Feasibility Study for the Development of a Mobile Application to Promote Gastronomic Offerings in Bahía de Caráquez

Authors

  • María Esther García-Montes Universidad Laica “Eloy Alfaro de Manabí ULEAM
  • Francisco Renán Alcívar García Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí ULEAM
  • Ricardo Chica Cepeda Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí ULEAM

DOI:

https://doi.org/10.56124/encriptar.v8i16.013

Keywords:

App, gastronomy, Sucre, technology, tourism

Abstract

This article explains the elements considered when proposing the development of a mobile application within the Economics and Sustainable Development research line and within the Tourism Business Innovation sub-line of the Master's in Tourism Business Management. The COVID-19 pandemic and the mandatory biosecurity issue affected all commercial areas, with the gastronomic sector being the most affected due to the low influx of tourists to make sales. Therefore, there was a need to propose a mobile application that would facilitate information about the food sector and thus promote the culinary offerings of the city of Bahía de Caráquez as a tourist destination.

The study was designed based on bibliography of Bahía de Caráquez, and a methodology was applied to disseminate information in a digital context through a mobile application (APP).

This research used the population from the last census conducted in 2010 in the Sucre canton to conduct surveys using the simple probability sampling technique. The analysis of the results demonstrated the need for a mobile application for disseminating gastronomic information.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguado, J. M., Martínez, I. J., & Cañete-Sanz, L. (2015). Tendencias evolutivas del contenido digital en aplicaciones móviles. Profesional de la información, 24(6), 787-796. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/285543661_Tendencias_evolutivas_del_contenido_digital_en_aplicaciones_moviles

Arias-Gómez, J. Villasis-Keever, M.A. &Novales, M. G. M. (2016). El protocolo de investigación III: la población de estudio. Revista Alergia México, 63(2), 201-206. ISSN: 0002-5151. Recuperado de hrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.redalyc.org/pdf/4867/486755023011.pdf

Avila Acero, W. J. (2020). Propuesta de mejora de los procesos administrativos como factor relevante para la gestión de la calidad de las Mypes sector servicio rubro inmobiliaria del distrito Huánuco 2020. Recuperado de https://repositorio.uladech.edu.pe/handle/20.500.13032/21169

Bautista, N. P. (2022). Proceso de la investigación cualitativa: epistemología, metodología y aplicaciones. El Manual Moderno. Recuperado de chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://uniclanet.unicla.edu.mx/assets/contenidos/152520240111214129.pdf

Carvajal Zambrano, G. V., Almeida Lino, E. V., Lemoine Quintero, F. Á., Caicedo Coello, E. A., Zambrano Molina, L. D., Subía Veloz, C., . . . Nogueira Rivera, D. (2021). Control de la gestión del destino turístico sucre- san vicente - jama – pedernales, caso observatorio turístico. South Florida Journal of Development, Miami, v.2(2), 2451-2461. Recuperado de https://doi.org/10.46932/sfjdv2n2-104

CRUZ-CARPIO, L. E., Clima Organizacional Educativo, Laboral TI.. Handbook. México. 2018. Recuperado de chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.ecorfan.org/handbooks/Handbook_Clima_Organizacional_Educativo_Laboral%20T-I/Handbook_Clima_Organizacional_Educativo_Laboral.pdf

Delía, L. N. (2017). Desarrollo de aplicaciones móviles multiplataforma (Doctoral dissertation, Facultad de Informática). Recuperado de https://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/60497

Florido-Benítez, L., Martínez, B. D. A., & Robles, E. M. G. (2015). El beneficio de la gestión de relación entre las empresas y turistas a través de las aplicaciones móviles como herramienta de marketing y elemento diferenciador de los destinos turísticos. Ara: Revista de Investigación en Turismo, 5(2), 57-69. Recuperado de https://revistes.ub.edu/index.php/ara/article/view/19065

Gardner, H., & Davis, K. (2014). La generación APP. Cómo Los Jóvenes Gest Su Identidad Su Privacidad Su Imagin En El Mundo Digit Bogotá Planeta. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5495764

Guerrero Guevara, J. J. (2018). Aplicación móvil como herramienta de difusión de la gastronomía ambateña (Bachelor's thesis, Universidad Tècnica de Ambato. Facultad de Ciencias Humanas y de la Educaciòn. Carrera de Turismo y Hoteleria). Recuperado de https://repositorio.uta.edu.ec/items/01092a59-fe74-4bb5-910b-90e9f96a1379

