FAMILY DIALOGUE AND ITS IMPACT ON THE COMPREHENSIVE SEXUALITY OF BASIC GENERAL EDUCATION STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56124/tj.v8i17ep.012

Keywords:

Comprehensive sexuality, family dialogue, students

Abstract

The purpose of this research was to analyze the "Family dialogue and its impact on the comprehensive sexuality of students of Basic General Education" addresses how communication between parents and children influences the understanding and development of the comprehensive sexuality of students. This research has a mixed approach, combining qualitative and quantitative methods to analyze the relationship between family dialogue and students' knowledge on sexuality issues. The population consisted of 38 students from the Cicalpa Educational Unit, for which surveys were conducted with the students. It was observed that dialogue at home is limited, especially on issues related to sexuality, which affects the comprehensive development of young people. It is concluded that, although some parents try to talk about the subject, the lack of confidence and knowledge on how to approach it creates a barrier that limits students' understanding of sexuality, highlighting the need to strengthen both family dialogue and teacher training in this area to improve the educational process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aynaguano, E. (2024). Diálogo y Sexualidad integral en los estudiantes de octavo grado de Educación General Básica. Obtenido de http://dspace.unach.edu.ec/bitstream/51000/13515/1/Aynaguano%20Ñauñay%20Erika%20Lisseth.%20Diálogo%20y%20Sexualidad%20integral%20en%20los%20estudiantes%20de%20octavo%20grado%20de.pdf

Biondini, V., Fernández, E. L., Palena, L., & Ulacco, P. (2020). Articulando diálogos entre familias y Educación Sexual Integral. (11). Obtenido de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ext/article/view/14466

Consultores , B. (12 de Diciembre de 2022). Investigación Pre-Experimental. Obtenido de https://online-tesis.com/investigacion-pre-experimental/

Ecuador, P. I. (2019). Zona libre de embarazo adolescente en las comunidades indígenas de Chimborazo y Bolivar. Obtenido de https://plan-international.org/ecuador.

Gusqui, A. (11 de Julio de 2022). El impacto del módulo sexualidad integral y afectividad del programa educando en. Obtenido de http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/9378

Janeta , P., & Bonilla, G. (Julio de 2024). DIÁLOGO FAMILIAR Y SEXUALIDAD INTEGRAL. 7(14). doi:https://doi.org/10.56124/tj.v7i14.002

Janeta, P., & Bonilla, G. (Julio de 2024). DIÁLOGO FAMILIAR Y SEXUALIDAD INTEGRAL. 7(14). doi:https://doi.org/10.56124/tj.v7i14.002

López, Y., & Cedeño, L. (Enero de 2022). Incidencia de la educación sexual en el desarrollo emocional de los estudiantes del Bachillerato. 8(1). doi:http://dx.doi.org/10.23857/dc.v8i41.2536

Meneces, M., & Mera, T. (2020). “Factores determinantes del parto pretérmino en adolescentes. Hospital Provincial General Docente Riobamba, 2019”. Obtenido de http://dspace.unach.edu.ec/bitstream/51000/6798/1/TESIS%20FACTORES%20DETERMINANTES%20Meneces%20Mónica-Mera%20Tania%20-MED.pdf

Mirca, B. (2017). La educación sexual en la familia para el desarrollo integral de la persona. (15). doi:https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2017.v2.i15.8

Plan International Ecuador. (2019). Zona libre de embarazo adolescentes en comunidades de indigenas de Chimborazo y Bolivar. Obtenido de https://plan-international.org/ecuador.

Tingo, D. (2024). Diálogo y Sexualidad Integral en los estudiantes de noveno año de Educación General Básica. Obtenido de http://dspace.unach.edu.ec/bitstream/51000/13513/1/Tingo_C.%2C_Dianeira_E._%282024%29_Diálogo%20y%20Sexualidad%20Integral%20en%20los%20estudiantes%20de%20noveno%20año%20de%20Educación%20General%20Básica.pdf

Vázquez, J. (2024). Enfoque de métodos mixtos y sus diseños: descripciones, aplicaciones y procesos. Obtenido de https://cea.uprrp.edu/wp-content/uploads/2024/04/Enfoque-de-metodos-mixtos-y-sus-disenos-descripciones-aplicaciones-y-procesos.pdf

Villacis, T. (2019). COMUNICACIÓN ENTRE PADRES E HIJOS EN EL DESARROLLO DE LA SEXUALIDAD. Obtenido de http://dspace.unach.edu.ec/bitstream/51000/5498/1/UNACH-FCEHT-TG-P.EDUC-2019-000017.pdf

Zambrano, Y., Campoverde, A., & Idrovo, J. (5 de Mayo de 2019). Importancia entre la comunicación padres e hijos y su influencia en el. 4(5). Obtenido de http://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es

Published

2025-02-28

How to Cite

Chugñay Lentifuela, R. A. ., Montoya Lunavictoria, J. K. ., & Quishpe Salcán, A. C. . (2025). FAMILY DIALOGUE AND ITS IMPACT ON THE COMPREHENSIVE SEXUALITY OF BASIC GENERAL EDUCATION STUDENTS. Revista Científica Y Arbitrada De Ciencias Sociales Y Trabajo Social: Tejedora. ISSN: 2697-3626, 8(17 EDICION ESPECIAL), 189–204. https://doi.org/10.56124/tj.v8i17ep.012