Mobile application for orders and digital ticket in restaurant´s Mezquital Valley

Authors

  • Yolanda Marysol Escorza Sánchez Universidad Tecnológica del Valle del Mezquital
  • Héctor Eduardo Mendoza Espinoza Universidad Politécnica de Tulancingo
  • Carlos Cuátemoc Martín Chávez Universidad Tecnológica del Valle del Mezquital

DOI:

https://doi.org/10.56124/encriptar.v8i16.010

Keywords:

mobile application, orders, digital ticket

Abstract

The project proposes an application that addresses an area of ​​opportunity presented by the El Parador del Valle restaurant’s, located in Ixmiquilpan, in the state of Hidalgo; in which, orders are placed in the traditional way through the waiter, using the paper order that he shares with the chef in the kitchen. Therefore, a mobile application was developed for orders which allows waiters to take diners' orders in an automated manner and track the order, maintain real-time communication with the kitchen and generate digital sales tickets. For development, a PMBOK methodology was used, which allowed establishing the schedule, identifying and managing risks, promoting collaboration and communication between team members, with the aim of ensuring the quality of the project. The results obtained were verified using Student’s T test indicate that the mobile application allows restaurant servers to take group or individual orders quickly and reducing errors, improving communication with the kitchen and optimizing the experience for both customers and staff; moreover, the digital ticket is a tool that contributes to the responsible use of natural resources.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Casas, E. (2021). Mejora del proceso de un restaurante mediante la implementación de un sistema de información. Sathiri 16(2), 122-132. https://doi.org/10.32645/13906925.1077

Diaz Huaman, C.Y. y Vallejos Tafur, J.B. (2022). Propuesta de sistema de costeo por órdenes para determinar los costos de producción en el Restaurant “Don Cuy”, Huaraz – 2021. Sapienza International Journal of Interdisciplinary Studies, 3(1), 312-334. https://doi.org/10.51798/sijis.v3i1.201

El sol de Hidalgo. (2023). Representan restaurantes el 12% de actividad económica: La industria cuenta con más de 14 mil empleados en activo en el estado. https://www.elsoldehidalgo.com.mx/local/representan-restaurantes-el-12-de-actividad-economica-10273966.html

Fudo. (2025). La solución para tu negocio gastronómico. Consultado el 16 de abril de 2025. https://fu.do/es-mx/precios/

Galarza-Sánchez, P. C., Agualongo-Yazuma, J. C. y Jumbo-Martínez, M. N. (2022). Innovación tecnológica en la industria de restaurantes del Cantón Pedro Vicente Maldonado. Journal of Economic and Social Science Research, 2(1), 31–43. https://doi.org/10.55813/gaea/jessr/v2/n1/45

Gómez-Aiquipa, E., Ibarra-Cabrera, M. y Ñahuinlla-Velasquez, E. (2023). Aplicación responsiva de autoservicio para realizar pedidos en restaurantes. Micaela Revista de Investigación - UNAMBA 4, 7-12. https://doi.org/10.57166/micaela.v4.n1.2023.90

Hund, A., Wagner, H.T., Beimborn, D. y Weitzel, T. (2021). Digital innovation: Review and novel perspective. The Journal of Strategic Information Systems, 30(4). https://doi.org/10.1016/j.jsis.2021.101695

Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2019). Censos económicos 2019: La industria restaurantera en México. https://www.inegi.org.mx/contenidos/productos/prod_serv/contenidos/espanol/bvinegi/productos/nueva_estruc/702825199357.pdf

IngenieriadeMenu.com. (2024). 15 Apps para gestionar tu restaurante y tenerlo todo bajo control. Consultado el 12 de mayo de 2025. https://ingenieriademenu.com/app-para-restaurantes/

ironpdf(2024). Socket io node.js (Cómo Funciona Para Desarrolladores). https://socket.io/docs/v4/

npm (2018). iziToast. https://www.npmjs.com/package/izitoast

PueblosAmerica.com. (2025). Restaurantes en Ixmiquilpan. Consultado el 09 de abril de 2025. https://mexico.pueblosamerica.com/restaurantes/ixmiquilpan

Ramos-Luna, R., Díaz-Fergadiz-Roldán, A.S.,, Mondragón-Arvi, J.A., Acuña-Galván, I. y Solis-Galindo, A.E. (2021). Sistema de pedidos por medio de códigos QR para minimizar el tiempo al servicio al cliente en el restaurante “Las Che Alitas” de Tizayuca, 2020 – 2021. Boletín Científico INVESTIGIUM de la Escuela Superior de Tizayuca, 7(13), 36-45. https://doi.org/10.29057/est.v7i13.7169

Stripe(2025). Infraestructura financiera para aumentar tus ingresos. https://stripe.com/mx?utm_campaign=AMER_MX_es_Google_Search_Brand_Stripe_EXA_PHR_BR-7351764142&utm_medium=cpc&utm_source=google&ad_content=618458268464&utm_term=stripe&utm_matchtype=e&utm_adposition=&utm_device=c&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAhvK8BhDfARIsABsPy4hWGkgLJVhVEVM04zfdBdN0lb0jZ8fIIAC98oIev_ky1ClEJQa3f9QaAp0qEALw_wcB

tailwindcss (2025). Rapidly build modern websites without ever leaving your HTML. Consultado el 31 de enero de 2025. https://tailwindcss.com/

Vivanco L.R.C. (2020). PMBOK y el análisis de valor en la construcción. Project, Design and Management, 2(1), 71-86. https://doi.org/10.35992/pdm.v2i1.411

Vizñay, D. J. K. y Álvarez, G. J. E. (2022). Selección de herramientas informáticas para la administración ágil de proyectos en una unidad académica de tecnología. Revista de Estudios Contemporáneos del Sus Global PACHA 3(9), 1-20. https://doi.org/10.46652/pacha.v3i9.126

Published

2025-10-24

How to Cite

Escorza Sánchez, Y. M. ., Mendoza Espinoza, H. E. ., & Martín Chávez, C. C. . (2025). Mobile application for orders and digital ticket in restaurant´s Mezquital Valley. Scientific Journal of Informatics ENCRYPT - ISSN: 2737-6389., 8(16), 187–206. https://doi.org/10.56124/encriptar.v8i16.010