LABOR PRACTICES AND THEIR CONTRIBUTION TO THE PROFESSIONAL TRAINING OF SOCIAL WORKERS
DOI:
https://doi.org/10.56124/tj.v7i14.006Keywords:
Experience, Training, Social WorkerAbstract
Labor practices are essential to propose thinking and reflective practices, not as a socio-historical dimension of a reality, but as a relevant process that is developed in the student's training, understanding them as an end, but as a relevant process that is developed in training. of student. The objective of the research was to know how labor practices affect the training of professionals in social work. The study methodology had a mixed approach that allowed to know key data to obtain information, the semi-structured interview technique was applied to the teachers, with an instrument elaborated with open questions, surveys were also used, which were directed to students, in order to determine the advantages and disadvantages of carrying out work practices. In the results obtained, it was identified that the importance of pre-professional practices was great with 90%, the level of knowledge of the students during their training process is high with 88%, and in the procedures that are conducted with 100%. they indicate that they will execute them in their professional life. It was concluded that professional practices are of great contribution to the future of students due to the experiences acquired and the learning that is obtained little by little. Recommending that students be reoriented in the processes of work practices, to address intervention strategies and tools in their professional training
Downloads
References
Anabalón, Y., Concha, M., Lagos, N., y Mora, M. (2020). Prácticas profesionales y Trabajo Social. Una revisión de la literatura en educación superior. Chile: Universidad del Bío-Bío.
Blanco, C. (2021). El staff de prácticas profesionales en Trabajo Social: espacio de fomento del aprendizaje autodirigido. Un estudio de caso en la Universidad Católica Luis Amigó, Colombia. Prospectiva. Revista de Trabajo Social e intervención social, 263. doi:10.25100/prts.v0i32.10750.
Camacho , M. (2018). Mentoría en educación superior, la experiencia en un programa extracurricular. Revista Electrónica de Investigación Educativa.
Chávez, M., Chancay, C., Chávez, Y., y Mendoza, K. (2019). Las prácticas preprofesionales y su impacto social. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuSo), 129-136.
Harold , G., Torrecilla , E., y García , F. (2020). Evaluación de la percepción de los niveles de dominio competencial en práctica laboral. España: Universidad de Salamanca.
López, P., Chamorro, R., Galarza, A., Mendoza, B., y Quiroz, M. (2019). Plan de Mejoramiento de la carrera de Trabajo Social. Manta: Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí.
Martínez, M. (19 de febrero de 2021). La importancia de la práctica para adquirir habilidades laborales. Obtenido de https://www.javerianacali.edu.com
Mena, G. (4 de marzo de 2020). Practicas preprofesionales facilitan posibilidades laborales. Obtenido de https://aulamagna.usfq.edu.ec
Osorio, B. (noviembre de 2019). El informante como persona clave en la investigación cualitativa. Obtenido de https://www.researchgate.net/
Parola, R. (2020). Problematizando las prácticas preprofesionales en Trabajo Social. Desafíos y perspectivas. Prospectiva. Revista de Trabajo Social e intervención social, 73-88. doi:10.25100/prts.v0i29.8714
Quishpe, L. (2020). La intervención de Trabajo Social en el proceso de acompañamiento a los estudiantes de la Universidad Central del Ecuador. Dirección de Bienestar Universitario. Quito: Universidad Central del Ecuador.
Reyes , B., Orbe, D., Carrión , -B., y Cabrera , V. (2021). Intervención social del trabajo social laboral en riesgos psicosociales, desde la perspectiva preprofesional. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 3132.
Rivera, C. (2019). Aporte de las Prácticas Profesionales de Trabajo Social al Desarrollo Familiar en Usuarios de Organizaciones. Fundación Universitaria de Popayán , 15.
Romero, S., y Moreira, T. (2018). La práctica preprofesional: un primer acercamiento al campo laboral. Revista Contribuciones a las Ciencias Sociales.
Timoteo , V. (2023). Características del desempeño laboral del Trabajador Social y nuevas. Universidad Veracruzana, 1-17.
Valencia, M. (2019). Aporte de las Prácticas Profesionales de Trabajo Social al Desarrollo Familiar en Usuarios De Organizaciones. Popayán: Fundación Universitaria de Popayán Programa de Trabajo Social.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Científica y Arbitrada de Ciencias Sociales y Trabajo Social: Tejedora. ISSN: 2697-3626
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.