ART IN ACTION: SENSITIVE EXPRESSIONS IN SENSITIVE ARTWORKS
DOI:
https://doi.org/10.56124/tj.v8i19.045Keywords:
sensitive art, immersive experience, interactionAbstract
This essay explores an artistic current that transcends the visual experience by integrating multiple senses and generating deep bonds between the work and the viewer. The application of multisensory techniques is analyzed, such as the use of aromas, tactile textures, sound elements, poetry and kinetic components, which allow the development of inclusive and accessible artistic proposals. In the pictorial and mural field, strategies that turn traditional space into immersive experiences stand out, facilitating the participation of people with functional diversity. In addition, it shows how the incorporation of technologies, such as digitized devices and QR codes, expands narrative possibilities and encourages interaction. Sensitive art demands interdisciplinary approaches that integrate aesthetics, creation, and social engagement, opening new paths for a comprehensive and transformative artistic experience. Likewise, emblematic and experimental cases that consolidate these innovative practices are highlighted.
Downloads
References
Aguilar, N. H., Chala, A. J., Martínez, N. C., & Pedraza, Y. P. (s.f.). El Mural Digital, una herramienta pedagógica desde el aprendizaje significativo. Educación y Educadores, 45, 55. https://repositorio.unicartagena.edu.co/server/api/core/bitstreams/deb1ce4b-e98b-4152-bf51-55de5f144c44/content
Álvarez, E. L. B., & Delgado, L. S. U. (2021). Pensamiento creativo: un estudio desde las artes plásticas. Revista Unimar, 39(2), 171-184. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8211164
Cardona Marulanda, A. S. (2023). Arte en comunidad: una acción creativa para recuperar espacios y sembrar vida Altos de San Juan (Comuna 13). http://siawebpr.itm.edu.co/handle/20.500.12622/6081
Colombo, N. (2024, 14 de marzo). Arte Olfativa na produção de Josely Carvalho. Jornal da Universidade, (184). https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/291052/184-7.pdf?sequence=1
Couto, M. D. F. M. (s.f.). Artistas sudamericanos en París y Londres (años 1950/60) y el arte cinético. Artefacto visual, 63. https://www.revlat.com/_files/ugd/5373fb_fd658ba374064b3b996df5f589c7fb0b.pdf#page=64
Frutos Moral, P. D. (2021). El arte de acción y de reflexión, a través de la performance y el pensamiento visible. https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/47758/TFG-B.%201680.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Galera-Núñez, M. (2021). Paisajes sonoros íntimos: Un estudio de caso sobre los imaginarios sonoros. Música Hodie, 21. https://revistas.ufg.br/musica/article/view/66396/36854
López, G. A. G., Mendoza, K. M. C., Rayo, N. S. M., & Saquicela, P. L. B. (2023). El uso de los códigos QR en la enseñanza de Artes Plásticas. RECIMUNDO, 7(3), 124-141. https://recimundo.com/index.php/es/article/view/2097/2638
Martínez-Roig, R., Del-Olmo-Ibáñez, M. T., & Cremades Montesinos, A. (2021). Los murales digitales interactivos como recurso para la poesía en el aula. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/123192/1/Martinez-Roig_etal_EDUTEC21.pdf
Méndez, L., & Ortega, S. (2020). Participación ciudadana en el arte público: Estrategias para la co-creación de murales comunitarios. Cuadernos de Arte de la Universidad de Granada, 51, 129-145. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1885-52212020000200129
Olivares, R., & Martínez, C. (2019). El contexto como material: Intervenciones artísticas situadas en el espacio público. Revista de Antropología Visual, 27, 85-99. https://scielo.conicyt
Sagredo, M. S. C. (2006). El paisaje sonoro: "Una experiencia basada en la percepción del entorno acústico cotidiano". Revista de folklore, (302), 49-56. https://www.cervantesvirtual.com/obra/el-paisaje-sonoro-una-experiencia-basada-en-la-percepcion-del-entorno-acustico-cotidiano/
Sansi, R. (2014). Arte, don y participación. Ankulegi. Revista de Antropología Social, (18), 13-28. https://aldizkaria.ankulegi.org/index.php/ankulegi/article/view/62/172
Suescún, J. F. (2015). Contextos de sensibilidad en la vida cotidiana. Matrices de la prosaica: un modelo de análisis para las estéticas expandidas. Revista colombiana de pensamiento estético e historia del arte, (2), 97-121. https://cienciashumanasyeconomicas.medellin.unal.edu.co/images/revista-estetica-pdf/segunda_ed/3.contextos.pdf
Pérez, L., & González, M. (2022). Expresiones artísticas de personas con discapacidad. Universidad de las Artes. https://ejemplo.url.com/documento
Trelles, A. (2023). Artes contemporáneas – percepción multisensorial – espacios de inclusión para personas en situación de discapacidad visual: Un acercamiento al tema (Tesis de grado). Universidad de Cuenca, Ecuador.
Pérez Asperilla, E. (2023). Experiencias multisensoriales en los Distritos Culturales: nuevas metodologías para su estudio. ARTE Y CIUDAD. Revista De Investigación, (23), 23–48. https://doi.org/10.22530/ayc.2023.23.633
EVE Museos + Innovación. (2023, octubre 26). Impacto de los Aromas en los Museos. Recuperado de EVE Museos + Innovación. ¿A qué huele el Museo del Prado? | Cultura | EL PAÍS
Gu, X., Frieling, F., & Lee, Y. (2021). Multi Sensory Color Code Based on Sound and Scent for Visual Art Appreciation. Electronics, 10(14), 1696. https://doi.org/10.3390/electronics10141696
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Científica y Arbitrada de Ciencias Sociales y Trabajo Social: Tejedora. ISSN: 2697-3626

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.