Social work and school dropout in the manta educational unit, period 2021-2022

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56124/tj.v6i12ep.0106

Keywords:

Social Work, school dropout, education, social repercussions, family dysfunction

Abstract

The topic of this scientific article was called "Social Work and School Dropout in the Manta Educational Unit, Period 2021-2022". It was necessary to carry out the research because school dropout is a social phenomenon that in recent years has shown an increase in cases in educational institutions due to the influence of economic, family, health factors, etc. Therefore, the intervention of the Social Worker is essential to transform this problem and guarantee the right to education of students. The methodology used was of qualitative approach through the application of a structured interview to two Social Workers with a formal dialogue in the guide of previously elaborated questions, the semi-structured interview was applied to five parents and five students to contextualize in depth the problem of school dropout, for the aforementioned reason the information obtained was systematized and triangulated with the descriptive method. The results obtained were related to family dysfunction as the main cause of students' school dropout and psychosocial repercussions such as stress, anxiety, depression due to the abandonment of their dreams and the violence that many were exposed, lack of assertive communication, but above all for the responsibilities acquired to improve the problems at home. The conclusions were based on the argument of this scientific article where it was indicated that family problems due to lack of job opportunities induced students to drop out of school to work and contribute to their family's economy

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cartes, R., & Espinoza, C. (2021). Factores socioeconómicos, emocionales y de género que inciden en la deserción escolar en Chile: estudio bibliográfico. Revista Metadatos, Vol. 12(Núm. 17). Obtenido de http://repositoriodigital.ucsc.cl/handle/25022009/2390

Díaz, L. (2018). La entrevista, recurso flexible y dinámico (Vol. Vol. 3). México: Metodología de investigación. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/3497/349733228009.pdf

García, L. (2021). La Deserción Escolar: Una Problemática Generalizada En Las Instituciones Educativas. Revista venezolana de investigación, Vol. 21(Núm. 1). Obtenido de http://www.revistas.upel.edu.ve/index.php/sinopsis_educativa/article/view/9217/5725

Hernández , M., & Álvarez, J. (2017). El problema de la deserción escolar en la producción científica educativa. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, SOCIOTAM, Vol. XXVII (Núm. 1). Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/654/65456040007.pdf

Maya, E. (2019). Métodos y técnicas de investigación (Vol. Vol. 12). México: Editorial Universidad Nacional Autónoma de México. Obtenido de Maya, E. (2019). Métodos y técnicas de investigación (Vol. Vol. 12). México: Editorial Universidad Nacional Autónoma de México. Obtenido de http://www.librosoa.unam.mx/bitstream/handle/123456789/2418/metodos_y_tecnicas.pdf

?sequence=3&isAllowed=y

Monje, C. (2017). Metodología de la investigacion Cualitativa y Cuantitativa Guía Didáctica (Vol. Vol. 14). Colombia: Neiva Edition. Obtenido de https://www.uv.mx/rmipe/files/2017/02/Guia-didactica-metodologia-de-la- investigacion.pdf

Ortega, P. (2017). Causas de la deserción escolar en las telesecundarias de la zona 55. Revista Huella de la Palabra, Vol.5(Núm. 7). Obtenido de https://docplayer.es/90547367- Causas-de-la-desercion-escolar-en-las-telesecundarias-de-la-zona-55.html

Pachay, M., & Rodríguez, M. (2020). La deserción escolar: Una perspectiva compleja en tiempos de pandemia. Revista Polo de Conocimiento, Vol. 1(Núm. 1). Obtenido de https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/2129

Peña, J. (2017). La influencia de la familia en la deserción escolar. Revista Mexicana de Investigación Educativa, Vol.21(Núm.70). Obtenido de http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v21n70/1405-6666-rmie-21-70-00881.pdf

Soto, V., & Calderón, A. (2016). La influencia de la familia en la deserción escolar: estudio de caso en estudiantes de secundaria de dos instituciones de las comunas de Padre las Casas

Tejero, J. (2021). Técnicas de investigación cualitativa en los ámbitos sanitario y sociosanitario.

Revista La Mancha, Vol. 3(Núm. 4). Obtenido de https://ruidera.uclm.es/xmlui/bitstream/handle/10578/28529/04%20TECNICAS-

INVESTIGACION-WEB-4.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Trejos, G. (2017). Dificultades de aprendizaje e indicadores emocionales. Revista Ciencias Humanas, Sociales y de la Educación, Vol. 15(Núm. 11). Obtenido de https://repositorio.ucp.edu.co/handle/10785/4

Published

2023-12-31

How to Cite

Pacheco Macías , F. J., & Collantes Zavala, A. J. (2023). Social work and school dropout in the manta educational unit, period 2021-2022. Revista Científica Y Arbitrada De Ciencias Sociales Y Trabajo Social: Tejedora. ISSN: 2697-3626, 6(12 Edición Especial), 154–172. https://doi.org/10.56124/tj.v6i12ep.0106