University social responsibility. An experience for the development of the territory in Ecuador
DOI:
https://doi.org/10.56124/aula24.v1i2-25.012Keywords:
University Social Responsibility, development models, shared valueAbstract
This article aims to share the experience of the Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, in the implementation of a project of linkage with society conceived as a practice of University Social Responsibility that generates social transformation for the development of its territory. The theoretical methods that govern the investigation are the inductive deductive and the observation. The results showed that the linkage project analyzed reached the expected impact in the territory due to the involvement of the students and the development of skills by the students given the multidisciplinary nature of the practical activity and the integration of the actors of the society: University, civil society and private business. It is concluded that this activity managed to satisfy the priority demands of the attended sector and complement the social work of the State, potentiating its impact and making the effects of University Social Responsibility sustainable.
Downloads
References
Arechavala, R., & Sánchez, C. (2017). Las universidades públicas mexicanas:los retos de las transformaciones institucionales hacia la investigación y la transferencia de conocimiento. Revista de Educación Superior, 46(184), 21-37. Obtenido de http://www.scielo.org.mx/pdf/resu/v46n184/0185-2760-resu-46-184-21.pdf
Cano, A., & Tommasino, H. (2017). Los caminos de la extensión en la Universidad de la República de Uruguay en la última década: avances, retrocesos, encrucijadas. En J. Castro, & H. Tommasino, Los caminos de la extensión en América Latina El Caribe (págs. 31-51). Santa Rosa: EdUNLPam.
Castro, J., & Humberto, T. (2017). Los caminos de la extensión en América Latina y el Caribe. Santa Rosa: Universidad Nacional de La Pampa. Obtenido de http://www.unlpam.edu.ar/images/extension/edunlpam/Los-caminos-de-la-extension-en-america-latina-y-el-caribe.pdf
Escámez , J., Peris , J., & Escámez Marsilla , J. (2017). Educación de los estudiantes universitarios y gestión de la sostenibilidad. Perfiles educativos, XXXIX(156), 174-190. Obtenido de http://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v39n156/0185-2698-peredu-39-156-00174.pdf
Forero, Y. (2016). Creación de valor compartido. Ploutos, 2(2), 28-32.
Gamboa, R., Céspedes, M., Mena, P., & Ulate, C. (2017). La Extensión Universitaria y los procesos participativos de desarrollo local en Costa Rica. En J. Castro, & H. Tommasino, Los caminos de la extensión en América Latina El Caribe (págs. 53-75). Santa Rosa: EdUNLPam.
Martí-Noguera, J., Licandro, Ó., & Gaete-Quezada, R. (2018). La Responsabilidad Social de la Educación Superior como Bien Común. Concepto y desafíos. Revista de la Educación Superior, 47(186), 1-22.
Muñoz-Martín, J. (2013). Ética empresarial, Responsabilidad Social Corporativa (RSC) y Creación de Valor Compartido (CVC). Georgetown Universtiy - UNIVERSIA, 7(3), 76-88. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6958726
Niccolas, H., Garnica, J., & Nuño de la Parra, J. (2013). La Creación de Valor Compartido y la Innovación Social como detonantes del desarrollo económico ante la competitividad global, (págs. 234-253).
Olarte-Mejía, D., & Ríos-Osorio, L. (2015). Enfoques y estrategias de responsabilidad social implementadas en Instituciones de Educación Superior. Una revisión sistemática de la literatura científica de los últimos 10 años. Revista de la Educación Superior, XLIV(175), 19-40. Obtenido de http://www.scielo.org.mx/pdf/resu/v44n175/v44n175a2.pdf
Ortiz-Riaga, M., & Morales-Rubiano, M. (2011). La extensión universitaria en América Latina: concepciones y tendencias. Educación y Educadores, 14(2), 349-366. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/834/83421404008.pdf
Padilla, M., & Andino, J. (2017). La vinculación Universidad- Sociedad y el compromiso social con el desarrollo de Honduras en el marco de la reforma de la UNAH, periodo 2007- 2016. En J. Castro, & H. Tommasino, Los caminos de la extensión en América Latina El Caribe (págs. 93-109). Santa Rosa: EdUNLPam.
Saldaña, Y., Ruiz, F., Gaona, L., Nahuat, J., & Muñoz, K. (2018). Global Conference on Business and Finance Proceedings. Directrices metodológicas para el diseño de incubadoras de negocios en Instituciones de Educación Superior, 13, págs. 265-77. Kailua Kona.
UNESCO. (2015). Replantear la educación. ¿Hacia un bien común mundial? París: ONU. Obtenido de https://www.unbosque.edu.co/sites/default/files/autoevaluacion_docs/replantear_la_educacion.pdf
Vallaeys, F. (2014). La responsabilidad social universitaria: un nuevo modelo universitario contra la mercantilización. Revista Iberoamericana de Educación Superior (RIES), V(12), 105-117.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Científica de Educación Superior y Gobernanza Interuniversitaria Aula 24 - ISSN: 2953-660X

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.