Creencias familiares y rendimiento escolar: Hacia una reestructuración cognitiva

Authors

  • Karen Denisse López-Ávila Investigadora Independiente. Manta, Ecuador.
  • Bryan Abdón Mendoza-Muñoz Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Manta, Ecuador.

Keywords:

Reestructuración cognitiva, Creencias, Familia, Aprendizaje

Abstract

Education throughout history has been part of the development of society. Every human being begins this path at birth and being part of the primary social group called the family, where stories that are internalized and probably modified or strengthened with subsequent social relations are attributed. This research seeks to determine the impact of family beliefs on the school development of students who are part of various Catholic  educational communities  of the canton Manta; through a qualitative and quantitative study that allowed to know the opinions of a finite population of 327 parents or legal representatives who together with the bibliographic review clarified the idea of generating changes in action; because, these thoughts or beliefs are in constant connection with the processes posed by Catholic centers whose goal is to provide educational services for children and adolescents. Because of this situation, it is analyzed to consolidate the relationships between the members of the educational community through the implementation of projects that motivate their interaction, with methodologies such as those proposed by Learning Communities.

Keywords: Cognitive Restructuring, Beliefs, Family, Learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Castillo, C. M., Paredes, N. L., & Bou, B. M. (2016). Educación social y escuela. Necesidades, contextos y experiencias. Barcelona: Editorial UOC (Oberta UOC Publishing, SL).
Chica, C. F. (2017). Currículo desde la perspectiva del aprendizaje autónomo. Bogotá, D.C., Colombia: USTA (Santo Tomás University).
Engel, A. P., & Villarreal, H. E. (2018). Sistematización del proyecto de intervención para reestructuración cognitiva con niños, niñas y adolescentes en situación de calle, pertenecientes a la fundación proyecto salesiano chicos de la calle del centro de referencia mi patio. Quito: Salesian Polytechnic University.
García, L. G., & Cruz, P. O. (2018). Sociedad y Violencia: Sujetos, prácticas y discursos. Chiapas-México: Editorial El Manual Moderno.
Gómez, M. N. (2019). De la alianza escuela-familia al trabajo en redes y la creación de utopías. Journal of Education, núm. 29, vol. 1, 105-118.
Kaplan, C. V. (2018). ¿Hacia una revolución simbólica de la afectividad en el ámbito educativo? En C. V. Kaplan, Emociones, sentimientos y afectos: las marcas subjetivas de la educación (p. 1-238). Buenos Aires: Miño y Dávila.
Maldonado, C. I. (2018). Familias de Aula: Participación familiar en la escuela. La escuela educa en compañía. Sevilla-España: Wanceulen Editorial.
Meneses, D. (2019). Con Mis Hijos No Te Metas: un estudio de discurso y poder en un grupo de Facebook peruano opuesto a la <<ideología de género>>. ANTHROPOLOGICA/YEAR XXXVII, N° 42, 129-154.
Nacional, A. (2008). Constitución del Ecuador. En Sección V, Educación. Montecristi.
Naranjo, H. S., & Moncada, G. C. (2019). Aportes de la Educación Religiosa escolar al cultivo. Educación y Educadores, 22(1), 103-119.
Oros, L., & Richaud, d. M. (2017). Cómo inspirar emociones positivas en los niños: Una guía para la escuela y la familia. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Adventist University of La Plata.

Downloads

Published

2021-01-08

How to Cite

López-Ávila, K. D., & Mendoza-Muñoz, B. A. (2021). Creencias familiares y rendimiento escolar: Hacia una reestructuración cognitiva. Revista Científica Y Arbitrada De Ciencias Sociales Y Trabajo Social: Tejedora. ISSN: 2697-3626, 4(7), 77–90. Retrieved from https://publicacionescd.uleam.edu.ec/index.php/tejedora/article/view/216