FAMILY DIALOGUE AND COMPREHENSIVE SEXUALITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56124/tj.v7i14.002

Keywords:

Adolescence, affectivity, higher basic education, teenage pregnancy, positive parenting

Abstract

The purpose of this research was to diagnose the dialogue in the family related to comprehensive sexuality. The research question was: Do the families of the tenth grade of Upper Basic at the Cicalpa Educational Unit discuss comprehensive sexuality with their children? The approach used was quantitative, diagnostic, non-experimental design, descriptive scope. The population was made up of 15 tenth grade parents, in an intentional sample, since according to local reports from various organizations the problem of teenage pregnancy during the pandemic increased. The survey was used as a data collection technique and a structured questionnaire was used as an instrument. The analysis technique was inductive deductive. The results show that, in relation to family dialogue, traditional patterns of parental upbringing predominate. Regarding comprehensive sexuality, there are groups of parents who are unaware that it involves knowledge and care of the body, affection, and relationships based on respect. It is concluded that, in dialogues about sexuality, multiple discourses coexist and intervention strategies are required aimed at promoting training spaces and skills for communication regarding integral sexuality

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barcos López, V., (2017), El diálogo: pieza clave entre familias y preadolescentes, Tesis de Licenciatura en Pedagogía de la Universidad de Granada, Repositorio Digibug, https://digibug.ugr.es/handle/10481/46353

Borrero Arízaga, C.L.; (2021), Implementación de la educación sexual Integral en el ciclo básico de la escuela Agrotécnica El Dorado – Misiones, Maestría en enseñanza de las ciencias exactas y naturales, orientación biología, Universidad Nacional del Comahue, Repositorio RDI, http://rdi.uncoma.edu.ar/bitstream/handle/uncomaid/17174/Informe%20final%20tesis%20de%20maestr%c3%ada_Borrero%20Arizaga%20Carmen.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Camacho, M., Jordán J, (2018), La educación sexual: como método para la prevención de embarazos no deseados en el bachillerato, Revista de Investigación Enlace Universitario, 17 (1), 49-55, salutsexual.sidastudi.org/resources/inmagic-img/DD54007.pdf

Cavazotti, D. (2022), Educación sexual en convenciones internacionales e iniciativas estatales, Scielo, 15(2) 55-58. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2500-86922021000200055

Contreras, T. (2019). Comunicación entre padres e hijos en el desarrollo de la sexualidad en los estudiantes de la unidad educativa “Carlos Cisneros”. Riobamba – Chimborazo. periodo octubre 2018 - marzo 2019. [Tesis de la Universidad Nacional de Chimborazo]. http://dspace.unach.edu.ec/bitstream/51000/5498/1/UNACH-FCEHT-TG-P.EDUC-2019-000017.pdf

Fondo de población de las Naciones Unidas, (s.f.), Sexualidad integral, UNFPA, Consultado el 30 de septiembre del 2023, https://www.unfpa.org/es/educaci%C3%B3n-sexual-integral#:~:text=El%20UNFPA%20trabaja%20con%20los,cumplan%20las%20normas%20convenidas%20internacionalmente.

Guía infantil.com, (12 de marzo del 2018), El diálogo en la familia, www.guiainfantilcom, Consultado el 30 de septiembre del 2023, https://www.guiainfantil.com/educacion/familia/dialogo.htm

Jhangiani, R.S., Chiang, Ich. A., Cuttler, C. y Leighton, D.C. (s.f.) Research methods in psychology, www.libretext.español, Consultado el 10 de julio del 2024, https://espanol.libretexts.org/Ciencias_Sociales/Psicologia/Libro%3A_M%C3%A9todos_de_investigaci%C3%B3n_en_psicolog%C3%ADa_(Jhangiani%2C_Chiang%2C_Cuttler_y_Leighton)/06%3A_Investigaci%C3%B3n_no_experimental/6.02%3A_Visi%C3%B3n_general_de_la_investigaci%C3%B3n_no_experimental

Larco, J. (2021). Educación Sexual en jóvenes: Una propuesta formativa extracurricular desde una Antropología Integral. [Tesis de la Pontificia Universidad Católica Del Ecuador].http://repositorio.puce.edu.ec/bitstream/handle/22000/19638/TESIS%20FINAL%20%20%281%29.pdf?sequence=1&isAllowed=yMurillo Moreno, M. S., Franco Londoño, Y., Agudelo Echavarria, J. y Giraldo Madrid, A.V. (6 de junio del 2023), Los modelos parentales en relación con la cultura y el diálogo, Tesis de Licenciatura en Trabajo Social, Universidad de Antioquia, Repositorio digital tdea, https://dspace.tdea.edu.co/handle/tdea/3344

Murillo Moreno, M, Franco Londoño, Y, Agudelo Echavarria, J y Giraldo Madrid, A. (2023). Los modelos parentales en relación con la cultura y el dialogo. Tecnológico de Antioquia, Institución Universitaria.

Orcasita, L. T., Cuenca, J., Montenegro, J. L., Garrido, D., y Haderlein, A. (2018), Diálogos y saberes sobre sexualidad de padres con hijos e hijas adolescentes escolarizados. Revista Colombiana de Psicología, 27, 41-53. https://doi.org/10.15446/rcp.v27n1.62148

Organización de las Naciones Unidas para la educación, la ciencia y la cultura, (2021), El camino hacia la educación integral en sexualidad. Informe sobre la situación en el mundo Resaltando información clave, UNESCO, https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000377963_spa

Rojas, R., Castro, F., Villalobos, A., Leigh, B., Romero, M., Braverman, A y Uribe, P. (2017). Educación sexual integral: cobertura, homogeneidad, integralidad y continuidad en escuelas de México. Articulo Scielo. 59(1) https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0036-36342017000100019

Romero Navarro, F., (s.f.) La mediación familiar. Un ejemplo de aplicación práctica: la comunicación a los hijos de la separación de los padres. El papel del mediador, Revista del Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales, https://www.observatoriodelainfancia.es/ficherosoia/documentos/2225_d_LA_MEDIACION_FAMILIAR.pdf

Todd-Lozano, L.V., Gorjón-Gómez, F.J.; Hernández Hernández, M.S., (15 de diciembre del 2022), Dycs victoria, 5(1): 61-74, https://dycsvictoria.uat.edu.mx/index.php/dycsv/article/view/167/88

Zavala, D. (2022). Estilos de socialización parental y agresividad en adolescentes de una institución educativa nacional de Cartavio, 2019. [Tesis de La Universidad Privada Antenor Orrego]. http://repositorio.upao.edu.pe/bitstream/20.500.12759/10048/1/REP_DEYVIS.ZAVALA_ESTILOS.DE.SOCIALIZACION.pdf

Published

2024-08-01

How to Cite

Janeta Patiño, P. F. ., & Bonilla González, G. P. . (2024). FAMILY DIALOGUE AND COMPREHENSIVE SEXUALITY. Revista Científica Y Arbitrada De Ciencias Sociales Y Trabajo Social: Tejedora. ISSN: 2697-3626, 7(14), 16–30. https://doi.org/10.56124/tj.v7i14.002