WORK LIFE OF ACADEMIC WOMEN IN PERSON

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56124/tj.v8i19.004

Keywords:

conciliation, academic women, face-to-face work

Abstract

This research analyzes the impact of in-person work on the family and work life of academic women at the Technical University of Ambato (UTA). The goal is to examine how women academics face the challenges of reconciling their work and family responsibilities. To achieve this, a documentary and field research was carried out, using a qualitative approach. The information was collected through interviews with men and women of the UTA, using a questionnaire. The results obtained demonstrate that academic women face great difficulties in balancing their academic activities with family responsibilities. Although today there are great advances in relation to gender equality, academic institutions do not provide sufficient support. Additionally, female academics face challenges related to lack of professional recognition and underrepresentation in leadership positions. In conclusion, it is essential that UTA implements inclusive policies, such as flexible schedules, remote work, and the creation of Child Development Centers on all its academic campuses. So that in this way academic women can achieve a balance between their work and family life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asamblea Nacional del Ecuador. (2008). Constitución de la República del Ecuador (Registro Oficial 449). https://www.lexis.com.ec/biblioteca/constitucion-republica-ecuador

Asamblea Nacional del Ecuador. (2010). Ley Orgánica de Educación Superior [LOES]. https://www.gob.ec/sites/default/files/regulations/2020-06/DOCUMENTO_LEY- ORGANICA-EDUCACION-SUPERIOR.pdf

Asamblea Nacional del Ecuador. (2024). Ley Orgánica para la Igualdad Salarial entre Mujeres y Hombres Registro Oficial suplemento 481. URL https://asobanca.org.ec/wp- content/uploads/2024/01/Ley-Organica-para-la-Igualdad-Salarial-entre-Hombres-y- Mujeres-%E2%80%93-Primer-Suplemento-del-Registro-Oficial-No.-481-1.pdf

Barbosa Trávez, S. (2019). Empoderamiento Laboral y Situación Familiar de la Mujer Académica en la Facultad de Jurisprudencia y Ciencias Sociales de la Universidad Técnica de Ambato. Ambato, Ecuador.

Basurto, B. J., y Ricaurte, Q. C. (2016). Equidad de género en la docencia e investigación en el área de Guayaquil, Ecuador. Guayaquil, Ecuador.

Consejo Nacional para la igualdad de Género y ONU Mujeres. (s.f.) Agenda Nacional para la Igualdad de Género 2021-2025. https://www.igualdadgenero.gob.ec/wp- content/uploads/2023/01/221129-AGENDA-CNIG-ONU_V6-2_compressed.pdf

Gonzáles, J. L. (2020). Diseño y Metodología de la Investigación. Obtenido de file:///C:/Users/usuario/Downloads/Arias-Covinos- Dise%C3%B1o_y_metodologia_de_la_investigacion.pdf

Guerrero, G. (2020). Metodología de la Investigación. Obtenido de https://shorturl.at/jlxyH

Hernández, S. R., Fernández, C. C., y Baptista, L. M. (2014). Merodología de la Investigación. México.

Lazarte, M. (Noviembre de 2018). El método científico aplicado al derecho como ciencia reguladora de la conducta humana. Obtenido de https://memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.12752.pdf

Morales, S. R. E., y Rodríguez, P. R. P. (2022). Retos de la Educación Superior: una mirada desde la percepción de los derechos de los docentes. Obtenido de https//repositorio.grial.eu/bitstream/grial/2528/1/02.pdf

Muros, G. V. B. M. (2023). La Representación de la Mujer en el Mundo Académico y en los Puestos Directivos de la Educación Superior. UNESCO IESALC.

Nizama, M., y Nizama, L. (2020). El enfoque cualitativo en la investigación jurídica, proyecto de investigación cualtativa y seminario de tesis. Perú.

Ramos, E. (2008). Doble presencia: salud y prevención. Clave Sindical 5:16-18.

Refworld. (2016). La CEDAW, Convención Sobre los Derechos de las Mujeres. https://www.refworld.org/es/ref/legalpolicy/unwomen/2016/es/128504

Roman R. P., Padrón , M., y Ramírez Garcia, T. (2012). Trabajo y Familia: ¿ cómo se articula esta frágil relación? SCIELO.

Ruiz, L. P., Pullas, T. P., Parra, P, C. A., y Zamora, S. R. (2018). La doble presencia en las trabajadoras femeninas: equilibrio entre el trabajo y la vida familiar. Obtenido de https://www.redalyc.org/journal/5235/523556567003/html/

Sabater, C. (2014). La interacción trabajo familia. La mujer y la dificultad de la conciliación laboral. Dialnet.

Vaca, I. T. (2019). Asuntos de Género. Naciones Unidas "CEPAL".

World Economic Forum. (2024). Este es el Estado de la Paridad de Género en 2024 - y lo que se Debe Cambiar para Cerrar la Brecha de Género Global.

Published

2025-07-03

How to Cite

Mariño Vaca , A. M. ., Paredes Salán , S. S. ., & Montero Solano , J. P. . (2025). WORK LIFE OF ACADEMIC WOMEN IN PERSON. Revista Científica Y Arbitrada De Ciencias Sociales Y Trabajo Social: Tejedora. ISSN: 2697-3626, 8(19), 47–64. https://doi.org/10.56124/tj.v8i19.004