TSUPPORT PROTOCOLS FOR STUDENTS WITHSPECIAL EDUCATIONAL NEEDS DUE TO SOCIOEMOTIONAL VULNERABILITY AT UNACH
DOI:
https://doi.org/10.56124/tj.v8i17ep.010Keywords:
special educational needs, socioemotional vulnerability, university protocolsAbstract
This research is based on the need to provide structured support to students with especial educatiional needs associated with socioemotional vulnerability in a university context, the main objective was to créate pathways and protocols to ensure effective support at the National University of Chimborazo (UNACH). A mixed methods approch was employed, combining qualitative tolos, such as interviews with key informants, an quantitative data análisis to gain a comprehensive understanding of the issue. The results revealed the lack of specific protocols at the institution and high prevalence of cases related to anxiety and depression among students, additionally, 100% of participants lacked a prior formal mental health diagnosis, highligthing underdiagnosis and limited acces to specialized services, including detection, diagnosis, intervention, and follow-up phases, along with reasonable academic accommodations. In conclusion, this study emphasizes the urgent need to implement inclusive strategies that address students´emotional and academic needs, promoting their well-being and academic success. The findings underscore the importance of a multidisciplinary approach and development of robust institutional policies to address this emerging reality in higher education.
Downloads
References
Arias, F. (2012 ). El Proyecto de Investigación Introducción a la metodología científica . Episteme, C.A. Obtenido de https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=W5n0BgAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA11&dq=arias+2012&ots=kZiI8kzrq7&sig=bBoApjBMdsaKHWSSO-ythmyV8As#v=onepage&q=arias%202012&f=false
Clavijo, R., & Bautista, M. (2019). La educación inclusiva. Análisis y reflexiones en la educación superior ecuatoriana. Obtenido de https://doi.org/10.17163/alt.v15n1.2020.09
Flick, U. (2014). La gestión de la calidad en investigación cualitativa. Ediciones Morata, S.L. . Obtenido de https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=T5ojEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT6&dq=Flick&ots=Q4y-GQuoQH&sig=9o0XhDwkAAsRtgvpUPGWFgMbuSE#v=onepage&q&f=false
Gajardo, K., Cáceres-Iglesias, J., Santamaría-Cárdaba, N., & Meza-Cortés, A. (2023). Current Research on Inclusive Education in Mexico. Obtenido de https://doi.org/10.15507/1991-9468.113.027.202304.669-680
García-García, F. J., López-Torrijo, M., & Santana Hernández, R. (2020). Educación inclusiva en la formación del profesorado de Educación Secundaria: Los programas españoles. Revista de Currículum y Formación de Profesorado. 24(2), 270-293. DOI: 10.30827/profesorado.v24i2.14085.
Hernández Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la Investigación: Las Rutas Cuantitativa, Cualitativa y Mixta. México: McGRAW-HILL INTERAMERICANA EDITORES, S.A. de C. V.
Márquez, G., & Cueva, D. (2020). Estudiantes con necesidades educativas especiales. Obstáculo o reto en la educación inclusiva universitaria. Revista Universidad y Sociedad, 12(4), 257-264.
Mejía, D., Esteves, Z., & Ricardo, M. (2023). Estrategias de atención inclusiva: Competencias básicas y valores necesarios para entornos educativos en educación universitaria . Obtenido de https://doi.org/10.35381/e.k.v6i12.2513
Mendoza-Zambrano, M. G., Meza-Montes, J. K., & Mendoza -Zambrano, L. C. (2023). Medios interactivos en la enseñanza de estudiantes con Necesidades Educativas Especiales no asociadas a una discapacidad: Beneficios y Desafíos Inclusivos. MQRInvestigar, 7(2), 1750-1772.
Naranjo-Celedón, L. (2020). Investigación en Informática: el enfoque alternativo. Obtenido de Vol. 5 (2020): Technology Inside by CPIC
Sinchigalo-Martínez, R., Guzmán-Barcenes, B., & Bonilla-Jurado, D. (2022). Bienestar emocional y rendimiento académico en estudiantes universitarios: relación bidimensional y su impacto en las estrategias de apoyo . JOURNAL OF SCIENCE ANDRESEARCH. Obtenido de https://zenodo.org/records/8008096
UNESCO . (2020). Resumen del informe del seguimiento de la educación en el mundo 2020 . Obtenido de Inclusión y educación: Todos y todas sin excepción: https://gem-report-2020.unesco.org/wp-content/uploads/2020/06/GEMR_2020-Summary-ES-v8.pdf?utm_source=chatgpt.com
Verdi-Estrada, J., Cañedo-Galván, M., Andrade-Tapia, I., & Guzmán, D. G.-H. (2021). Vulnerabilidad cognitiva específica de la depresión. Boletín Científico de la Escuela Superior Atotonilco de Tula. Obtenido de ttps://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/atotonilco/issue/archive
Zapata-Ospina, J. P., Patiño-Lugo, D. F., Vélez, C. M., Campos-Ortiz, S., Madrid Martínez, P., Pemberthy-Quintero, S., . . . Vélez Marín, V. M. (2021). Mental health interventions for college and university students during the COVID-19 pandemic: A critical synthesis of the literature. Revista Colombiana de Psiquiatría, Volume 50, Issue 3, July–September 2021, Pages 199-213
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Científica y Arbitrada de Ciencias Sociales y Trabajo Social: Tejedora. ISSN: 2697-3626

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.