ROUTES AND PROTOCOLS FOR STUDENTS WITH SPECIFIC LEARNING DISORDERS AT THE NATIONAL UNIVERSITY OF CHIMBORAZO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56124/tj.v8i17ep.001

Keywords:

Inclusive education, routes and protocols, specific learning disorders, university

Abstract

The purpose of this study is to design routes and protocols for the care of students with Specific Learning Disorders at the National University of Chimborazo. This was achieved by identifying students and conducting a bibliographic review of scientific articles, statutes, and regulations on inclusive higher education for students with educational needs. Although higher education addresses the needs of the population with learning disorders, the applicability of regulations and routes for these individuals is not specified. The methodology employed was a mixed approach of descriptive and field type, which included an exhaustive exploration of information from journals, current legal regulations, and data collection through surveys. The results show that few students self-identified with learning.   The purpose of this study is design routes and protocols for the care of students with Specific Learning Disorders at the National University of Chimborazo. This was achieved by identifying students and conducting a bibliographic review of scientific articles, statutes, and regulations on inclusive higher education for students with educational needs. Although higher education addresses the needs of the population with learning disorders, the applicability of regulations and routes for these individuals is not specified. The methodology employed was a mixed approach of descriptive and field type, which included an exhaustive exploration of information from journals, current legal regulations, and data collection through surveys. The results show that few students self-identified with learning

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bautista-Cerro, R. G. (01 de 01 de 2020). La educación inclusiva. Análisis y reflexiones en la. Alteridad, 15(1), 119-121. Obtenido de http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?pid=S1390-86422020000100113&script=sci_arttext

Bustamante, L. A. (12 de 2019). Programa de acompañamiento integral y educación inclusiva. Obtenido de https://www.puce.edu.ec/docs/dge/programa-acompanamiento-integral-y-educacion-inclusiva.pdf

CES. (21 de 07 de 2022). REGLAMENTO A LA LEY ORGÁNICA DE EDUCACIÓN SUPERIOR DECRETO EJECUTIVO 494. Obtenido de https://procuraduria.utpl.edu.ec/sitios/documentos/NormativasPublicas/Reglamento%20General%20a%20la%20Ley%20Org%C3%A1nica%20de%20Educaci%C3%B3n%20Superior.pdf

Chimborazo-Unach, U. N. (03 de 08 de 2023). Reglamento de Régimen Académico de la Universidad Nacional de Chimborazo UNACH. Obtenido de https://www.unach.edu.ec/images/reglamentos/2023/CODIFICACION%20REGLAMENTO%20DE%20REGIMEN%20ACADEMICO%20UNACH%20final%20(1)-signed.pdf

DSM-5, M. d. (2014). España: Editorial Médica Panamericana. Obtenido de https://www.federaciocatalanatdah.org/wp-content/uploads/2018/12/dsm5-manualdiagnsticoyestadisticodelostrastornosmentales-161006005112.pdf

Educación, M. d. (2014). Protocolos y Rutas de actuación frente a situaciones de violencia y/o violencia sexual detectados o cometidos en establecimientos del sistema educativo nacional. Obtenido de https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/04/PROTOCOLOS-Y-RUTAS-DE-ACTUACION.pdf

Elizabeth Garcés Suárez, O. A. (marzo de 2022). La educación inclusiva en la universidad: reclamos y propuestas. Universidad y Sociedad, 14(2), 337-340. Obtenido de http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2218-36202022000200336&script=sci_arttext

Eslava et al. (11 de 2009). TRASTORNOS DEL APRENDIZAJE: INVESTIGACIONES PSICOLÓGICAS Y PSICOPEDAGÓGICAS EN DIVERSOS PAÍSES DE SUD AMÉRICA. Ciencias Psicológicas, 3(2). Obtenido de http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-42212009000200009

INTERCULTURAL, R. G. (22 de 02 de 2023). Obtenido de http://www.educacionbilingue.gob.ec/wp-content/uploads/2023/04/REGLAMENTO-GENERAL-A-LA-LEY-ORGA%CC%81NICA-DE-EDUCACIO%CC%81N-INTERCULTURA.pdf

Linnet, A. G. (2022). La Inclusión de Estudiantes con Necesidades Educativas Especiales en la Universidad Católica Sedes Sapientiae. Obtenido de https://hdl.handle.net/20.500.14095/1673

María Fernanda Morales-Gómez de la Torre, R. S.-H.-A.-J. (04 de 07 de 2024). Dificultades de aprendizaje en estudiantes de educación superior. 593 Digital Publisher CEIT, 9(4), 64-647. doi:https://doi.org/10.33386/593dp.2024.4.2546

Moreno, M. R. (01 de julio de 2018). Reflexiones en torno a la inclusión educativa y las prácticas pedagógicas en la educación superior. Retos de la Ciencia , 2(5), 6-8. Obtenido de https://www.retosdelacienciaec.com/Revistas/index.php/retos/article/view/229/129

Puentes, A. (2022). Trastornos del aprendizaje:definiciones (5ta ed.). (M. d. (DSM-51, Ed.) España y Latinoamérica: Médica Panamericana. Obtenido de https://www.aeped.es/sites/default/files/documentos/01.pdf

Roberto Hernández Sampieri, C. F. (2010). Metodologia de la Investigación ¿En qué consiste el enfoque mixto o los métodos mixtos? 546. Obtenido de https://jalintonreyes.wordpress.com/wp-content/uploads/2013/05/sampieri-5a-edicic3b3n-roberto-et-al-metodologc3ada-de-la-investigacic3b3n.pdf

Ruth Zárate-Rueda, S. P.-O.-G. (2017). Educación superior inclusiva:Un reto para las prácticas pedagógicas. Revista Electrónica Educare, 21(3), 7. Obtenido de https://www.scielo.sa.cr/pdf/ree/v21n3/1409-4258-ree-21-03-00289.pdf

Taiman, A. V. (03 de 2022). La Investigación Descriptiva con Enfoque Cualitativo en Educación. Obtenido de https://files.pucp.education/facultad/educacion/wp-content/uploads/2022/04/28145648/GUIA-INVESTIGACION-DESCRIPTIVA-20221.pdf

UNACH, C. U. (03 de 10 de 2019). Reglamento de Bienestar Estudiantil de la Universidad Nacional de Chimborazo, Resolución No. 0348-CU-03-10-2019. Obtenido de https://www.unach.edu.ec/images/reglamentos/Reglamentos_reemplazados_con_firma/REGLAMENTO%20DE%20BIENESTAR%20ESTUDIANTIL_C.pdf

UNACH, U. N. (03 de 10 de 2019). REGLAMENTO DE BIENESTAR ESTUDIANTIL. Obtenido de https://www.unach.edu.ec/images/reglamentos/Reglamentos_reemplazados_con_firma/REGLAMENTO%20DE%20BIENESTAR%20ESTUDIANTIL_C.pdf

Published

2025-02-28

How to Cite

Allauca Llerena, K. M. ., & De León Nicaretta, F. M. . (2025). ROUTES AND PROTOCOLS FOR STUDENTS WITH SPECIFIC LEARNING DISORDERS AT THE NATIONAL UNIVERSITY OF CHIMBORAZO. Revista Científica Y Arbitrada De Ciencias Sociales Y Trabajo Social: Tejedora. ISSN: 2697-3626, 8(17 EDICION ESPECIAL), 1–16. https://doi.org/10.56124/tj.v8i17ep.001