FAMILY ACCOMPANIMENT AND ACADEMIC PERFORMANCE OF HIGH SCHOOL STUDENTS OF "JORGE SÁNCHEZ MORENO" EDUCATIONAL UNIT
DOI:
https://doi.org/10.56124/tj.v7i15ep.025Keywords:
Family accompaniment, correlational, academic performanceAbstract
The present research work focused on the problem of academic performance, since it is considered one of the main problems in the field of education. Its main objective was to identify the influence of family support on the academic performance of high school students of the “Jorge Sánchez Moreno” Educational Unit, Macara/Loja. The research used the review of bibliographic sources and its study combined qualitative and quantitative methodologies that respond to an interpretative paradigm, with a correlational research level, where the relationship between family accompaniment and academic performance was analyzed. The results obtained and their discussion were fundamental for the understanding of the real problems of the study group and for the fulfillment of the proposed objectives. The information obtained was analyzed by means of the PSPP statistical tool. The importance of this study is highlighted in order to suggest the design and implementation of a social action proposal that contributes to address family accompaniment in the Educational Unit with the purpose of improving the academic performance of high school students
Downloads
References
Bernal, S. M. (2020). Los paradigmas de la investigación: un acercamiento teórico para reflexionar desde el campo de la investigación educativa. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo , 9.
Córdova, B. E.-R.-L. (2006). La relacion de la familia con el centro educativo y su incidencia en el rendimiento academico . Obtenido de https://dspace.utpl.edu.ec/bitstream/123456789/6021/3/UTPL_Ortega_Silva_Blanca_Esmeralda_372X1777.pdf
Flores, Y. Y. (12 de Septiembre de 2022). Tipos de Rendimiento Academico. Obtenido de https://es.scribd.com/document/593755999/TIPOS-DE-RENDIMIENTO-ACADEMICO
Lara, E. S. (2017). ANÁLISIS DE LOS FACTORES ASOCIADOS AL RENDIMIENTO ACADÉMICO DE ESTUDIANTES. Revista de Pedagogía, 180.
LOSADA, A. V. (2015). FAMILIA Y PSICOLOGÍA. Buenos Aires: DUNKEN.
Martínez, C. A.-M. (Agosto de 2019). EL ROL PROTAGÓNICO DE LOS PADRES EN LA EDUCACIÓN DE LOS NIÑOS Y NIÑAS. Obtenido de https://www.eumed.net/rev/caribe/2019/08/padres-educacion-ninos.html
Mercurio, E. (30 de Enero de 2022). Problemas familiares y rendimiento académico. Obtenido de https://www.uazuay.edu.ec/prensa/problemas-familiares-y-rendimiento-academico
Mieles, J. A. (2017). EL RENDIMIENTO ACADÉMICO: APROXIMACIÓN NECESARIA A UN PROBLEMA. Revista Conrado, 214.
Quiala, L. A.-R.-B. (2019). Participación de la familia en la educación escolar: resultados de un estudio exploratorio. Redalyc.
Romero, A. V. (2021). El acompañamiento familiar en el rendimiento académico de los estudiantes de 4to año. Revista de Historia, Geografía, Arte y Cultura, 89.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Científica y Arbitrada de Ciencias Sociales y Trabajo Social: Tejedora. ISSN: 2697-3626
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.