Artistic development and its influence on the emotional process of childhood and adolescence in shelter homes in Guayaquil, 2020
DOI:
https://doi.org/10.56124/tj.v6i12ep.0104Keywords:
Actividades artísticas, desarrollo emocional, social, vivencial, derechos de los niños, niñas y adolescentesAbstract
The present research study aims to determine the influence of artistic development on the emotional process of childhood and adolescence in Shelter Homes in Guayaquil during the year 2020.
Based on artistic activities focused on Boys, Girls and Adolescents (NNA), compliance with technical standards, he imposed creativity and artistic expression to develop the emotional process, through the continuity of childhood and adolescence projects, facilitating thought to increase concentration, control impulsive behaviors and improve performance in stressful situations. The application of projects and programs to improve the quality of service that promote the emotional process, through artistic activities that benefit children, allow them to overcome an emotional crisis translated into a natural experience of fulfillment while maintaining an internal sense of security and confidence
A non-experimental design methodology of a cross-sectional type was applied, both descriptive and correlational, with a qualitative and quantitative approach to obtain general data based on the application of a survey, interviews and observation of the activities carried out by the children and adolescents.
It is concluded that children attending artistic development programs show an improvement in their emotional development, which allows them a more empathetic work environment, thanks to the constant stimulation of creativity, through the quality of services that They are linked to the projects applied internally in the Shelters of Guayaquil
Downloads
References
Alonso, P. J. (2019). Las artes plásticas como estrategia pedagógica en el fortalecimiento emocional en niños. Colombia: Fundación Universitaria Los Libertadores.
Ayala, G. P., & Fernández, D. N. (2020). EL DESARROLLO ARTÍSTICO DE NIÑOS EN COMUNIDADES INDÍGENAS MEXICANAS. Revista Electrónica de Educación En Las Artes, 26. , p. 88-104.
Ballesta, A., Vizcaíno, O., & Díaz, J. D. (2016). Arte y capacidades diversas. Revista Síndrome de Down, 24, p. 77-85.
Benavidez, B. J. (2017). El Arte como medio para potenciar la Capacidad Emocional en las Agentes Educativa. Colombia: Fundación Universitaria los Libertadores.
Bisquerra, R. (2009). Psicopedagogía de la emociones. Síntesis: Síntesis.
Gardner, J. W. (1990). En el liderazgo. Nueva York: Ilarvard Business Review.
Goleman, D. (2003). Inteligencia Emocional. Estados Unidos: Penguin Random House Grupo USA.
Guamanarca, B. J. (2017). Desarrollar estrategias didácticas apoyadas en las artes plásticas para el fortalecimiento de vínculos afectivos entre padres e hijos. guía de actividades, dirigido a padres de familia. Quito, Ecuador: Tecnologico Superior "Cordillera".
Hernández, C. M. (2018). La educación emocional a través del arte. España: Universidad de la laguna.
Linaza, M., & Sardá, R. (2018). Jugando con la materia: estrategias para el desarrollo de un lenguaje artístico propio. Arte, Individuo y Sociedad, 30(1), p. 99-114.
Mamani, L. A. (2017). Las artes plásticas y la inteligencia emocional en niños y niñas. Perú: Universidad Nacional Del Altiplano.
Mesa, R. (2017). El escondite: trabajo con niños en las casas de acogida. Arteterapia. Papeles de Arteterapia y Educación Artística Para La Inclusión Social, 11(0), p. 77-95.
Moreira, D. L. (2018). El trabajo social y su intervención en situaciones de abandono. Manta, Ecuador: Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí.
Moreno, C. A., García, J. G., & Camarero, C. L. (2021). La formación artística como medio de transformación social en menores colombianos privados de libertad. Individuo y Sociedad, 33(3), p. 24-68.
Pino, G. (2014). Arte Moderno De America Latina. Arte Latinoamericano, Pintura del siglo XX, n2, p. 184-196.
Ramos, V. N. (2020). La evaluación competencial en el Proyecto Artístico. Un estudio de caso en secundaria. DEDiCA Revista de Educação e Humanidades (Dreh), 0(17), p. 104-118.
Trujillo, C. L. (2014). La expresión de las emociones de niños de 5 a 6 años con problemas conductuales a través del dibujo y las artes plásticas. Guayaquil, Ecuador: Universidad De Guayaquil.
Uñó, B. A. (2016). El arte: vehículo para la educación emocional. Una propuesta de intervención. España: Universidad Internacional de La Rioja.
Velasco, P. A., & Isidro, d. P. (2019). Perfil de las personas sin hogar que habitan en casas de acogida. Revista INFAD de Psicología., 4(1), p. 67-89.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Científica y Arbitrada de Ciencias Sociales y Trabajo Social: Tejedora. ISSN: 2697-3626
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.