Lema, Vinicio & Rosado, Kevin. Análisis Y Desarrollo De Una Aplicación Móvil Para elDe La Ciudad De Guayaquil (tesis) (pregado). Universidad de Guayaquil. Guayaquil. 2017. pp. 1. Recuperado de https://biblioteca.semisud.org/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=291134

Lugo-Pérez, J. G., & Larios-Osorio, M. Ciencias de la Tecnología e Innovación. Handbook TI. México. 2016. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/313666204_Ciencias_de_la_Tecnologia_e_Innovacion_Handbook_T-I

Luna Ochoa, Y. K., & Mendieta Ochoa, J. E. Propuesta de diseño de una aplicación móvil para la gestión de reservas de mesas, atención y ventas en restaurantes. 2019. Recuperado de https://renati.sunedu.gob.pe/handle/renati/2213858?locale=es

Kotler, P., & Armstrong, G. (2008). Fundamentos de Marketing. México D.F.: Pearson Educación. Recuperado de https://www.academia.edu/42228045/Kotler_P_and_Armstrong_G_2008_Fundamentos_de_marketing_8va_edici%C3%B3n_Pearson_Educaci%C3%B3n_M%C3%A9xico

Martín-Sánchez, M., Miguel-Dávila, J. A., & López-Berzosa, D. (2012). M-tourism: las apps en el sector turístico. In TuriTec 2012. Congreso Turismo y Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (pp. 407-424). Recuperado de chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://gide.unileon.es/admin/UploadFolder/acta_de_congreso.pdf

Medellín, G., Una perspectiva de Silicon Valley-La Ciudad Tecnológica. Manual TI, 2016. 30. Recuperado de chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.ecorfan.org/handbooks/Ciencias%20Sistemas%20Informacion%20T-I/Handbook%20Universidad%20Iberoamericana_3.pdf

Moschini, S. (2012). Claves del marketing digital. La nueva comunicación empresarial en el mundo, 3(1). Recuperado de chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.ceut.edu.mx/Biblioteca/books/Administraci%C3%B3n-2/Claves-del-Marketing-Digital.pdf

Parra Chango, D. J., & Salazar Andrade, L. B. (2018). Aplicación móvil para promover la gastronomía tradicional de la ciudad de Riobamba (Bachelor's thesis, Escuela Superior Politécnica de Chimborazo). Recuperado de chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://dspace.espoch.edu.ec:8080/server/api/core/bitstreams/694f8064-3218-4191-a6e4-7bd2fe1f84b5/content

Quintero, F. Á. L., Navarrete, B. C. O., Zambrano, G. V. C., & Lino, E. V. A. (2019). El servicio de gastronomía y su impacto para el desarrollo turístico en Bahía de Caráquez. Transitare, 4(1), 53-68. ISSN 2395-9835. Recuperado de https://doaj.org/article/bba0b11187cc4c17bd4f43cda24b929b

Vasconez-Alvarado, L. F., & Vasconez-Macías, J. F. (2022). Acciones de mejora en la calidad de los alimentos para ofrecer mejor servicio en los restaurantes de Bahía de Caráquez. Polo del Conocimiento, 7(2), 1802-1814. Recuperado de https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/3681

Wellman, B. (1999). The network community: An introduction. En: Wellman, B. (Dir.) Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/326848484_The_network_community_An_introduction

Networks in the global villag: Life in the contemporary communities. (Ed. Westview Press, Boulder, CO, pp. 1-48). Recuperado https://www.taylorfrancis.com/books/edit/10.4324/9780429498718/networks-global-village-barry-wellman

Zambrano, G. V. C., Lino, E. V. A., Quintero, F. Á. L., Coello, E. A. C., Molina, L. D. Z., Veloz, C. S., ... & Rivera, D. N. (2021). Control de la gestión del destino turístico sucre-san vicente-jama–pedernales, caso observatorio turístico: Control of the management of the tourist destination sucre-san vicente-jama-pedernales, case of the tourist observatory. South Florida Journal of Development, 2(2), 2451-2461. Recuperado de https://ojs.southfloridapublishing.com/ojs/index.php/jdev/article/view/361

Published

2025-10-24

How to Cite

García-Montes, M. E. ., Alcívar García, F. R. ., & Chica Cepeda, R. . (2025). Feasibility Study for the Development of a Mobile Application to Promote Gastronomic Offerings in Bahía de Caráquez. Scientific Journal of Informatics ENCRYPT - ISSN: 2737-6389., 8(16), 241–256. https://doi.org/10.56124/encriptar.v8i16.013