SERVICE LEARNING AND CREATING LEADERSHIP FOR A CULTURE OF PEACE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56124/tj.v7i13.002

Keywords:

Service-learning, mediation, pedagogy, social practice, leaders

Abstract

The research was conducted in the establishments of the Technical University of Ambato, specifically in the Faculty of Jurisprudence and Social Sciences with their respective careers, it is important to mention that this type of research worked with a descriptive and exploratory methodology, which seeks to deepen the subject and thus be validated within a current context for analysis and comparison; having a population of 179 students who are in the final years of study in the careers of the faculty in question, promote a more specific and sustained criteria in relation to the responses that were obtained.

It is important to mention that, in our environment (Ambato, Ecuador), the variable Service-Learning (SL) is seen as a voluntary activity, in few cases it is known by teachers who have done some research, leaving terminology and in relation to the variable "Creation of Leadership for a Culture of Peace" it is contemplated as a change in a society full of conflicts from a totally different angle to the traditional ones from the professional knowledge or personal affinities which can promote criteria of action and the same can become an agent of change at a social level together with the theoretical and didactic development of multiple intelligences that favor the spaces of interaction favoring the skills that the individual has from the techniques and appropriate tools from the complementary study to understand the situation that lies within the community

Downloads

Download data is not yet available.

References

Campo Cano , L. (2014). Aprendizaje servicio y educación superior. Una rúbrica para evaluar la calidad de proyectos. Barcelona: TDX.

Castillo , H., & Cabrera , R. (2012). Efecos de liderazgo y Motivación. Argentina: Facultad de ciencias económicas.

Chiva , O., Gil, J., Corbatón, R., & Capella , C. (2016). El aprendizaje servicio como propuesta metodológica para una pedagogía crítica. RIDAS, Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio.

Forestello, R. (2014). Evaluación colaborativa con docentes. En M. G. Di Franco, Aprender a enseñar en la práctica (pág. 11). Argentina: PRAXIS educativa.

Gardner, H. (s.f.). Las cinco mentes del futuro . Barcelona: Paidós.

González , P., Silva, F., & Martínez, G. (2021). En MECANISMOS ALTERNATIVOS EN LA SOLUCIÓN DE CONFLICTOS PARA LA CONSTRUCCIÓN DE UNA CULTURA DE PAZ (págs. 15-23). Brasil : Cuadernos de Sofía .

Mulford, B. (2013). Successful school leadership for improved student outcomes: capacity building and synergy. International Journal of Educational Leadership and Management.

Neill, D., & Cortes Suarez, L. (2018). En Procesos y fundamentos de investigación científica (págs. 68-87). Machala: Editorial UTMACH.

Nieves Tapia , M., González, A., & Elicegui, P. (2005). Distintas denominaciones para la práctica del aprendizaje-servicio. En K-12 Service-Learning in Argentina APRENDIZAJE Y SERVICIO SOLIDARIO EN LAS ESCUELAS ARGENTINAS: Una visión descriptiva a partir de las experiencias presentadas al Premio Presidencial Escuelas Solidarias (pág. 6). Argentina: CLAYSS.

Nieves Tapia, M. (2016). La propuesta pedagógica del "aprendizaje-servicio”: una perspectiva latinoamericana. Tzhoecoen, revista cientifica.

Puig, J., Batlle, R., Bosch, C., & Palos, J. (2007). Experiencias de aprendizaje servicio. En Aprendizaje servicio - Educar para la ciudadanía (pág. 11). España: Centro de investigacion y documentacion educativa.

Salguero Barba, N., & García Salguero, C. (2017). Liderazgo y clima organizacional. En Influencia del liderazgo sobre el clima organizacional en las instituciones de educación superior (pág. 3). Canadá: Universidad de Toronto.

Sánchez Fernández, S., Pérez de Guzmán, V., Rebolledo Gámez , T., & Rodríguez Casado, R. (2019). Los conflictos desde la perspectiva de la cultura de paz. En LA CULTURA DE PAZ Y CONFLICTOS: IMPLICACIONES SOCIOEDUCATIVAS (págs. 235-250). Collectivus, Revista de Ciencias Sociales .

Sánchez, S. (2017). En Las manifestaciones de la Cultura de Paz como fuente de conteni-do en la Educación para la Paz (págs. 6-11). Convives.

UNESCO. (1996). From a culture of violence to a culture of peace. París: Ediciones UNESCO.

Zapata Mora, M. (2014). El líder nace o se hace? Bogotá.

Published

2024-03-08

How to Cite

Cuji Bunsi, L. C., Pino-Loza, E. D. ., & Granja Pino, A. C. . (2024). SERVICE LEARNING AND CREATING LEADERSHIP FOR A CULTURE OF PEACE. Revista Científica Y Arbitrada De Ciencias Sociales Y Trabajo Social: Tejedora. ISSN: 2697-3626, 7(13), 13–30. https://doi.org/10.56124/tj.v7i13.002