TSUPPORT PROTOCOLS FOR STUDENTS WITHSPECIAL EDUCATIONAL NEEDS DUE TO SOCIOEMOTIONAL VULNERABILITY AT UNACH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56124/tj.v8i17ep.010

Keywords:

special educational needs, socioemotional vulnerability, university protocols

Abstract

This research is based on the need to provide structured support to students with especial educatiional needs associated with socioemotional vulnerability in a university context, the main objective was to créate pathways and protocols to ensure effective support at the National University of Chimborazo (UNACH). A mixed methods approch was employed, combining qualitative tolos, such as interviews with key informants, an quantitative data análisis to gain a comprehensive understanding of the issue. The results revealed the lack of specific protocols at the institution and high prevalence of cases related to anxiety and depression among students, additionally, 100% of participants lacked a prior formal mental health diagnosis, highligthing underdiagnosis and limited acces to specialized services, including detection, diagnosis, intervention, and follow-up phases, along with reasonable academic accommodations. In conclusion, this study emphasizes the urgent need to implement inclusive strategies that address students´emotional and academic needs, promoting their well-being and academic success. The findings underscore the importance of a multidisciplinary approach and development of robust institutional policies to address this emerging reality in higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias, F. (2012 ). El Proyecto de Investigación Introducción a la metodología científica . Episteme, C.A. Obtenido de https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=W5n0BgAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA11&dq=arias+2012&ots=kZiI8kzrq7&sig=bBoApjBMdsaKHWSSO-ythmyV8As#v=onepage&q=arias%202012&f=false

Clavijo, R., & Bautista, M. (2019). La educación inclusiva. Análisis y reflexiones en la educación superior ecuatoriana. Obtenido de https://doi.org/10.17163/alt.v15n1.2020.09

Flick, U. (2014). La gestión de la calidad en investigación cualitativa. Ediciones Morata, S.L. . Obtenido de https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=T5ojEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT6&dq=Flick&ots=Q4y-GQuoQH&sig=9o0XhDwkAAsRtgvpUPGWFgMbuSE#v=onepage&q&f=false

Gajardo, K., Cáceres-Iglesias, J., Santamaría-Cárdaba, N., & Meza-Cortés, A. (2023). Current Research on Inclusive Education in Mexico. Obtenido de https://doi.org/10.15507/1991-9468.113.027.202304.669-680

García-García, F. J., López-Torrijo, M., & Santana Hernández, R. (2020). Educación inclusiva en la formación del profesorado de Educación Secundaria: Los programas españoles. Revista de Currículum y Formación de Profesorado. 24(2), 270-293. DOI: 10.30827/profesorado.v24i2.14085.

Hernández Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la Investigación: Las Rutas Cuantitativa, Cualitativa y Mixta. México: McGRAW-HILL INTERAMERICANA EDITORES, S.A. de C. V.

Márquez, G., & Cueva, D. (2020). Estudiantes con necesidades educativas especiales. Obstáculo o reto en la educación inclusiva universitaria. Revista Universidad y Sociedad, 12(4), 257-264.

Mejía, D., Esteves, Z., & Ricardo, M. (2023). Estrategias de atención inclusiva: Competencias básicas y valores necesarios para entornos educativos en educación universitaria . Obtenido de https://doi.org/10.35381/e.k.v6i12.2513

Mendoza-Zambrano, M. G., Meza-Montes, J. K., & Mendoza -Zambrano, L. C. (2023). Medios interactivos en la enseñanza de estudiantes con Necesidades Educativas Especiales no asociadas a una discapacidad: Beneficios y Desafíos Inclusivos. MQRInvestigar, 7(2), 1750-1772.

Naranjo-Celedón, L. (2020). Investigación en Informática: el enfoque alternativo. Obtenido de Vol. 5 (2020): Technology Inside by CPIC

Sinchigalo-Martínez, R., Guzmán-Barcenes, B., & Bonilla-Jurado, D. (2022). Bienestar emocional y rendimiento académico en estudiantes universitarios: relación bidimensional y su impacto en las estrategias de apoyo . JOURNAL OF SCIENCE ANDRESEARCH. Obtenido de https://zenodo.org/records/8008096

UNESCO . (2020). Resumen del informe del seguimiento de la educación en el mundo 2020 . Obtenido de Inclusión y educación: Todos y todas sin excepción: https://gem-report-2020.unesco.org/wp-content/uploads/2020/06/GEMR_2020-Summary-ES-v8.pdf?utm_source=chatgpt.com

Verdi-Estrada, J., Cañedo-Galván, M., Andrade-Tapia, I., & Guzmán, D. G.-H. (2021). Vulnerabilidad cognitiva específica de la depresión. Boletín Científico de la Escuela Superior Atotonilco de Tula. Obtenido de ttps://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/atotonilco/issue/archive

Zapata-Ospina, J. P., Patiño-Lugo, D. F., Vélez, C. M., Campos-Ortiz, S., Madrid Martínez, P., Pemberthy-Quintero, S., . . . Vélez Marín, V. M. (2021). Mental health interventions for college and university students during the COVID-19 pandemic: A critical synthesis of the literature. Revista Colombiana de Psiquiatría, Volume 50, Issue 3, July–September 2021, Pages 199-213

Published

2025-02-28

How to Cite

Villacrés Lara , A. F. . (2025). TSUPPORT PROTOCOLS FOR STUDENTS WITHSPECIAL EDUCATIONAL NEEDS DUE TO SOCIOEMOTIONAL VULNERABILITY AT UNACH. Revista Científica Y Arbitrada De Ciencias Sociales Y Trabajo Social: Tejedora. ISSN: 2697-3626, 8(17 EDICION ESPECIAL), 155–168. https://doi.org/10.56124/tj.v8i17ep.010