GENDER VIOLENCE FROM A MALE PERSPECTIVE AT ULEAM

Authors

  • María Isabel García Ganchozo Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí image/svg+xml
  • Marjorie Gómez Zambrano Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.56124/tj.v8i19.005

Keywords:

Masculinity, university, gender-based violence

Abstract

This article analyzes the male perception of gender-based violence at the Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Based on the need to highlight men's experiences in this issue, the research broadens the understanding of the phenomenon beyond its traditional association with female victimization. The general objective of the study was to investigate gender-based violence from the perspective of male students at Uleam, identifying their recognition of the problem, its causes, and consequences.  The methodology employed was quantitative, using structured surveys applied to a sample of 372 male students. The results revealed that 62% of respondents perceived gender-based violence as a problem within the university, while 88% recognized the existence of various forms of violence, including physical, psychological, and sexual violence. Additionally, it was determined that the lack of education on gender equality is a key factor contributing to the persistence of violence, as many students lack adequate information on the subject. Among the main consequences, mental health issues such as depression, anxiety, and post-traumatic stress disorder were highlighted, as well as a negative impact on academic performance and social development of those affected. Therefore, the urgency of promoting a culture of awareness and empathy toward victims is emphasized, along with the integration of gender equality education at all educational levels. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Chapa Romero, A. C., Cadena Alvear, I., Almanza Avendaño, A. M., Gómez San Luis, A. H., Chapa Romero, A. C., Cadena Alvear, I., Almanza Avendaño, A. M., & Gómez San Luis, A. H. (2022). Violencia de género en la universidad: Percepciones, actitudes y conocimientos desde la voz del estudiantado. Revista Guillermo de Ockham, 20(1), 77-91. https://doi.org/10.21500/22563202.5648

Férez-Vergara, J. L. (2023). Http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2071-081X2023000200006&lng=es&nrm=iso&tlng=es. Fides et Ratio - Revista de Difusión cultural y científica de la Universidad La Salle en Bolivia, 26(26), 107-128.

Figueroa, K. (2018, noviembre 27). Educación para prevenir la violencia de género—UNEMI. La educación es la base para prevenir la violencia de género. https://www.unemi.edu.ec/index.php/2018/11/27/la-educacion-es-la-base-para-prevenir-la-violencia-de-genero/

Garza, G. G. (2022). Estereotipos y elementos que intervienen en la perspectiva de género desde la perspectiva del alumnado. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 13. https://www.redalyc.org/journal/5216/521670731045/html/

Illescas Zhicay, M. M., Tapia Segarra, J. I., & Flores Lazo, E. T. (2018). Factores socioculturales que influyen en mujeres víctimas de violencia intrafamiliar. Killkana sociales: Revista de Investigación Científica, 2(3), 187-196.

Jaramillo-Bolívar, C. D., Canaval-Erazo, G. E., Jaramillo-Bolívar, C. D., & Canaval-Erazo, G. E. (2020). Violencia de género: Un análisis evolutivo del concepto. Universidad y Salud, 22(2), 178-185. https://doi.org/10.22267/rus.202202.189

Lupercio, F. P., & Arias, N. P. (2023). La violencia de género en Ecuador: : El gobierno de Lasso en deuda con las mujeres. Sociología y Política HOY, 8, Article 8.

Mollo, S. E. C. (2023). Diseños de investigación cualitativa y cuantitativa. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(4), Article 4. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i4.7016

Olivares, S. L. O., Zapata, J. F. G., Félix, C. M. F., Prado, A. C., Corolla, M. L. T., Hernández, R. I. E., & Valdez-García, J. E. (2021). Me preparo para prevenir la violencia y el acoso en estudiantes de medicina en México. Investigación en educación médica, 10(40), 86-96.

Ponce, O. A., Pagán Maldonado, N., & G. Galán, J. (2018). Investigación no experimental y generalización: Bases epistemológicas de las corrientes actuales. IV Congreso Virtual Internacional sobre Innovación Pedagógica y Praxis Educativa INNOVAGOGÍA 2018: libro de actas. 20, 21 y 22 de marzo 2018, 2018, ISBN 978-84-09-00794-3, 223. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7309529

Protocolo de prevención y actuación en casos de acoso, discriminación y violencia basada en género y orientación sexual en la Uleam., 0 (2019). https://www.uleam.edu.ec/wp-content/uploads/2019/10/ULEAM-058-PROTOCOLO-DE-PREVENCI%C3%93N-EN-CASO-DE-ACOSO.pdf

Quispe, O. C., & Pérez, P. J. P. (2020). Violencia de género desde la perspectiva masculina. Socialium, 4(2), Article 2. https://doi.org/10.26490/uncp.sl.2020.4.2.680

UNESCO. (2022). Violencia de género y educación: Hacia una escuela que protege y transforma | UNESCO. https://www.unesco.org/es/articles/violencia-de-genero-y-educacion-hacia-una-escuela-que-protege-y-transforma

Varela Guinot, H. (2020). Las universidades frente a la violencia de género. El alcance limitado de los mecanismos formales. Revista mexicana de ciencias políticas y sociales, 65(238), 49-80. https://doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2020.238.68301

Vela, B. V. G. (2020). Equidad de género, un reto de la educación superior pública. Revista Jurídica Crítica y Derecho, 1(1), Article 1. https://doi.org/10.29166/criticayderecho.v1i1.2444

Published

2025-07-03

How to Cite

García Ganchozo, M. I. ., & Gómez Zambrano, M. (2025). GENDER VIOLENCE FROM A MALE PERSPECTIVE AT ULEAM. Revista Científica Y Arbitrada De Ciencias Sociales Y Trabajo Social: Tejedora. ISSN: 2697-3626, 8(19), 65–79. https://doi.org/10.56124/tj.v8i19.005