SOCIAL INTERVENTION IN GENDER VIOLENCE: EXPERIENCE OF THE ULEAM
DOI:
https://doi.org/10.56124/tj.v8i19.007Keywords:
Prevention, Social Work, gender-based violenceAbstract
The article analyzes Social Work, from a critical and emancipatory approach, which plays a key role in the prevention of gender-based violence by highlighting the differentiated experiences of men and women in their interactions with the state, family, and social welfare systems promoted by public policies. This study aims to analyze the social intervention in the prevention of gender-based violence based on the experience of ULEAM in 2024. To this end, a qualitative methodology was used, which included interviews with three social workers from the student welfare area, a psychiatrist, two general practitioners, and university professors. The results revealed that students who were better informed and more committed to the issue showed greater empowerment and a deeper understanding of their rights, as a result of the workshops and educational activities organized at the university. These initiatives significantly contributed to fostering an environment of respect and support within the campus. In conclusion, social intervention in the prevention of gender-based violence at the university has shown notable progress through the implementation of policies, programs, and support services, along with the integration of institutional protocols. These actions have favored the creation of a safer and more inclusive environment, promoting gender equality and respect for women, thus consolidating a violence-free university culture.
Downloads
References
Abramo, L., Cecchini, S., & Morales, B. (2019). Programas sociales, superación de la pobreza e inclusión laboral: Aprendizajes desde América Latina y el Caribe. UN. https://doi.org/10.18356/3ce7db16-es
Almache-Paredes, V. C., & Hernando-Castillo, S. (2021). El sistema de atención integral a personas víctimas de violencia de género. IUSTITIA SOCIALIS, 6(1), 490. https://doi.org/10.35381/racji.v6i1.1486
Azcoaga, F. F. (2018). CONSTRUYENDO LA INTERVENCIÓN SOCIAL. 39.
Blácido, I. R., Guerra, E. D., Reyes, N. C., Luque, O. C., & Olortegui, M. U. (2022). Métodos científicos y su aplicación en la investigación pedagógica. Dilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores. https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i2.3106
Bravo, M. E. R., & Gil, C. I. C. (2023). Violencia de género en el contexto universitario: Revisión sistemática. Revista Ecuatoriana de Psicología, 6(16), Article 16. https://doi.org/10.33996/repsi.v6i16.102
Castillo-López, M., Sánchez, E. R., & Vallejos, R. M. (2022). El método fenomenológico en investigación educativa: Una revisión sistemática*. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 18(2), 241-267.
Gallo de Castro, M. (2023). Violencia de género en adolescentes: Intervención del Trabajo Social. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/62527
González-Veja, A. M. del C., Sánchez, R. M., Salazar, A. L., Salazar, G. L. L., González-Veja, A. M. del C., Sánchez, R. M., Salazar, A. L., & Salazar, G. L. L. (2022). La entrevista cualitativa como técnica de investigación en el estudio de las organizaciones. New Trends in Qualitative Research, 14. https://doi.org/10.36367/ntqr.14.2022.e571
Jaramillo-Bolivar, C. D., & Canaval-Erazo, G. E. (2020). Violencia de género: Un análisis evolutivo del concepto. Universidad y Salud, 22(2), Article 2. https://doi.org/10.22267/rus.202202.189
Luizaga, M. R. T. (2024). La disciplina de trabajo social y su intervención en la violencia de genero. Revista Criterio, 4(6), Article 6. https://doi.org/10.62319/criterio.v.4i6.27
Martín, S. G., Lafuente, V., Martín, S. G., & Lafuente, V. (2017). Referencias bibliográficas: Indicadores para su evaluación en trabajos científicos. Investigación bibliotecológica, 31(71), 151-180. https://doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2017.71.57814
Organización Mundial de la Salud. (2020). Prevención de la violencia en la escuela: Manual práctico. Organización Mundial de la Salud. https://iris.who.int/handle/10665/331022
Piza Burgos, N. D., Amaiquema Márquez, F. A., Beltrán Baquerizo, G. E., Piza Burgos, N. D., Amaiquema Márquez, F. A., & Beltrán Baquerizo, G. E. (2019). Métodos y técnicas en la investigación cualitativa. Algunas precisiones necesarias. Conrado, 15(70), 455-459.
Quenguan, M. J., & Barbosa, D. J. G. (2020). La necesidad de educar en perspectiva de género. Revista Educación, 44(1), 1-34.
Ramírez, C. P. C. (2020). Transversalizando la perspectiva de género en la Facultad de Ciencias Políticas y Sociales: El proyecto de la Unidad de Género, la erradicación de la violencia de género y la ruta hacia la igualdad sustantiva. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 65(240), Article 240. https://doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2020.240.76629
Ramón Pineda, M. Á., Lalangui Pereira, J. H., Guachichullca Ordóñez, L. A., Espinoza Freire, E. E., Ramón Pineda, M. Á., Lalangui Pereira, J. H., Guachichullca Ordóñez, L. A., & Espinoza Freire, E. E. (2019). Competencias específicas del profesional de trabajo social en el contexto educativo ecuatoriano. Conrado, 15(66), 219-229.
Rivas, M. M. A., & Gilces, E. H. C. (2025). Estrategias de gestión universitaria para fortalecer la inclusión de género en los estudiantes Uleam-Sucre. ULEAM Bahía Magazine (UBM) e-ISSN 2600-6006, 6(10), Article 10. https://doi.org/10.56124/ubm.v6i10.020
Rodríguez Pascual, I., Blanco Miguel, P., Rodríguez Pascual, I., & Blanco Miguel, P. (2020). La violencia, ¿es una realidad persistente de la adolescencia del siglo XXI? Universitas-XXI, Revista de Ciencias Sociales y Humanas, 32, 121-138. https://doi.org/10.17163/uni.n32.2020.06
Velásquez, J. C. R., Vélez, R. A. A., & Peñafiel, S. A. O. (2020). Violencia de género en Latinoamérica: Estrategias para su prevención y erradicación. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVI(4), 260-275
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Científica y Arbitrada de Ciencias Sociales y Trabajo Social: Tejedora. ISSN: 2697-3626

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.