PERSPECTIVE OF RIGHTS AND ACADEMIC TRAINING OF UNIVERSITY WOMEN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56124/tj.v8i19.003

Keywords:

academic training, university woman, rights perspective

Abstract

the research topic of interest to the authors analyzed the importance of knowing how the perspective of rights on the academic training of university women was consolidated, and how they have faced obstacles in their education since the past, according to the research project "intralaboral and extra-laboral trajectories of the academic woman in telework and face-to-face modality; from a gender perspective" and the degree work "perspective of rights and academic training of university women". the objective was to identify the perspective of rights and academic training of university women, based on methodology referring to the level of descriptive study, field research, historical-logical research, qualitative approach, interview, a population and sample within the technical university of ambato. the results reflected that the rights to education were consolidated being of quality, inclusive, without discrimination, equal and equitable, however, they are not fully complied with since there are no measures that encourage women to decide their growth and academic-professional training, in addition they limit family activities, work, gender roles and social discrimination. It was concluded that the rights are formally found in the legal norm, however, they are not guaranteed in their entirety since there are no necessary affirmative measures or actions that encourage women to decide on their education, in addition to seeking to balance their daily activities with academic training

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcaraz, A., y Vázquez, J. C. (2022). Barreras que limitan el liderazgo en las mujeres. Un estudio en Ciudad Guzmán, Jalisco. Revista de la Universidad del Valle de Atemajac, 36(102), 16-30. https://www.researchgate.net/publication/360070132_Barreras_que_limitan_el_liderazgo_en_las_mujeres_Un_estudio_en_Ciudad_Guzman_Jalisco

Almeida, S., y Barroso, M. (2020). Equidad de género en docentes líderes de la Universidad Central del Ecuador, en el contexto del Objetivo de Desarrollo Sostenible 5. Revista Internacional de Administración (8), 98-126. https://doi.org/https://doi.org/10.32719/25506641.2020.8.4

Arroyo Sánchez, J. (2021). El impacto de la educación de las mujeres en la economía. México: PAN CDMX. https://bibliotecapancdmx.org.mx/wp-content/uploads/2022/05/EL-IMPACTO-DE-LA-EDUCACIO%CC%81N-DE-LAS-MUJERES-EN-LA-ECONOMI%CC%81A.pdf

Asamblea Nacional. (20 de octubre de 2008). Constitución de la República del Ecuador (CRE). Quito, Ecuador. https://www.defensa.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2021/02/Constitucion-de-la-Republica-del-Ecuador_act_ene-2021.pdf

Asamblea Nacional. (12 de octubre de 2010). Ley Orgánica de Educación Superior (LOES). Quito, Ecuador. https://www.ces.gob.ec/documentos/Normativa/LOES.pdf

Beltrán, P. (2021). EDUCACIÓN SUPERIOR ECUATORIANA: una mirada desde la política pública, previo a la Ley Orgánica de Educación Superior. Universidad Espíritu Santo. https://uees.edu.ec/descargas/libros/2021/educacion-superior-ecuatoriana.pdf

Carbonell, M. (2019). Género y educación superior. La representación de las mujeres en las facultades de Derecho de la ciudad de Quito. Unión de Universidades de América Latina y el Caribe(79), 19-31. https://www.redalyc.org/journal/373/37359593007/html/

Casas, M. (13 de marzo de 2022). El rol de la mujer en la educación. Suplemento SemanaEl Tiempo. https://www.udep.edu.pe/hoy/2022/03/el-rol-de-la-mujer-en-la-educacion/

Castilla La Mancha. (2020). ¿Por qué las mujeres no progresan laboralmente? Igualdad Laboral. https://igualdadlaboralclm.com/2020/12/16/por-que-las-mujeres-no-progresan-laboralmente/

Condori, P. (2020). Universo, población y muestra . Curso Taller . https://www.aacademica.org/cporfirio/18.pdf

Consejo de Educación Superior. (10 de agosto de 2022). Reglamento de Régimen Académico. Quito, Ecuador. https://www.ces.gob.ec/lotaip/2023/Mayo/A3/Reglamento%20de%20R%C3%A9gimen%20Acad%C3%A9mico.pdf

