Virtual campus in non-school, labor and cultural education of the PPL of The Rodeo Social Rehabilitation Center
Investigation article
Keywords:
virtual campus, PPL, social rehabilitation, El Rodeo, non-school educationAbstract
The purpose of this work is to implement a virtual campus that contributes to the strengthening of capacities in non-school, labor and cultural education of People Deprived of Liberty (PPL) of the El Rodeo Social Rehabilitation Center of the city of Portoviejo, by implementing of virtual classrooms through web 2.0 tools, facilitating the management of courses by the prison administration to the prison population. The methodology of this work is observational. Thus, it is a field and applied research. A documentary analysis is used based on the review of various types of articles and texts that have solid theoretical foundations. In addition, a survey was conducted of 12 persons deprived of liberty (PPL) at the El Rodeo Social Rehabilitation Center in the city of Portoviejo. It is concluded that the implementation of the virtual campus results in an improvement in the teaching processes due to the benefits it provides.
Keywords: virtual campus, PPL, social rehabilitation, El Rodeo, non-school education.
Downloads
References
Iturralde, C. A. (2018). La educación superior en las cárceles. Los primeros pasos de Ecuador. Revista de Educación 13(1). https://doi.org/10.17163/alt.v13n1.2018.06.
Novo, I. Barreiro, M. y Varela, L. (2011). Las TIC como instrumento de inclusión social a través de la formación académica y profesional en los centros penitenciarios: análisis de las percepciones de la población reclusa en la región de Galicia, España. Inc. Soc., Brasília, DF, v. 5(1), 58-67.
Vadillo, O. E. (2009). Informática en el siglo XXI. http://vadillotineoomar.blogspot.com/2009/05/sitio-web-remoto-y-local.html.
Carla. (2010). http://carlalaero.blogspot.com/
Moodle. (s.f.). Acerca de Moodle. https://docs.moodle.org/all/es/Acerca_de_Moodle
Carlos. (2014). Gerente de Administración y Proyectos en Hostname. https://www.hostname.cl/blog/servidor-web
Ministerio de Educacion. (s.f.). Educación no escolarizada. https://educacion.gob.ec/educacion-no-escolarizada/
Urbina, S. y Salinas, S. (2014). Campus virtuales: una perspectiva evolutiva y tendencias. RED, Revista de Educación a Distancia, 41. http://www.um.es/ead/red/42
Maravi, J. (2018). Implementación de Plataforma Virtual Chamilo para mejorar el rendimiento académico en la I.E. Harvard – Huancayo. (Tesis de grado). Universidad Continental, Huancayo, Perú. https://repositorio.continental.edu.pe/bitstream/20.500.12394/5205/2/IV_FIN_103_TE_Maravi_Dominguez_2018.pdf
Solís, M., Guacho, F. y Guilcapi, D. (2015). Análisis, diseño e implementación de aulas virtuales, como complemento para el proceso de enseñanza-aprendizaje en las asignaturas de inglés, español y kichwa para el tercer año de bachillerato del Instituto Superior Pedagógico Intercultural Bilingüe “Jaime Roldós Aguilera” (Colta). (Tesis de grado). Universidad Nacional de Chimborazo, Ecuador. http://dspace.unach.edu.ec/bitstream/51000/2362/1/UNACH-FCEHT-TG-INFOR-2015-000007.pdf
Mendieta, J. (2014). Implementación de un Aula Virtual para fortalecer el proceso de enseñanza-aprendizaje en la Unidad Educativa Península de Santa Elena. (Tesis de grado). Universidad Estatal “Península de Santa Elena", La Libertad, Ecuador. https://repositorio.upse.edu.ec/xmlui/handle/46000/1607?show=full
Menéndez, J. & Pinela, G. (2017). Campus virtual que aporte a la educación continua a graduados de la facultad de ciencias informáticas en la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí - Manta. (Tesis de pregrado). Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Manta, Ecuador.
Gonzales, L. (2019). El Aula Virtual como herramienta para aumentar el grado de satisfacción en el aprendizaje de las Matemáticas. Información Tecnológica, 30.