USE OF SOCIAL NETWORKS AND ITS IMPACT ON THE ACADEMIC PERFORMANCE OF GIRLS AND BOYS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56124/tj.v7i15ep.018

Keywords:

Social networks, academic performance

Abstract

The evolution of social networks in recent years is due to people worldwide accessing the Internet and mobile devices. Nowadays, social networks, especially online games, have been empowering every family, causing positive and negative impacts. The objective of this study is to determine the causes that affect the excessive use of social networks and their relationship with children's academic performance. The study has been designed under the descriptive method, with a mixed approach that combined the collection of quantitative and qualitative data through the application of the validated questionnaire on the use of new technologies by children and the focus group constituted by legal representatives of children. Among the results obtained, the highest percentage of participants use cell phones and the internet every day, if not used properly, social networks and other applications can be very distracting and divert the attention of students from their studies, given this it is considered transcendental to propose actions from social work to help control the excessive use of social networks in children, with the development of a proposal to guide families in the education of their children, providing tools to establish rules and limits on the use of social networks at home

Downloads

Download data is not yet available.

References

Becerra Guajardo, J. R. (2017). Conducta adictiva a redes sociales y relación con el modelo de los cinco factores de personalidad (Doctoral dissertation, Universidad Autónoma de Nuevo León).

Enríquez Guerrero, C. L., Segura Cardona, Á. M., & Tovar Cuevas, J. R. (2013). Factores de riesgo asociados a bajo rendimiento académico en escolares de Bogotá. Investigaciones andina, 15(26), 654-666.

Escobar, G.R. et al., (2019). La influencia del videojuego Free Fire en la conducta de los adolescentes. Revista: Caribeña de Ciencias Sociales. Ecuador: Servicios Académicos Intercontinentales. S.L.B93417426.

Flores, X. (2020). Disfunción familiar y bajo rendimiento académico en estudiantes de bachillerato de la Unidad Educativa Fiscomisional La Dolorosa de Loja.

Gómez, S. C., Pernía, M. R. G., & Lacasa, P. (2012). Videojuegos y redes sociales. El proceso de identidad en Los Sims 3. Revista de Educación a Distancia (RED), (33).

Hernández Mite, K. D., Yanez Palacios, J. F., & Carrera Rivera, A. A. (2017). Las redes sociales y adolescencias: Repercusión en la actividad física. Revista universidad y sociedad, 9(2), 242-247.

López Arteaga, P. N. (2020). Los juegos en línea y su relación con la interacción social entre pares. Un análisis del caso en niños de cuarto año de educación básica (Bachelor's thesis).

Ortega Flores, C. M. (2021). Adicción a las redes sociales en estudiantes de una universidad privada de Chiclayo, agosto–diciembre 2020.

Ortigoza, M. A. (2021). América Latina. Entre la nueva realidad y las viejas desigualdades. Telos, 23(1), 129-136.

Polo Cantillo, L. M., & Medina Pérez, Y. X. (2023). Tiempo de juego Free Fire y Expresión de la Ira en Adolescentes De 12 a 16 Años en un Colegio Privado de la Ciudad de Bogotá.

Quiroz Caceres, M. Y. (2024). Dependencia a videojuegos y conducta agresiva en estudiantes de secundaria de una institución educativa de Yungay–2023.

Reinoso, G. G. L., Suarez, E. F. G., Morejón, I. E. T., & Ganchozo, J. M. A. (2020). Las redes sociales y su influencia en el rendimiento académico de los estudiantes universitarios. Dilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores.

Reyes, F. C., & Juárez Hernández, M. (2015). Adicción a las redes sociales y los efectos en la identidad. Psicoeducativa: reflexiones y propuestas, 1(2), 66-72.

Romagnoli, C., & Cortese, I. (2015). ¿Cómo la familia influye en el aprendizaje y rendimiento escolar? Ficha VALORAS actualizada de la 1ª edición “Factores de la familia que afectan los rendimientos académicos” (2007). Disponible en Centro de Recursos VALORAS: www. valoras. uc. cl.

Toral, C. K. H., Mera, M. V. V., Gracia, N. S. G., & Arroyo, H. G. (2023). Cansancio mental y su repercusión en el desempeño académico. Ibero-American Journal of Education & Society Research, 3(2), 95-104.

Klimenko, O., Cataño Restrepo, Y. A., Otálvaro, I., & Úsuga Echeverri, S. J. (2021). Riesgo de adicción a redes sociales e Internet y su relación con habilidades para la vida y socioemocionales en una muestra de estudiantes de bachillerato del municipio de Envigado. Psicogente, 24(46), 123-155.

Published

2024-12-22

How to Cite

Guayllas Gualán, T. de J. ., & Ruiz Ordoñez, R. E. . (2024). USE OF SOCIAL NETWORKS AND ITS IMPACT ON THE ACADEMIC PERFORMANCE OF GIRLS AND BOYS. Revista Científica Y Arbitrada De Ciencias Sociales Y Trabajo Social: Tejedora. ISSN: 2697-3626, 7(15 EDICION ESPECIAL), 274–288. https://doi.org/10.56124/tj.v7i15ep.018