FAMILY DIALOGUE AND ITS IMPACT ON THE COMPREHENSIVE SEXUALITY OF BASIC GENERAL EDUCATION STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.56124/tj.v8i17ep.012Keywords:
Comprehensive sexuality, family dialogue, studentsAbstract
The purpose of this research was to analyze the "Family dialogue and its impact on the comprehensive sexuality of students of Basic General Education" addresses how communication between parents and children influences the understanding and development of the comprehensive sexuality of students. This research has a mixed approach, combining qualitative and quantitative methods to analyze the relationship between family dialogue and students' knowledge on sexuality issues. The population consisted of 38 students from the Cicalpa Educational Unit, for which surveys were conducted with the students. It was observed that dialogue at home is limited, especially on issues related to sexuality, which affects the comprehensive development of young people. It is concluded that, although some parents try to talk about the subject, the lack of confidence and knowledge on how to approach it creates a barrier that limits students' understanding of sexuality, highlighting the need to strengthen both family dialogue and teacher training in this area to improve the educational process.
Downloads
References
Aynaguano, E. (2024). Diálogo y Sexualidad integral en los estudiantes de octavo grado de Educación General Básica. Obtenido de http://dspace.unach.edu.ec/bitstream/51000/13515/1/Aynaguano%20Ñauñay%20Erika%20Lisseth.%20Diálogo%20y%20Sexualidad%20integral%20en%20los%20estudiantes%20de%20octavo%20grado%20de.pdf
Biondini, V., Fernández, E. L., Palena, L., & Ulacco, P. (2020). Articulando diálogos entre familias y Educación Sexual Integral. (11). Obtenido de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ext/article/view/14466
Consultores , B. (12 de Diciembre de 2022). Investigación Pre-Experimental. Obtenido de https://online-tesis.com/investigacion-pre-experimental/
Ecuador, P. I. (2019). Zona libre de embarazo adolescente en las comunidades indígenas de Chimborazo y Bolivar. Obtenido de https://plan-international.org/ecuador.
Gusqui, A. (11 de Julio de 2022). El impacto del módulo sexualidad integral y afectividad del programa educando en. Obtenido de http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/9378
Janeta , P., & Bonilla, G. (Julio de 2024). DIÁLOGO FAMILIAR Y SEXUALIDAD INTEGRAL. 7(14). doi:https://doi.org/10.56124/tj.v7i14.002
Janeta, P., & Bonilla, G. (Julio de 2024). DIÁLOGO FAMILIAR Y SEXUALIDAD INTEGRAL. 7(14). doi:https://doi.org/10.56124/tj.v7i14.002
López, Y., & Cedeño, L. (Enero de 2022). Incidencia de la educación sexual en el desarrollo emocional de los estudiantes del Bachillerato. 8(1). doi:http://dx.doi.org/10.23857/dc.v8i41.2536
Meneces, M., & Mera, T. (2020). “Factores determinantes del parto pretérmino en adolescentes. Hospital Provincial General Docente Riobamba, 2019”. Obtenido de http://dspace.unach.edu.ec/bitstream/51000/6798/1/TESIS%20FACTORES%20DETERMINANTES%20Meneces%20Mónica-Mera%20Tania%20-MED.pdf
Mirca, B. (2017). La educación sexual en la familia para el desarrollo integral de la persona. (15). doi:https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2017.v2.i15.8
Plan International Ecuador. (2019). Zona libre de embarazo adolescentes en comunidades de indigenas de Chimborazo y Bolivar. Obtenido de https://plan-international.org/ecuador.
Tingo, D. (2024). Diálogo y Sexualidad Integral en los estudiantes de noveno año de Educación General Básica. Obtenido de http://dspace.unach.edu.ec/bitstream/51000/13513/1/Tingo_C.%2C_Dianeira_E._%282024%29_Diálogo%20y%20Sexualidad%20Integral%20en%20los%20estudiantes%20de%20noveno%20año%20de%20Educación%20General%20Básica.pdf
Vázquez, J. (2024). Enfoque de métodos mixtos y sus diseños: descripciones, aplicaciones y procesos. Obtenido de https://cea.uprrp.edu/wp-content/uploads/2024/04/Enfoque-de-metodos-mixtos-y-sus-disenos-descripciones-aplicaciones-y-procesos.pdf
Villacis, T. (2019). COMUNICACIÓN ENTRE PADRES E HIJOS EN EL DESARROLLO DE LA SEXUALIDAD. Obtenido de http://dspace.unach.edu.ec/bitstream/51000/5498/1/UNACH-FCEHT-TG-P.EDUC-2019-000017.pdf
Zambrano, Y., Campoverde, A., & Idrovo, J. (5 de Mayo de 2019). Importancia entre la comunicación padres e hijos y su influencia en el. 4(5). Obtenido de http://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Científica y Arbitrada de Ciencias Sociales y Trabajo Social: Tejedora. ISSN: 2697-3626

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.