Cortés Cortés, M., y Iglesias León, M. (2004). Generalidades sobre la metodología de la investigación. Universidad Autónoma del Carmen. https://www.unacar.mx/contenido/gaceta/ediciones/metodologia_investigacion.pdf

Gonzáles García, M. (2018). Breve recorrido por la historia del feminismo. HistoriAgenda, 3(35), 106-113. https://revistas.unam.mx/index.php/historiagenda/article/view/65416

Guerra, B. (7 de mayo de 2023). Las mujeres profesionistas en México. México : Salles Sainz Grant Thornton. https://www.grantthornton.mx/prensa/mayo-2023/las-mujeres-profesionistas-en-mexico/#:~:text=Dicho%20t%C3%A9rmino%20describe%20un%20momento,estancan%20en%20la%20estructura%20laboral.

Herrera, C., Pala, J., Guaranga, D., y Remache, V. (2024). Las acciones afirmativas y el derecho a la Educación Superior en el Ecuador. Revista Científica POCAIP, 10(1), 686-712. https://doi.org/https://doi.org/10.23857/dc.v10i1.3738

Huerta, C. (1 de marzo de 2024). Empoderando Voces. La creciente influencia de las mujeres en la educación superior: Empoderando Voces. Heroica Puebla de Zaragoza, Puebla, México: USMEXFUSION. https://usmexfusion.org/publishing/uni_global/38-La-creciente-influencia-de-las-mujeres-en-la-educacion-superior-Empoderando-Voces.html

Mantilla , L., Galarza , J., y Zamora, R. (2017). La inserción de la mujer en la educación superior ecuatoriana: caso Universidad Técnica de Ambato. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 13(2), 12-29. https://doi.org/https://doi.org/10.17151/rlee.2017.13.2.2

Mendikoetxea, A. (15 de marzo de 2023). Mujeres y universidad: entre brechas y sesgos. Nueva Revista. https://www.nuevarevista.net/mujeres-y-universidad-entre-brechas-y-sesgos/

Niama, L., Villalva, C., y Terán, M. (2020). Toma de decisión y preferencias al optar por una carrera universitaria en estudiantes de la ciudad de Riobamba - Ecuador. Espacios, 41(35), 81-97. https://www.revistaespacios.com/a20v41n35/a20v41n35p07.pdf

Organización de las Naciones Unidas. (3 de septiembre de 1981). Convención sobre la eliminación de todas las formas de. Asamble General. https://www.ohchr.org/es/instruments-mechanisms/instruments/convention-elimination-all-forms-discrimination-against-women

Romero Urréa, H., Real Cotto, J. J., Ordóñez Sánchez, J. L., Gavino Díaz, G., y Saldarriaga, G. (2021). Método de la investigación. Edicumbre Editorial Corporativa. https://acvenisproh.com/libros/index.php/Libros_categoria_Academico/article/view/22/29

Torres, T. (2020). En defensa del método histórico-lógico desde la lógica como ciencia. Revista Cubana de Educación Superior, 39(2). file:///C:/Users/Pc/Downloads/375-652-1-SM.pdf

Torresano, M. (2023). El aporte de la educación superior al desarrollo de la mujer. EKOS, 20-21. https://perspectiva.ide.edu.ec/investiga/wp-content/uploads/2023/10/Perspectiva-2023-10-5.pdf

Willat, F. (6 de julio de 2006). ¿Qué es la perspectiva de derechos? Democraciasur. https://democraciasur.com/2006/07/06/que-es-la-perspectiva-de-derechos/#:~:text=Lo%20que%20llamamos%20%E2%80%9CPerspectiva%20de,realizaci%C3%B3n%20de%20los%20Derechos%20Humanos.

Published

2025-07-03

How to Cite

Paredes Salán , S. S. ., Mariño Vaca , A. M. ., & Ramiro, T. S. . (2025). PERSPECTIVE OF RIGHTS AND ACADEMIC TRAINING OF UNIVERSITY WOMEN. Revista Científica Y Arbitrada De Ciencias Sociales Y Trabajo Social: Tejedora. ISSN: 2697-3626, 8(19), 31–46. https://doi.org/10.56124/tj.v8i19.003