Pre-professional internships in the process of academic training of university students
DOI:
https://doi.org/10.56124/tj.v6i12ep.0098Keywords:
Pre-professional practice, Academic training, Theoretical-practical, University students, Social skillsAbstract
The pre-professional practices contribute to the strengthening of theoretical and practical knowledge of the students of the Social Work Career, where they even improve their social and personal skills. The objective was to determine the degree of satisfaction of the pre-professional practices in the academic training of university students. A quantitative approach was used, and bibliographical-documentary, field and descriptive research. Where a voluntary online survey of 10 questions was applied to 184 students of the Social Work Career of the Technical University of Cotopaxi. The results showed a high tendency to carry out pre-professional internships within public institutions (97%), where students are satisfied both with the hours of internships and with the approach of the institutions to carry out career processes, including the accompaniment of the professional tutor. The main social skills that improved were: empathy (81.08%), responsibility (75.14%) and active listening (74.14%), with the subject of Social Work with groups (60%) and Families (47.57%) presenting a greater reinforcement of knowledge. The strategies that should be strengthened during the induction to pre-professional practices were: developing Social Report writing workshops (67.57%) and workshops to apply Social Work techniques and instruments (63.78%). Finally, as a conclusion, the need to create certain training courses or restructure the subjects was evidenced in order for students to improve their skills in the development of social reports.
Downloads
References
Consejo de educación Superior. (2017). Reglamento de Régimen Académico. Quito.
Aguirre, G. (2019). Reflexiones en las prácticas pre profesionales en el proceso de formación universitaria en Trabajo Social desde una mirada compleja: propuestas estratégicas en los posibles encuadres de intervención y su articulación con la extensión universitaria, invest. Relatos de Experiencias, 16(16).
Bruno, F., Acevedo, J., Castro, L., & Garza, R. (2018). El construccionismo social, desde el trabajo social: “modelando la intervención social construccionista”. MARGEN 91, 1(1), 1-15.
Caamaño, L., Palacioa, J., Tomalá, J., Ramírez, L., & Benavides, A. (2022). Prácticas preprofesionales universitarias en empresas públicas y privadas: Caso de estudio facultad de ciencias administrativas UPSE. Ciencia Latina Internacional, 7(2), 2333-2355.
Clark, T., Foster, L., Bryman, A., & Sloan, Ñ. (2021). Los métodos de investigación social de Bryman. Prensa de la Universidad de Oxford, 1(1).
De Lucas, F., De la Cueva, M., & D´Antonio, S. (2019). TIC, jóvenes y trabajo social: distancias y oportunidades. Educación en Trabajo Social, 1(39).
Dickerson, W. (2023). El impacto de los factores estresantes en estudiantes universitarios de pregrado con trastornos de ansiedad: un estudio fenomenológico. Universidad de La Libertad.
Domínguez, M. (2018). La Formación para la Práctica Profesional del Trabajo Social. Dialnet, 1(1), 3.
Guim, P., & Marreno, Y. (2022). Desarrollo de competencias en prácticas pre-profesionales y la inserción laboral de egresados universitarios en Ecuador. Dialnet, 28(6), 212-227.
Gutiérrez, G., & Quiñones, V. (2022). Calidad de vida e inteligencia emocional en universitarios que realizan prácticas pre-profesionales. CASUS. Revista De Investigación Y Casos En Salud, 6(1), 19-30. doi:https://doi.org/10.35626/casus.1.2022.266
LOES. (2 de agosto de 2018). Ley Orgánica de Educación Superior-LOES. Obtenido de file:///C:/Users/Personal/OneDrive/Escritorio/UTC/UTC-2021/PRACTICAS%20PRE-PROFESIONALES/BASE%20LEGAL/REGLAMENTO%20UTC%20PPP%20%202017.pdf
Lucia, D. l. (2018). La importancia de las prácticas preprofesionales en la transición al empleo. Clacso, 15.
Mapp, S., McPherson, J., Androff, D., & Gatenio, S. (2019). El trabajo social es una profesión de derechos humanos. Trabajo Social, 64(3), 259-269.
Parola, R. (2020). Problematizando las Prácticas preprofesionales en Trabajo Social. Desafíos y perspectivas. Prospectiva, 1(29).
Peña, T., Castellano, Y., Díaz, D., & Padrón, W. (1 de junio de 2016). Las Prácticas Profesionales como Potenciadoras del Perfil de Egreso. Caso: Escuela de Bibliotecología y Archivología de La Universidad del Zulia. Obtenido de http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1011-22512016000100011
Ponce, V., Bencid, C., Aogeda, C., Barrera, P., Castañeira, R., Brusasca, H., & Montes, M. (2021). Análisis de los espacios de intervención de las/los profesionales del trabajo social. Acta Académica, 1(1).
Sarasola, J., González, J., & Roiz, A. (2019). La importancia del trabajo social comunitario. Revista Internacional de Trabajo Social y Bienestar, 1(8), 81-89.
SEK. (2017). Compendio Jornadas de Prácticas Pedagógicas y Didácticas de la Educación Superior 2017 : Experiencias docentes por la mejora de la formación universitaria / Universidad Internacional SEK (Ecuardor). Quito-Ecuador: Don Bosco.
Shay, E., & MacNamara, M. (2023). Planificación y trabajo social: enseñar a estudiantes universitarios preprofesionales en todas las facultades. Revista de Práctica Comunitaria, 31(1), 11-23. doi:https://doi.org/10.1080/10705422.2023.2188339
Silviera, M. (2015). El Arte de la relaciones Personales . Madrid: Alba Editorial
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Científica y Arbitrada de Ciencias Sociales y Trabajo Social: Tejedora. ISSN: 2697-3626
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.