revista Científica Y Arbitrada De Ciencias Sociales Y Trabajo Social: Tejedora. ISSN: 2697-3626, 5(9), 18–26. Recuperado a partir de https://publicacionescd.uleam.edu.ec/index.php/tejedora/article/view/273