THE ROLE OF THE UNIVERSITY IN THE PREVENTION OF GENDER-BASED VIOLENCE
DOI:
https://doi.org/10.56124/tj.v8i19.008Keywords:
Gender, Role of the University, ViolenceAbstract
Gender-based violence is a major social issue that affects various communities worldwide, and the university, as an educational institution and a trainer of citizens, plays a fundamental role in preventing this phenomenon through education, awareness, and the implementation of effective policies. The objective of this systematic review is to analyze the role of the university in the prevention of gender-based violence, identifying strategies, programs, and challenges in their implementation. The study was conducted through a systematic literature review using a qualitative approach in academic databases such as Scopus, Web of Science, Google Scholar, and Scielo, selecting studies published in the last five years that addressed the topic from an educational and institutional perspective. As an information collection technique, a systematization and categorization of the selected articles was carried out. The results show that universities have developed various initiatives, such as care protocols, awareness campaigns, and gender perspective training. However, challenges remain, including a lack of effective implementation, institutional resistance, and the need to integrate these approaches into curricula. Therefore, the university plays a key role in the prevention of gender-based violence, not only through formal education but also through its institutional culture and intervention policies. It is therefore essential to strengthen teacher training, ensure the enforcement of action protocols, and promote the active participation of the university community.
Downloads
References
Aranda-Friz, V., Pautassi, L. C., Aranda-Friz, V., & Pautassi, L. C. (2024). De la protesta a la acción. La agenda de prevención de violencias en las universidades en Argentina y Chile. Autoctonía (Santiago), 8, 59-90. https://doi.org/10.23854/autoc.v8i3.520
Denegri Velarde, M. I., Chunga Diaz, T. O., Quispilay Joyos, G. E., & Ugarte Dionicio, S. J. (2022). Violencia de género, dependencia emocional y su incidencia en la autoestima en madres de estudiantes. Revista de ciencias sociales, 28(3), 318-333.
Echeverría Echeverría, R., de Lille Quintal, M. J., Evia Alamilla, N., Carrillo Trujillo, C., Echeverría Echeverría, R., de Lille Quintal, M. J., Evia Alamilla, N., & Carrillo Trujillo, C. (2021). Convivencia universitaria inclusiva, democrática y pacífica: De lo personal a lo institucional. Revista de estudios y experiencias en educación, 20(43), 329-344. https://doi.org/10.21703/rexe.20212043echeverria17
Fajardo, Y. V., Espina, I. L., Alvarez, R. M. H., Triana, L. A., & Fundora, H. R. (2022). La prevención de la violencia de género desde la extensión universitaria en la formación médica matancera. Masquedós - Revista de Extensión Universitaria, 7(7), Article 7.
Hernández Sánchez, V. (2022). SENSIBILIZACIÓN AL PERSONAL ADMINISTRATIVO EN TORNO A LAS VIOLENCIAS DE GÉNERO EN EL ÁMBITO LABORAL, CASO DE ESTUDIO: FACULTAD DE CIENCIAS POLÍTICAS Y SOCIALES DE LA UNIVERSIDAD AUTÓNOMA DEL ESTADO DE MÉXICO. http://ri.uaemex.mx/handle/20.500.11799/137576
Marín-Juarros, V. I. (2022). La revisión sistemática en la investigación en Tecnología Educativa: Observaciones y consejos. RiiTE Revista interuniversitaria de investigación en Tecnología Educativa, 62-79. https://doi.org/10.6018/riite.533231
Martínez Verdú, R. (2022). Redes sociales y violencia de género en el ámbito universitario en el siglo XXI. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3719
Matassini Eyzaguirre, S., Duffoó Rosales, M., Álvarez Arroyo, V., Osada, J., Matassini Eyzaguirre, S., Duffoó Rosales, M., Álvarez Arroyo, V., & Osada, J. (2022). Violencia de género/familiar en tiempos de cuarentena. Acta Médica Peruana, 39(2), 101-103. https://doi.org/10.35663/amp.2022.392.2405
Mena Rodríguez, E., García Pérez, R., & Gómez Carrillo, V. (2024). Dark Triad en la Educación Superior y prevención de la violencia de género. https://doi.org/10.6018/rie.562571
Merma Molina, G., & Diez Ros, R. (2021). Programa de prevención eco-constructivista para prevenir la violencia de género: Experiencias en la formación inicial del profesorado. https://doi.org/10.30827/profesorado.v25i2.8293
Namay-Anticona, E. G., Olguin-Villalobos, L. R., & Reyes-Cuba, C. K. (2025). Gender violence in latin america and the caribbean: Legal challenges for the protection of vulnerable women. Encuentros (Maracaibo), 23, 255-264. Scopus. https://doi.org/10.5281/zenodo.14271150
ONU. (2023, junio 17). La violencia de género es una de las violaciones más generalizadas de los derechos humanos en el mundo. Naciones Unidas para Europa Occidental - España. https://unric.org/es/la-violencia-de-genero-segun-la-onu/
Varela Guinot, H. (2020). Las universidades frente a la violencia de género. El caso de la Universidad Autónoma de Guanajuato. Revista interdisciplinaria de estudios de género de El Colegio de México, 6. https://doi.org/10.24201/reg.v6i0.556
Vázquez Ramos, A., López González, G., Torres Sandoval, I., Vázquez Ramos, A., López González, G., & Torres Sandoval, I. (2021). La violencia de género en las instituciones de educación superior: Nelementos para el estado de conocimiento. Revista latinoamericana de estudios educativos, 51(2), 299-326. https://doi.org/10.48102/rlee.2021.51.2.382
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Científica y Arbitrada de Ciencias Sociales y Trabajo Social: Tejedora. ISSN: 2697-3626

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.