MICROMACHISMO AND VIOLENCE IN THIRD-YEAR HIGH SCHOOL STUDENTS OF THE SALCEDO EDUCATIONAL UNIT, IN COTOPAXI, SAN MIGUEL DE SALCEDO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56124/tj.v7i14.012

Keywords:

Micromachismo, violence, education, equality

Abstract

The study conducted at the Salcedo Educational Unit aimed to investigate the influence of micromachismo on violence among students in Third Year of Bachillerato A and B. The main objective was to determine this relationship through a quantitative approach, collecting data from 80 students through structured surveys and bibliographic analysis. The results revealed a high level of ignorance about micromachismo and new forms of violence, as well as a significant relationship between music, micromachismo, and violence. Most students considered that women are capable of performing traditionally male-associated jobs, although micromachist clothing patterns persist. Furthermore, it was observed that more than half of the students have sufficient or total knowledge about violence and its types, although there is less clarity on recent terms such as musical and patrimonial violence. These findings highlight the need for educational and social interventions to address micromachismo and violence in the educational environment. Therefore, this study emphasizes the importance of promoting a culture of equality and respect in society through awareness and education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Referencias

Cáceres, M. C., & Contreras, E. G. (2021). [Micromachismo]. Repositorio Universidad del Azuay. https://dspace.uazuay.edu.ec/bitstream/datos/12078/1/17605.pdf

Cutipa Mamani, W. V. (2021). Micromachismo en las relaciones de pareja en los pobladores asistentes al centro de salud cerro verde - Uchumayo. repositorio.unsa.edu. https://repositorio.unsa.edu.pe/server/api/core/bitstreams/dbb35f96-10ff-4447-b419-8eaee90873ac/content

Grassi Bonamigo, V. F. B.-C. (2022). Violencia física, sexual y psicológica según el análisis conceptual evolutivo de Rodgers. Revista Cogitare Enfermagen. https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/86883/pdf

Guisamana, P. J. (2021). [Las prácticas micromachistas en el subsistema conyugal de las usuarias que acuden al servicio de protección integral (spi) de la secretaria de derechos humanos de la zona de planifiación 3]. Repositorio Uta. https://repositorio.uta.edu.ec/bitstream/123456789/32953/1/FJCS-POSG-259.pdf

Herrera, O. A. (2022). Visibilización de micromachismos dentro de las aulas. Wambra, medio comunitario. https://wambra.ec/visibilizacion-de-micromachismos-dentro-de-las-aulas/#:~:text=En%20las%20instituciones%20educativas%20es,control%20de%20quienes%20lo%20emiten

Hormigos Ruiz, M. G. (2018). Música y violencia de género en España. Convergencia, Revista de Ciencias Sociales, 84.

León, C. (2018, febrero). Micromachismos y otras actitudes sexistas en los centros. Latribu educa, periódico escolar. https://www.concejoeducativo.org/wp-content/uploads/2018/02/Micromachismos_segragacion-en-coles_-decalogo.pdf

Ortiz Reyes, F., & Fierro Moreno, E. (2019). [Micromachismo y violencia en diferentes espacios]. Repositorio de la red internacional de investigadores en competitividad. https://dspace.uazuay.edu.ec/bitstream/datos/12078/1/17605.pdf

Otero, I. B. (2017). Mujeres y violencia. El género como herramienta para la intervención. ONUM, 20.

Pino, P. J. (2021). Las prácticas micromachistas en el subsistema conyugal de las usuarias que acuden al servicio de protección integral (SPI) de la Secretaria de Derechos Humanos de la zona de planificación 3. https://repositorio.uta.edu.ec/bitstream/123456789/32953/1/FJCS-POSG-259.pdf

Orozco, T., & Anazco Barrera, W. (2021). Visibilización de micromachismos dentro de las aulas. Wambra, medio comunitario. https://wambra.ec/visibilizacion-de-micromachismos-dentro-de-las-aulas/#:~:text=En%20las%20instituciones%20educativas%20es,control%20de%20quienes%20lo%20emiten

Ferrer Pérez, V. A., & Bosch Fiol, E. (2008). Los micromachismos o microviolencias en la relación de pareja: Una aproximación empírica. Anales de Psicología, 342.

Grassi Bonamigo, V. F. B. (2022). Violencia física, sexual y psicológica según el análisis conceptual evolutivo de Rodgers. Scielo, 7.

Viñas, L. E. (2021, abril). Situación actual de la investigación en violencia de género en bases de datos nacionales e internacionales. Análisis comparativo y temas dominantes. digital.csic.es. https://digital.csic.es/bitstream/10261/281034/1/Situaci%C3%B3n%20actual%20de%20la%20investigaci%C3%B3n%20en%20violencia%20de%20g%C3%A9nero_Estebaran_Tesis_2021.pdf

Anazco Barrera, W., & Anazco, A. Z. (2020). Influencia de micromachismo en conductas normalizadas de mujeres en relación de pareja. Repositorio Universidad de Guayaquil. https://repositorio.ug.edu.ec/server/api/core/bitstreams/5f3f40c1-30a5-4402-b19f-dbf37dd116bb/content

Published

2024-08-20

How to Cite

Espín Miniguano, A. D. ., Jordán Pérez, D. N., & Velasco Toapanta, K. L. . (2024). MICROMACHISMO AND VIOLENCE IN THIRD-YEAR HIGH SCHOOL STUDENTS OF THE SALCEDO EDUCATIONAL UNIT, IN COTOPAXI, SAN MIGUEL DE SALCEDO. Revista Científica Y Arbitrada De Ciencias Sociales Y Trabajo Social: Tejedora. ISSN: 2697-3626, 7(14), 164–177. https://doi.org/10.56124/tj.v7i14.012