Community empowerment against environmental degradation in the Siete Ríos region in 2023
DOI:
https://doi.org/10.56124/tj.v7i15ep.008Keywords:
Community empowerment, environmental degradationAbstract
The objective of this research is to analyze community empowerment in the Siete Ríos precinct, through a mixed methodology, in which a survey was applied to 75 residents, and in-depth interviews with local leaders, the results show that the community has a high awareness of environmental problems, and values empowerment as a key tool. However, they also identify challenges related to the effectiveness of institutional support and the need to improve education and available resources. They highlight the importance of strengthening local capacities, improving institutional response and promoting greater participation in decision-making and resource management. In addition, they emphasize the relevance of integrated approaches to mitigate and reverse environmental degradation through education, community organization and collaboration with diverse stakeholders. This research explores community empowerment in the face of environmental degradation in which the results show empowerment and recognize the importance of environmental education. However, the lack of resources and institutional weaknesses limit their capacity to respond. It concludes that in order to strengthen local capacities, workshops and training with participatory methodologies should be implemented
Downloads
References
Arcos Navarro, Genaro Calentamiento global Ciencia UAT, vol. 2, núm. 2, octubre-diciembre, 2007, pp. 10-14 Universidad Autónoma de Tamaulipas Ciudad Victoria, México.
Ángela María Amaya Arias Tesis doctoral dirigida por Antonio Embid Irujo (dir. tes.). Universidad de Zaragoza (2015). El principio de no regresión en el derecho ambiental.
Arqueología y turismo en el Pueblo Manta (Ecuador 2019). AIBR. Revista de Antropología Iberoamericana. Volumen 6, número 2. España. (Pp. 159- 191).
Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4th ed.). Sage Publications. https://us.sagepub.com/en-us/nam/research-design/book270550.
Corral-Verdugo, V., & Molina-Ochoa, J. A. (2016). Educación ambiental y desarrollo sostenible: Un análisis de la percepción de los estudiantes universitarios. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 7(14), 167–184.
Devia, D. S. (2013). Deterioro ambiental ocasionado en los últimos 10 años por actividades económicas que no cumplen protocolos, acuerdos y normas ambientales. Recuperado de: http://hdl.handle.net/10654/11071.
Ecuador. Quito. 103 pp. (consultado en julio de 2023). MAGAP, 2007. Políticas de Estado para el afro ecuatoriano 2007-2020. Presidencia de la República de Ecuador. Quito., Ecuador.128 p.
Fernandez, C., Waldmuller, J., & Vega, C. (2020). Desastres y desigualdad social en América Latina: una mirada desde la interseccionalidad. Revista de Estudios Sociales, 67(1), 11-26.
Hernández, R., Sampieri, R., y Fernández, C. (2014). Metodología de la investigación (6a ed.). McGraw-Hill.
LEITO, A. & GÓMEZ, J. (2013). El concepto de comunidad y trabajo social. En Revista Espacios Transnacionales [En línea] No. 1. Julio-diciembre 2013.
Letras Verdes, Revista Latinoamericana de Estudios Socio ambientales versión On-line ISSN 1390-6631 Letras Verdes no.33 Quito mar./ago. 2023Epub31-Ago-2023 https://doi.org/10.17141/letrasverdes.33.2023.5450
Oto-Cedeño, W., Centeno- Morales, J. & Zúñiga-Arias, Y. (2023). Participación Comunitaria y Estrategias Ciudadanas para la Gestión del Riesgo de Desastres. Experiencias locales para la sustentabilidad en Pandora Oeste de El Valle La Estrella, Limón, Costa Rica. Revista de Estudios Latinoamericanos sobre Reducción del Riesgo de Desastres REDER, 7(1), 174-185. https://doi.org/10.55467/reder.v7i1.115
Sarmiento, Pedro (2013). Bioética ambiental y eco pedagogía: una tarea pendiente. Acta bioethica. Volumen 19, número 1. Chile. (Pp. 29-38).
Scott, W., & Gough, S. (2018). Environmental education and sustainability. In W. Scott & S. Gough (Eds.), Environmental psychology: An international handbook (pp. 357–374). Wiley Blackwell.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Científica y Arbitrada de Ciencias Sociales y Trabajo Social: Tejedora. ISSN: 2697-3626
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.