DISRUPTIVE BEHAVIORS AND ACADEMIC PERFORMANCE
DOI:
https://doi.org/10.56124/tj.v6i12.0092Keywords:
Behaviors, family, origin, rural, urbanAbstract
The objective of the research was to analyze whether disruptive behaviors have had an impact on academic performance, by establishing causes. Aspect addressed after the establishment of the research problem, to which an answer was given with the formulation of the hypothesis: disruptive behaviors affect academic performance. an exhaustive documentary bibliographical research was carried out that in combination with the deductive method, within a descriptive category, the application of the quantitative methodology; the application of the survey to a probabilistic stratified sample of first and second year of high school of an educational unit in the province of Tungurahua. In consideration of characteristics such as: modality, type and location of the educational unit, sectorization, optimization of the infrastructure, the universalization and free of basic education and high school, the epistemological study of the categories disruptive behaviors and academic performance, the analysis and interpretation from the results. Concluding that despite the fact that students know the code of coexistence at the high school level, they reoffend in committing acts classified as disruptive behaviors that affect academic performance.
Keywords: Behaviors, family, origin, rural, urban.
Downloads
References
Caicedo, D., & Pino, E. (2017). Estrategias de intervención desde el Trabajo Socialfrente al cutting (autolaceraciones)en el nivel básico de la Unidad Educativa Luis A. Martínez del cant´n Ambato, Provincia de Tungurahua. 237. (U. T. Ambato, Ed.) Amabto, Ecuador.
Constituyente. Constitución de la República del Ecuador. (Modificación Abril 2016 de 2008).
Constituyente, Ley Orgánica de Educación Intercultural. (2011). educaciondecalidad.ec. Obtenido de Educación de Calidad: http://educaciondecalidad.ec/ley-educacion-intercultural-menu/ley-educacion-intercultural-texto-ley.html
Figueroa, K., & Macas, M. (2020). Conducta disruptiva en aulas regulares de Machala: Estudio de caso. Vol.3 Núm. 2 https://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/291
Gordillo, E., Rivera, R., & Gamero, G. (2014). Conductas disruptivas en estudiantes de escuelas diferenciadas, coeducativas e intereducativas. Educación y Educadores, 7(3), 427-443. doi:DOI: 10.5294/edu.2014.17.3.2
Guayasamín, M. (2017). Aciertos, críticas y desafíos pendientes de la política educativa durante la presidencia de Rafael Correa Ecuador 2007-2017. Investigación educativa de la REDIECH, 8(14). ISSN 2448-8550
Hérnandez , R., Fernández, C., & Batista , M. (2014). Metodología de la Investigación (Vol. 6ta). México: Mc Graw Hill.
Kreuz, Annette. (2013). La Convivencia Escolar desde el Enfoque Sistémico. El niño en la encrucijada entre sociedad, familia y escuela. Información Psicológica, P.46-61. doi:I.S.S.N. 0214-347 X - D.L. V-841-1983. Núm. 95 https://www.informaciopsicologica.info/revista/article/view/169
Macias, E., & Alarcón, L. (2021). Manejo de las conductas disruptivas en la convivencia estudiantil en la básica superior. Ciencias de la Salud, 7(4), 411-432. doi: http://dx.doi.org/10.23857/dc.v7i4
Martínez, M., & Barroso, C. (2020). Ajuste personal y conductas disruptivas en alumnado de primaria. 34(139), Son comportamientos que entorpecen el correcto funcionamiento del aula.
Modelo de Funcionamiento de los Departamentos de Consejería Estudiantil. (2016). educacion.gob.ec. Obtenido de Ministerio de Educación: https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/07/modelodece_05072016.pdf
Narváez, J., & Obando, L. (2020). Conductas disruptivas en adolescentes en situación de deprivación sociocultural. Psicogente, vol.23, n.44, pp.144-165 doi:ISSN 0124-0137 http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0124-01372020000200144&script=sci_abstract&tlng=es
Ochoa, A., Carbus, P., & Morales, A. (2021). Conductas conflictivas y convivencia escolar: análisis desde el modelo ecológico. Sinéctica (57). doi:On-line ISSN 2007-7033versión impresa ISSN 1665-109X
Ortega, R. (2013). Protagonismo de la atención a la en la prevención de la conflictividad y la violencia escolar. Información Psicológica, 4 - 14. doi:I.S.S.N. 0214-347 X - D.L. V-841-
Orellana, I., Alemany, I., & Ruiz, F. (30 de Septiembre de 2022). La conducta disruptiva en las aulas de secundaria: la percepción de los docentes. Revista Fuentes, 345-357. doi:https://revistascientificas.us.es/index.php/fuente1983.
Pardo, A. (1992). Educación Ambiental y Sistema Educativo. Dialnet, 62. Boletín de la A.G.E. N.º 14 - 1992, págs. 53-65. I. https://www.google.com/search?q=Pardo%2C+A.+(1992).+Educaci%C3%B3n+Ambiental+y+Sistema+Educativo.+Dialnet%2C+62.&rlz=1C1ALOY_esEC999EC999&oq=Pardo%2C+A.+(1992).+Educaci%C3%B3n+Ambiental+y+Sistema+Educativo.+Dialnet%2C+62.&aqs=chrome..69i57.774j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Vergara, J., & Jama, V. (2022). La conducta disruptiva en el rendimiento académico de las/os estudiantes de básica superior. Las Ciencias, 8(3), 1686-1702. doi:10.23857/dc.v8i3