ANALYSIS OF LEGAL CLINICS AS A TEACHING METHODOLOGY FOR HUMAN RIGHTS IN ECUADOR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56124/tj.v7i13.016

Keywords:

Legal Clinics, Human Rights, curriculum, social responsibility, strategic litigation

Abstract

Legal clinics and human rights in legal university education aim to transform traditional teaching methods into practical ones, based on social reality. This research analyzes legal clinics as a teaching methodology for human rights in law schools in Ecuador. A qualitative approach with a hermeneutical framework and scientific rigor was used, along with a comparative analysis of the curricular frameworks and contents of nine public and private universities. The main findings indicate that universities have different methodological approaches, including case studies, lawsuits analysis, fact-finding, academic research, strategic litigation, hypothetical case studies, human rights judgments analysis, and legal clinic internships. It is concluded that legal clinics contribute to the training of students in human rights and to universities in addressing relevant socio-legal problems. This is achieved not only through case sponsorship but also through the generation of regulations, strategic litigation, and government support for the benefit of the community.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alto Comisionado de las Naciones Unidas (1990) Octavo Congreso de las Naciones Unidas sobre Prevención del Delito y Tratamiento del Delincuente, La Habana (Cuba). https://www.corteidh.or.cr/tablas/28737.pdf

Cárdenas, M., Castro, M. y Mora, D. (2020). La implementación de las Clínicas Jurídicas en las facultades de derecho en México. 1ra. ed. Universidad Nacional Autónoma de México.

Castro, E. Vélez, J. y Madrigal-, M. (2021) El rol de las clínicas jurídicas en la promoción de los ODS en Colombia. Opin. jurid. [online]. 2021, vol.20, n.42, pp.67- https://doi.org/10.22395/ojum.v20n42a2.

Cubillos, C. Jorquera, M. y Robles, I. (2022). El trabajo de las clínicas jurídicas en clave intersectorial y su contribución al acceso a la justicia en procesos de reparación de víctimas de crímenes de lesa humanidad. El caso de la Clínica de Derechos Humanos de la Universidad de Valparaíso en Chile. Política criminal. 17(33), 141-172. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-33992022000100141

Fonseca, R. (2022). El rol de las Clínicas jurídicas en la implementación de los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS): experiencias desde la Universidad de Oviedo. Revista De Educación y Derecho, 339-258. https://revistes.ub.edu/index.php/RED/article/view/37701

Gil, J., Rodríguez, D. y Páez C. (2021). Las clínicas jurídicas como fenómeno convergente en los consultorios jurídicos de Colombia. Innova Educación. Vol.3 Núm.3.123–139. https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/226/271

Londoño, B. (2016) Los cambios que requieren las clínicas jurídicas iberoamericanas. estudio de caso en seis países de la región. México. Universidad Nacional Autónoma de México. Boletín Mexicano de Derecho Comparado. pp. 119-148. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=42746483004.

Peralta, C. (2003). La formación de derechos humanos en la universidad: Apuntes para una estrategia. https://rei.iteso.mx/bitstream/handle/11117/537/_La%20ENSE%C3%91ANZA%20DE%20DEREHCOS%20HUMANOS%20EN%20EL%20ITESO.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Ruiz, H. (2016). Del cambio epistemológico al cambio de prácticas: la implementación de clínicas jurídicas desde una perspectiva constructivista en Argentina. Revista de Docencia Universitaria. Vol 14. https://polipapers.upv.es/index.php/REDU/article/view/5786/6363

Sánchez, Velerdas y Borja (Estrechando el vínculo alumno-sociedad: la Clínica Jurídica como método de enseñanza práctica del Derecho. https://web.ua.es/es/ice/jornadas-redes-2011/documentos/posters/184264.pdf

Sánchez, P.(2022). Reflexiones sobre la formación de los abogados en el siglo XXI. Eunomía. Revista en Cultura de la Legalidad, 23, pp. 425-431: https://e-revistas.uc3m.es/index.php/EUNOM/article/download/7133/5586/

Torres, María (2013) La enseñanza clínica del derecho: una forma de educación para el cambio social: La experiencia del grupo de acciones públicas de la Universidad del Rosario. Rev. Fac. Derecho Cienc. Polit. - Univ. Pontif.vol.43. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-38862013000200007

Torres y Iregui (2022). Educación Legal Clínica: Experiencia comparada como modelo de formación basada en la justicia social. Colombia. Universidad de Rosario: https://latinamerica.hss.de/fileadmin/user_upload/Projects_HSS/Latin_America/Colombia/Dokumente/Educacion_Legal_Clinica_libro.pdf.

Vargas, Álvarez, Cárdenas (2023). El aprendizaje colaborativo al interior de las clínicas jurídicas: Una relación simbiótica mutualista necesaria para el mundo profesional actual. Revista pedagogía universitaria y didáctica del derecho. vol. 10 núm. p.p. 249-272. https://derecho.udp.cl/cms/wp-content/uploads/2023/08/Revista-Pedagogia-Universitaria-y-Didactica-del-Derecho.pdf

Witker, J. (2007). La enseñanza clínica como recurso de aprendizaje jurídico. Academia, No.10(181207).http://www.derecho.uba.ar/publicaciones/rev_academia/revistas/10/la-ensenanza-clinica-como-recurso-de-aprendizaje-juridico.pdf

Published

2024-03-16

How to Cite

Jordan Buenaño, J. E. ., Espín Meléndez, M. C. ., & Andrade Jordán, L. D. . (2024). ANALYSIS OF LEGAL CLINICS AS A TEACHING METHODOLOGY FOR HUMAN RIGHTS IN ECUADOR. Revista Científica Y Arbitrada De Ciencias Sociales Y Trabajo Social: Tejedora. ISSN: 2697-3626, 7(13), 250–272. https://doi.org/10.56124/tj.v7i13.016