INCLUSIVE POLICIES, CULTURE AND PRACTICES IN THE HEALTH SCIENCES DEPARTMENT TEACHING STAFF

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56124/tj.v8i17ep.009

Keywords:

inclusive policies, culture, and practices, equitable

Abstract

This current research analyzes the Inclusive Policies, Culture and Practices in the Health Sciences Department Teaching Staff at the National University of Chimborazo, with the main objective of identifying strategies that allow promoting more equitable and accessible educational environments for all students. This is supported by a quantitative approach, which allowed collecting and analyzing numerical data to describe and understand educational phenomena, which became a key process to identify patterns or trends that can guide future inclusive actions and policies in the university environment. The results obtained reveal both significant progress and persistent challenges in the promotion of an equitable and accessible education. Although a favorable regulatory framework and a partial recognition of inclusive values ​​have been identified, it is evident that the effective implementation of these policies is hindered by limitations in infrastructure and the need for further teacher formation. Therefore, it is concluded that it is important for the entire university community to adopt action plans, taking into account that inclusion is not a single objective to be achieved, but a continuous process that demands the collaboration of all the actors involved, allowing progress towards a future where each student, without any excuse, will have the opportunity to develop their potential in a truly inclusive educational environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bautista-Cerro, C.-C. y. (Mayo-Junio de 2022). Concepciones de docentes y gestores sobre las políticas, culturas y prácticas . Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8548137

Clavijo-Castillo, R. G. (2019). La educación inclusiva. Análisis y reflexiones en la educación superior ecuatoriana. Redalyc.

Clavijo-Castillo, R. G., & Juárez-Cruz, M. (2022). Concepciones de docentes y gestores sobre las políticas, culturas y prácticas inclusivas en la universidad de Cuenca. Innova, 21. Recuperado de https://innova.cuenca.edu.ec

Hernández, P. A. (2021). La educación inclusiva desde el marco legal educativo en el Ecuador. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuso), 6(3), 52-67. https://doi.org/10.5281/zenodo.5512949

Guerrero Davila Guadalupe, G. D. (2014). Metodología de la Investigación . Patria . doi:https://books.google.com.ec/books?id=DaGEBgAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false

Hernández-Sampieri et al. (2018). Metodologia de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México: McGRAW-HILL INTERAMERICANA EDITORES, S.A. de C. V.

Hidalgo, Z. (2022). Percepciones Sobre la Inclusión Educativa en Estudiantes de la Universidad Nacional. Obtenido de http://dspace.unach.edu.ec/bitstream/51000/9493/1/UNACH-EC-FCEHT-PSCP-0016-2022.pdf

Paola Azucena Hernández Pico, Y. S. (2021). La educación inclusiva desde el marco legal educativo en el Ecuador. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuso), vol. 6, núm. 3, pp. 52-67, 2021. doi: https://doi.org/10.5281/zenodo.5512949

Reyes-Ruiz, L. y. (2020). Investigación Documental. Obtenido de https://bonga.unisimon.edu.co/bitstream/handle/20.500.12442/6630/La%20investigaci%C3%B3n%20documental%20para%20la%20comprensi%C3%B3n%20ontol%C3%B3gica%20del%20objeto%20de%20estudio.pdf?sequence=1&isAllowed=y#:~:text=La%20investigaci%C3%B3n%20documental%20

Ruth Germania Clavijo Castillo, M. J.-C. (2019). La educación inclusiva. Análisis y reflexiones en la educación superior ecuatoriana. Obtenido de https://www.redalyc.org/journal/4677/467761669009/html/

Ruth Germania Clavijo-Castillo, M. J.-C. (2022). CONCEPCIONES DE DOCENTES Y GESTORES SOBRE LAS POLÍTICAS, CULTURAS Y PRÁCTICAS INCLUSIVAS EN LA UNIVERSIDAD DE CUENCA. INNOVA, 21.

Sampieri, D. R. (2014). Meodología de la Investigación Sexta edición . Mexico: McGRAW-HILL / INTERAMERICANA EDITORES, S.A. DE C.V.

Sampieri, R. H. (1997). METODOLOGÍA DE LA INVESTIGACIÓN . McGRAW - HILL INTERAMERICANA DE MÉXICO, S.A. de C.V. . doi:https://www.uv.mx/personal/cbustamante/files/2011/06/Metodologia-de-la-Investigaci%C3%83%C2%B3n_Sampieri.pdf

Sosa Hernández, María del Pilar C. A. (2022). Cultura Inclusiva: Camino hacia la atencion de la diversidad en la educacion . Obtenido de https://revistahorizontes.org/index.php/revistahorizontes/article/view/704/1351

Tonato, M. Y. (2022). Inclusión de personas con discapacidad en la educación superior. Obtenido de https://repositorio.uasb.edu.ec/bitstream/10644/8921/1/T3890-MIE-Yunga-Inclusion.pdf

Unesco. (7 de Marzo de 2023). Inclusión en Educación. Obtenido de https://www.unesco.org/es/articles/inclusion-en-educacion

Vera Noriega, B. V. (2022). ACTITUDES HACIA LA DISCAPACIDAD Y SU INFLUENCIA EN LA PERCEPCION DE INCLUSIÓN EN ESTUDIANTES DE EDUCACIÓN SUPERIOR . Revista de Educación Inclusiva, 18.

Vicepresidencia de la Republica del Ecuador. (2011). Módulo 1: Educación Inclusiva y Especial. Editorial Ecuador. doi:https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2013/07/Modulo_Trabajo_EI.pdf

Published

2025-02-28

How to Cite

Torres Torres , M. E. ., & Bonilla-González, G. P. . (2025). INCLUSIVE POLICIES, CULTURE AND PRACTICES IN THE HEALTH SCIENCES DEPARTMENT TEACHING STAFF. Revista Científica Y Arbitrada De Ciencias Sociales Y Trabajo Social: Tejedora. ISSN: 2697-3626, 8(17 EDICION ESPECIAL), 140–154. https://doi.org/10.56124/tj.v8i17ep.009