MIGRATION AND SOCIO-ECONOMIC STATUS OF STUDENTS SOCIAL WORK CAREER THE TECHNICAL UNIVERSITY OF AMBATO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56124/tj.v5i10.0060

Keywords:

Internal Migration, Social Work, Status

Abstract

The purpose of this research is to know the influence of internal migration from the socio-economic situation of university students, since the phenomenon of internal migration is accelerating the socio-economic situation of the individual, sometimes in a negative way, this limits their access to material and subjective resources necessary for their integral development in the new context. The methodology is based on the general theory of systems for the holistic understanding of reality, in a qualitative and quantitative way, for which an extensive bibliographic review was carried out on the phenomenon of internal migration and the socio- economic situation, this allows not only the understanding of the elements to be investigated but also the development of a questionnaire whose information was analyzed through the SPSS statistical program. The proposal for a post-research solution is the implementation of a peer-to-peer mentoring system that responds to the needs identified in the academic field. above all, the needs for social cohesion and education based on satisfaction with the training process in which they are immersed.

Keywords: Internal Migration, Social Work, Status.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Castro-Escobar, E. (2016). Configuración de la migración interna en la región del Paisaje Cultural Cafetero de Colombia. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14(2), 1563-1585. Obtenido de: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5617 291.pdf
Mora, D. (2013). Metodología para la investigación de las migraciones. Revista Integra Educativa, 6(1), 13-42. Obtenido de: http://www.scielo.org.bo/pdf/rieiii/v6n1/v6n1a02.pdf
Garbanzo Vargas, G. M. (2013). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios desde el nivel socioeconómico: Un estudio en la Universidad de Costa Rica. Revista Electrónica Educare, 17(3), 57-87. Obtenido de: http://www.redalyc.org/pdf/1941/194128798005.pdf
López, M. T., & Gentile, N. (2008). Sistema de indicadores económicos y sociales: la importancia del análisis integrado. In IX Encuentro Nacional de la Red de Economías Regionales en el Marco del Plan Fénix y II Jornadas Nacionales de Investigadores de las Economías Regionales. Obtenido de: http://nulan.mdp.edu.ar/1037/1/00408.pdf
Marchioni, M. (1999). Comunidad, participación y desarrollo. Madrid: Editorial Popular, 27. Obtenido de: https://www.myctb.org/wst/cidecot/Documentos%20compartidos/Documentacion%20del%20curso%20de%20participaci%C3%B3n/Algunos%20documentos%20de%20referencia%20en%20participacion/Comunidad-participaci%C3%B3n-y-desarrollo-Marco-Marchion-yami.pdf
Organización Internacional para las Migraciones. (2015). Informe sobre las migraciones en el mundo 2015. Los migrantes y las ciudades: nuevas colaboraciones para gestionar la movilidad. Obtenido de: http://publications.iom.int/system/files/wmr2015_sp.pdf
Vélez, E. P. (2013). La educación universitaria: exigencias y desafíos. Alteridad, 8(1), 97-104. Obtenido de: https://www.redalyc.org/pdf/4677/467746090007.pdf
Yepez Martínez, N., & Gachet Paredes, F. (2014). Migración interna en la región andina: tendencias históricas y problemas actuales. Obtenido de: http://hdl.handle.net/10469/6565

Published

2022-07-09

How to Cite

Poaquiza, P., Torres, S., & Carvajal-Villalba, B. A. (2022). MIGRATION AND SOCIO-ECONOMIC STATUS OF STUDENTS SOCIAL WORK CAREER THE TECHNICAL UNIVERSITY OF AMBATO. Revista Científica Y Arbitrada De Ciencias Sociales Y Trabajo Social: Tejedora. ISSN: 2697-3626, 5(10), 156–171. https://doi.org/10.56124/tj.v5i10.0060