FAMILY DYNAMICS AND THE LEARNING PROCESS OF THE STUDENTS OF BASIC GENERAL EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.56124/tj.v7i13ep.011Keywords:
learning process, significant learning, education, family, family dynamics, motivationAbstract
This study examines the relationship between family functioning and approaches to learning among students. Most participants showed positive family functioning, characterized by emotional balance, concern for individual and collective needs, as well as efficient decision making. Most students came from functional families, although some had moderately functional family backgrounds. In addition, students were found to adopt a mixed learning strategy, with moderate deep motivation and a preference for surface learning strategies. These findings highlight the importance of a favorable family environment in shaping students' learning behaviors and academic performance, especially in the context of virtual education. The results of this research provide valuable information for educators, parents, and policy makers to improve learning experiences and promote students' academic success.
KEYWORDS: learning process, significant learning, education, family, family dynamics, motivation.
Downloads
References
Aguirre, M., & Patten, A. (2017). Dinámica familiar y su influencia en el bajo rendimiento académico de adolescentes de educación básica superior. Revista electrónica de psicología Iztacala, 797-828.
Barberán, K., Quimi, P., & Andina, M. (2019). Factores familiares y escolares que influyen en los problemas de conducta y de aprendizaje en los niños. Revista de Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades, 124-134.
Barrera Valencia, D. &. (2014). Familia e internet: consideraciones sobre una relación dinámica. Revista Virtual Universidad Católica del Norte., 41, 30-44. Obtenido de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194229980004
Bestard, C., Torres, V., Olivares, Y., & Soto, J. (2012). Algunas consideraciones teóricas sobre el proceso enseñanza–aprendizaje. Revista información científica.
Brownell, C., & Drummond, J. (2020). Early childcare and family experiences predict development of prosocial behaviour in first grade, Early Child Development and Care. Education, 712-737. doi:10.1080/03004430.2018.1489382
Campa, M. (2020). Factores familiares que inciden en el rendimiento escolar. Revista de Tecnología Educativa, 45-60.
Chrobak, R. (2017). El aprendizaje significativo para fomentar el pensamiento crítico. Archivos de Ciencias de la Educación, 11(12). doi:https://doi.org/10.24215/23468866e031
Frush, W., Kronenberger, D., & Pisoni, D. (2021). Family Environmental Dynamics Differentially Influence Spoken Language Development in Children With and Without Hearing Loss. Ashawire, 65(1), 361-377. doi:https://doi.org/10.1044/2021_JSLHR-21-00220
García, E. (2012). Aprender a aprender. Eutopía, 6(18).
González, M., & Cárdenas, H. (2020). La ausencia de la familia en el proceso de aprendizaje de la comprensión lectora: la experiencia en tres grupos del nivel de I y II ciclo de la enseñanza general básica. Revista Electrónica "Actualidad", 20(1), 1-24. doi:https://doi.org/10.15517/aie.v20i1.40158
Hill, N., Castellino, D., Lansford, J., Nowlin, P., Dodge, K., Bates, J., & Pettit, G. (2004). Parent academic involvement as related to school behavior, achievement, and aspirations: Demographic variations across adolescence. Child Development, 75(5), 1491-1509.
Irueste, P., Guatrochi, M., Pacheco, S., & Delfederico, F. (2020). Nuevas configuraciones familiares:tipos de familia, funciones y estructura familiar. Redes. Revista de Psicoterapia Relacional e Intervenciones Sociales, 9-17.
Mendoza, A. (2006). Dinámica familiar y rendimiento académico en estudiantes de secundaria. Revista de Psicología y Ciencias del Comportamiento, 12(2), 163-176.
Mendoza, L., Soler, E., Sainz, L., Gil, I., Mendoza, H., & Pérez, C. (2006). Análisis de la Dinámica y Funcionalidad Familiar en Atención Primaria. Archivos en Medicina Familiar, 27-32.
Mora, C., López, R., & Possos, J. (2017). Influencia de la familia y las didácticas en el bajo rendimiento académico.
Romagnoli, C., & Cortese, I. (2015). ¿Cómo la familia influye en el aprendizaje y rendimiento escolar? Obtenido de Santiago: Disponible en Centro de Recursos VALORAS: www. valoras. uc. cl.
Sánchez, J. (2018). La disfuncionalidad familiar y su incidencia en los problemas de aprendizaje de los niños de tercer año de educación general básica elemental. Espirales Revista Multidisciplinaria de investigación, 2(20).
Sanchez, M., Ruiz, M., Cerezo, R., & Alvarez, V. (2016). Modelo de adaptación dinámica del proceso de aprendizaje en eLearning. 32(1), 106-114.
Solano, D., & Espinoza, L. (2017). La dinámica familiar y su relación en el rendimiento académico de los beneficiarios de la Ong The Peru Children´ S Trust-Huancayo.
Vialart, M. (2020). Estrategias didácticas para la virtualización del proceso enseñanza aprendizaje en tiempos de COVID-19. Educación Médica Superior, 34(3)
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Científica y Arbitrada de Ciencias Sociales y Trabajo Social: Tejedora. ISSN: 2697-3626
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.