ROUTES AND PROTOCOLS FOR THE INCLUSION OF STUDENTS WITH VISUAL DISABILITY IN HIGHER EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.56124/tj.v8i17ep.005Keywords:
Higher education, Educational policy, Social problemsAbstract
Educational inclusion is a multidisciplinary strategy that guarantees compliance with the principle of universalization of education within a framework of rights, providing support to those who present a condition of disability, specific learning disorder, giftedness, socioemotional and/or economic vulnerability, catastrophic diseases or discrimination based on gender identity, religion, culture, among other barriers that affect the learning of many students around the world. The purpose of this research was to propose pathways and protocols for students with visual impairment in the higher education system. It was carried out under a qualitative approach, with an exploratory and applicative scope, considering a population of 293 students and a sample of 9 students with visual impairment. Among the results, it is highlighted that there is a population with visual impairment without updated medical follow-up or without a current disability card. The research concludes that the National University of Chimborazo has a solid internal legal framework, which facilitates the implementation of routes and protocols in favor of the visually impaired student population.
Downloads
References
Aguilar-Parra, J.C., Reasco-Garzón, B.C., Coello-Vásquez, V.J., (19 de mayo del 2024), La inclusión educativa en la educación superior: desafíos y perspectivas en Ecuador, Revista InveCom,4(2), 1-13, https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2739-00632024000200106
Arnaiz, P. (2019). Educación inclusiva: Principios y prácticas. Editorial Síntesis.
Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad, Naciones Unidas, 2006.
Cárdenas Montero, A. J., (2024), Clima de aula para estudiantes con discapacidad visual en la Universidad Nacional de Chimborazo en la carrera Licenciatura en Educación Básica, durante el periodo académico 2022-2S, en la Provincia de Chimborazo en el Cantón Riobamba, [Tesis de Licenciatura en Educación Básica, Universidad Nacional de Chimborazo], Dspace, http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/13220
Fajardo, S. (2017). La Educación Superior Inclusiva en Algunos Países de Latinoamérica: Avances, Obstáculos y Retos. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 11(1). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782017000100011
García, A., & Pérez, R. (2021). Diseño de entornos accesibles para estudiantes con discapacidad visual. Revista Internacional de Educación Inclusiva, 12(3), 45–60.
López, M., y Núñez, A. (2020). Identificación de necesidades de apoyo para el aprendizaje y la participación de estudiantes universitarios con discapacidad visual: un estudio biográfico narrativo. Calidad en la educación(53). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.31619/caledu.n53.518
López, R., & Martínez, S. (2020). Capacitación docente en estrategias inclusivas para estudiantes con discapacidad visual. Revista Scientific, 82(1), 123-140. ISSN: 1022-6508. Madrid, Buenos Aires. Revista Iberoamericana de Educación.
MINEDUC. (2013). Adaptaciones Curriculares para la Educación Especial e Inclusiva. Necesidades Educativas Especiales Asociadas a la discapacidad: https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2019/05/Guia
Moreira Sánchez, J.L., Delgado Cobeña, E.I., Moreira Sánchez, Y.K., Briones Ponce, M.E., Percepciones sobre la educación inclusiva universitaria en los estudiantes con discapacidad visual, Pentaciencias, 5(2) 218-237, https://www.editorialalema.org/index.php/pentaciencias/article/view/499/667
ONU. (2008). Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. Serie de Capacitación Profesional N.º 15. Nueva York y Ginebra. https://www.ohchr.org/sites/default/files/Documents/Publications/AdvocacyTool_sp.pdf
Silva, C. (2019). Inclusión y accesibilidad en universidades latinoamericanas: Un análisis comparativo. Educación y Sociedad, 14(3), 99-115.
Universidad Estatal De Milagro (UNEMI). (2001). Problemática de las Universidades en América Latina. Modelo Educativo MEDUNEMI. Milagro. (pág. 40). https://www.studocu.com/ec/document/universidad-tecnica-de-manabi/gerencia-y-gestion/modelo-educativo-unemi/93983804
Universidad Nacional de Chimborazo (UNACH). (2019). Reglamento para garantizar la igualdad de oportunidades de todos los actores de la Universidad Nacional de Chimborazo (Resolución No. 0349-CU-03-10-2019). Riobamba, Ecuador.
Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. (2006). Naciones Unidas. https://www.un.org/disabilities/documents/convention/convoptprot-s.pdf
Vargas, I. (2012). La entrevista en la investigación cualitativa: Nuevas tendencias y retos. Revista Calidad en la Educación Superior, 3(1), 12.
Vega, G., Ávila, J., Camacho, N., Becerril, A., & Leo, G. (2014). Paradigmas en la investigación. Enfoque cuantitativo y cualitativo. European Scientific Journal, 10(15), 523-526. ISSN: 1857-7881
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Científica y Arbitrada de Ciencias Sociales y Trabajo Social: Tejedora. ISSN: 2697-3626

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.