READING SKILLS AND PHONOLOGICAL AWARENESS IN BASIC EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56124/tj.v8i17ep.013

Keywords:

Learning, didactics, Basic education, reading

Abstract

The purpose of this study was to establish the relationship between phonological awareness and the development of reading skills in Basic Education students. With a mixed approach, exploratory scope, quasi-experimental design, correlational, transversal, field type, a population of 207 elementary Basic Education students from several public schools in the city of Riobamba, quantitative, direct observation was used as a research technique, participant, structured and as an instrument a checklist where phonological awareness and reading skills were examined. The results indicate that a little more than a third of the group studied presents immaturity both in the development of phonological awareness and in reading skills and after the intervention this measure decreases by up to more than twenty points. Therefore, the study concludes that there is a direct relationship between phonological awareness and the scope of reading skills in elementary Basic Education students

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alza Ríos, N. C., (2024), La conciencia fonológica en el aprendizaje de la lectura en educación básica, Revista Horizontes,8(33), pp. 1069 - 1083 https://revistahorizontes.org/index.php/revistahorizontes/article/view/1443

Barros Rodríguez, D. M., (2023), La conciencia fonológica en el aprendizaje de la lectoescritura de los estudiantes de segundo y tercer años de educación general básica de la Unidad Educativa Cotaló del cantón Pelileo, [Tesis De Licenciatura en Psicopedagogía, Universidad Técnica de Ambato], Repositorio Dspace UTA, https://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/37416

Cuentos para crecer.org, (2023) Cómo trabajar Conciencia Fonológica en primeros lectores (6- 7 años), Consultado el 10 de octubre del 2024, https://cuentosparacrecer.org/blog/como-trabajar-conciencia-fonologica-en-primeros-lectores-6-7-anos/

Espinosa Lerma, K., (2016), Aprendizaje de la lectoescritura: el papel de la práctica auténtica y significativa de la lengua escrita en el desarrollo de la conciencia fonológica, [Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid], Biblioteca Complutense, https://docta.ucm.es/entities/publication/f29dff43-83ee-4c56-9c15-4dfe15ac72f7

Gutiérrez Fresneda, R. y Díez Mediavilla, A. (2018), Conciencia fonológica y desarrollo evolutivo de la escritura en las primeras edades. Educación XX1, 21(1), 395-415, https://www.redalyc.org/pdf/706/70653466018.pdf

Irakurgunea, (2024), ¿Qué es leer?, Irakurgunea, Consultado el 17 de agosto del 2024, https://irakurgune.euskadi.eus/es/que-es-leer

Junta de Andalucía, (2017), Guía de evaluación: Destrezas lectoras Educación Primaria, Editorial Agencia Andaluza de Evaluación Educativa, https://sosprofes.es/wp-content/uploads/2017/09/Guia_de_evaluacion_de_Destrezas_lectoras_Primaria.pdf

Saavedra, J., Fazili, S., Ning Wong, Y., Geven, K. y Cloutier, M.H, (16 de mayo de 2023) Nuevos datos sobre alfabetización ponen en evidencia la crisis del aprendizaje, Consultado el 15 de agosto del 2024, Banco Mundial blogs, https://blogs.worldbank.org/es/voices/nuevos-datos-sobre-alfabetizacion-ponen-en-evidencia-la-crisis-del-aprendizaje

Simbaña-Gallardo, V.; Pardo Sarango, G. y Gallegos-Burnham, J., (2021), Estudios de destrezas y habilidades durante el proceso lector, Revista Alternancia, 3 (5), Páginas 219 – 232, https://revistaalternancia.org/index.php/alternancia/article/view/694

Valle-Zevallos, M.J, Mendez-Vergaray, J., Flores, J., (2023), La conciencia fonológica y su relación con la lectura: Revisión sistemática, Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 8(33), pp. 1004 – 1021, https://revistahorizontes.org/index.php/revistahorizontes/article/view/1440/2653

UNESCO (septiembre del 2017), Más de la mitad de los niños y adolescentes en el mundo no está aprendiendo, (Ficha informativa No. 46), Editorial UNESCO, https://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/fs46-more-than-half-children-not-learning-2017-sp.pdf

Published

2025-02-28

How to Cite

Vera Rubio , P. E. ., & Bonilla González , G. P. . (2025). READING SKILLS AND PHONOLOGICAL AWARENESS IN BASIC EDUCATION. Revista Científica Y Arbitrada De Ciencias Sociales Y Trabajo Social: Tejedora. ISSN: 2697-3626, 8(17 EDICION ESPECIAL), 205–216. https://doi.org/10.56124/tj.v8i17ep.013